Hoe schrijf je een goede aanbevelingsbrief voor een werknemer?

  • Iris Douwes
  • 27 januari 2022

Indien er een werknemer vertrekt hoeft het niet altijd zo te zijn dat de werkgever en de werknemer op een vervelende manier uit elkaar gaan. Soms is het voor beide partijen beter, het is dan ook niet raar om voor een vertrekkende werknemer een aanbevelingsbrief te schrijven. Maar hoe doe je dit eigenlijk op de juiste manier? In ons blog bespreken we alles over een goede aanbevelingsbrief! 

Wanneer schrijf je een aanbevelingsbrief? 

De aanbevelingsbrief schrijf je wanneer hier bijvoorbeeld door een vertrekkende werknemer om wordt gevraagd. Ga wel bij jezelf na of je de persoon goed genoeg kent om een representatieve aanbeveling te schrijven. Met de aanbevelingsbrief kan de vertrekkende werknemer zijn sollicitatie meer gewicht geven en zich onderscheiden van andere kandidaten. 

Een aanbevelingsbrief is voor starters of stagiaires vaak goud waard. Het is een goede manier om een beroepshouding te laten bevestigen. Daarnaast wordt het ook vaak ingezet als een werknemer solliciteert naar een promotie of een leidinggevende functie. Een aanbevelingsbrief kan helpen je doel te bereiken. 

Daarnaast is het ook geen goed idee om een aanbevelingsbrief te schrijven als je negatief bent over de werkzaamheden van de desbetreffende persoon. Je kunt er dan beter voor kiezen om een referentie te schrijven, een referentie is namelijk korter en bondiger. Een aanbevelingsbrief is meestal positief ingestoken. In onze blog gaan we er dan ook van uit dat je een positieve aanbevelingsbrief schrijft. 

De juiste opbouw voor een aanbevelingsbrief

Indien je begint met het schrijven van een aanbevelingsbrief is het goed om jezelf voor te stellen en te schetsen waar je de werknemer van kent. Bijvoorbeeld in welke periode je samen hebt gewerkt, in welke functies jullie toen werkzaam waren en hoe jullie samenwerking eruit zag. Zo heeft de lezer een goed beeld van de verhouding. 

In de kern van de aanbevelingsbrief schrijf je een korte omschrijving van de persoon. Welke vaardigheden, eigenschappen en competenties heeft de persoon. Dit zijn voornamelijk de positieve kenmerken.

Je sluit de brief af met de daadwerkelijke aanbeveling. Bijvoorbeeld door te vertellen waarom je het jammer vindt dat de persoon jouw bedrijf verlaat en dat je de persoon zeker aan kunt raden voor de toekomstige werkgever (de lezer). 

De rest van de brief is hetzelfde als de opbouw van een zakelijke brief. Begin altijd met een aanhef en sluit af met jouw gegevens, zo kan de lezer contact opnemen mocht diegene nog vragen hebben. 

Maandelijks op de hoogte blijven van alles omtrent werkgeluk? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

Waar moet je op letten tijdens het schrijven?

Voordat je een aanbevelingsbrief gaat opstellen, is het belangrijk dat je weet naar wie je de brief gaat schrijven. Zo kun je de juiste aanhef gebruiken en de tone of voice bepalen. 

Aanbevelingsbrieven zijn vaak nodig voor een sollicitatie. Zorg ervoor dat je weet met wie de werknemer contact heeft, wat voor bedrijf het is en wat voor functie de lezer heeft. Op die manier kun je de brief ook persoonlijk maken en aantonen dat je de brief serieus hebt opgepakt.

Let daarnaast ook op spelfouten. Spelfouten halen de geloofwaardigheid van je brief omlaag. Laat desnoods je brief nog eens checken, voordat je de brief verstuurt. 

Voorbeeld van een aanbevelingsbrief 

Bedrijf X

T.a.v. Jan van Gestel

Adres Y

Nieuwkuijk, 27 januari 2022

Betreft: Aanbevelingsbrief Rob

Geachte Jan van Gestel,

In de afgelopen drie jaar heb ik samenwerkt met Rob. Rob werkte in de functie van Teamleider en ik was in deze periode zijn leidinggevende.

Rob heeft in de tijd dat hij bij ons werkzaam was zijn medewerkers actief aangestuurd. Dit was een positