Welke leiderschapsstijl hanteer jij als leidinggevende?
- Iris Douwes
- 15 maart 2021
Jouw werknemers krijgen dagelijks te maken met jouw leiderschapsstijl. De stijl waarin jij leiding geeft heeft grote invloed op jouw werknemers en de sfeer die er heerst op de werkvloer. De soort leiderschapsstijl die je hanteert hangt samen met hoe je bent als persoon en op welke manier jij de beoogde doelen wilt behalen.
Lees in ons blog alles over de verschillende soorten leiderschapsstijlen!
Wat is leiding geven?
Leidinggeven is het optimaal benutten en het aansturen van jouw werknemers gericht op een bepaald doel. Het doel dat je nastreeft is een gemeenschappelijk doel en het bepalen van dit doel behoort ook tot leiderschap. De manier waarop jij het doel wilt bereiken is het soort leiderschapsstijl wat jij voert.
In verschillende bedrijfsculturen komen er verschillende leiderschapsstijlen voor. In het model van Hersey en Blanchard zijn er vier verschillende soorten van leidinggeven:
- Delegerend leiderschap
- Steunend leiderschap
- Begeleidend leiderschap
- Leidend leiderschap
#1 Delegerende leiderschapsstijl
Bij een delegerende leiderschapsstijl ervaren werknemers veel vrijheid, maar een minimale sturing. De sturing wordt alleen gegeven wanneer werknemers hier om vragen. Voor werknemers is vrijheid belangrijk, omdat ze kunnen laten zien wat ze waard zijn.
Indien werknemers initiatief nemen en ondernemerschap laten zien herken je welke werknemers pro-actief zijn. Naast veel vrijheid is er ook ruimte voor creativiteit. Creatieve werknemers laten zich zo eerder zien.
Op de werkvloer ben je aan het observeren, aan het delegeren en vervolgens aan het controleren. Zo kun je jouw werknemers aanspreken wanneer dat nodig is. Pas ná het delegeren controleer je of de werknemers jouw aanwijzingen opvolgen. Indien er niet gedelegeerd hoeft te worden ervaren de werknemers dus de meeste vrijheid.
Als er werknemers zijn die moeite hebben met veel vrijheid dan is het belangrijk om deze werknemers extra ondersteuning te geven. Zo kun je voorstellen om tussentijdse resultaten te bespreken. Hierdoor geef je werknemers meer zelfvertrouwen, waardoor ze eerder initiatief nemen en bezig blijven met hun zelfontwikkeling.
Blijf te allen tijde verwachtingen afstemmen bij jouw werknemers. Door de rolverdeling te bespreken weten werknemers wat ze van jou als leidinggevende kunnen verwachten.
#2 Steunende leiderschapsstijl
Als steunende leidinggevende overleg je samen met jouw werknemers hoe het werk moet worden uitgevoerd. Je stimuleert jouw werknemers. Daarnaast besteed je veel aandacht aan de relatie met jouw werknemers. Het is een mensgerichte manier van leidinggeven.
Je bent dus erg betrokken bij jouw werknemers, waardoor zij zich meer gewaardeerd voelen. Zorg wel dat de betrokkenheid niet te groot wordt, dus bewaar af en toe de afstand. Het is als leidinggevende niet de bedoeling dat je alles wat er in je privéleven gebeurt ook deelt met jouw werknemers. Hierdoor kan de lijn tussen werk en privé vervagen, dit is niet bevorderend voor de hiërarchie.
Bij een steunende leiderschapsstijl is het gebruikelijk om samen met jouw werknemers beslissingen te nemen. Geef aan hoe jij een probleem zou oplossen en welke mogelijkheden hierin zijn. Hierdoor gaan werknemers met jou meedenken en reiken ze verschillende oplossingen aan.
Op de werkvloer vind jij het als steunende leidinggevende het erg belangrijk dat jouw medewerkers sterk gemotiveerd zijn en zichzelf willen ontwikkelen in hun baan. Persoonlijke ontwikkeling en het welzijn van de werknemer staan bij een steunende leidinggevende hoog in het vaandel.
#3 Begeleidende leiderschapsstijl
Een begeleidende leidinggevende wordt gekenmerkt door het vele luisteren naar werknemers. Jij als leidinggevende deelt verantwoordelijkheden samen met jouw werknemers, maar de taken worden nauwkeurig vastgesteld en gecontroleerd.
Begeleidend leiderschap en steunend leiderschap komen veel met elkaar overeen. In beide leiderschapsstijlen wordt er veel geluisterd naar werknemers. Bij het begeleidende leiderschap wordt er wel iets meer sturing gegeven aan werknemers dan bij het steunend leiderschap.
Een begeleidende leidinggevende vindt het prettig om samen mee te denken met de werknemers, zowel op privé vlak als op zakelijk gebied. Let wel op dat je niet uit enthousiasme te veel advies gaat geven, want dit kan soms kan ervaren worden als belerend.
Naast het geven van advies is het ook belangrijk dat je verwachtingen managet. Laat vooral merken wat jouw ideeën en ambities zijn over bepaalde ontwikkelingen, want hierdoor stem je samen met jouw werknemers af wat er wordt verwacht. Daarnaast is het voor jou als begeleidende leidinggevende belangrijk dat jouw team zich prettig voelt op het werk.
Op de werkvloer ben je continu bezig met het luisteren naar werknemers, het afstemmen van de verwachtingen en het sturen van werknemers. Dit allemaal met het doel dat jouw team zich goed voelt en dat het doel op een begeleidende manier wordt bereikt.
#4 Leidende leiderschapsstijl
Een leidende leidinggevende is heel resultaatgericht en geeft dan ook echt leiding met veel sturing. De leidinggevende geeft aan wat werknemers moeten doen, geeft veel instructies en controleert hierop. Ook verwacht deze leidinggevende veel inzet van de werknemers om de beoogde doelen te bereiken. Persoonlijke ontwikkeling is belangrijk, maar heeft geen voorrang op de te behalen resultaten.
Een leidende leidinggevende streeft naar het alle beste resultaat en laat soms te weinig waardering blijken over de inzet van de werknemers. Let wel op dat de werkdruk niet te hoog wordt bij werknemers, want dit kan leiden tot stress, vermoeidheid en overspanning. Een grote kans is dat dit overvloeit naar een burn-out. Laat merken dat je jouw werknemers waardeert!
Daarnaast kenmerkt de leidende leiderschapsstijl zich door de vele begeleiding en sturing. Ook wordt er niet veel tijd geschonken aan persoonlijke aandacht. Dit komt niet altijd ten goede van je werknemers. Blijf daarom vooral relativeren om de beoogde doelen te behalen op een menselijke, maar zakelijke manier.
Deze stijl van leidinggeven wordt vaak alleen gewaardeerd door werknemers die heel gemotiveerd zijn, sterk in hun schoenen staan en direct zijn. Pas op dat je jouw werknemers niet overrompelt met jouw manier van leidinggeven.
Maandelijks op de hoogte blijven van alles omtrent werkgeluk? Meld je aan op onze nieuwsbrief!
Bepaal jouw manier van leiding geven!
Er zijn vier verschillende leiderschapsstijlen volgens het model Hersey en Blanchard. De vier stijlen zijn delegerend, begeleidend, steunend en leidend. Elke stijl heeft zijn eigen kenmerken.
Zo is een delegerende leidinggevende van het loslaten, waarbij er veel vrijheid wordt ervaren en minimale sturing. Een begeleidende en steunende leidinggevende stellen het welzijn van de werknemer voorop. Hierdoor wordt er veel geluisterd en aan verwachtingsmanagement gedaan. Tenslotte is de leidende leidinggevende heel resultaatgericht waarbij de beoogde doelen voorop staan.
Elke leidinggevende geeft op een andere manier leiding. Geen enkele is goed of fout, maar bedenk welke leiderschapsstijl je hanteert en op wat voor manier je de doelstellingen wilt bereiken binnen jouw organisatie!
Stelling: op wat voor manier geef jij leiding?
Laat het ons weten in de reacties!
0 Reactie op "Welke leiderschapsstijl hanteer jij als leidinggevende?"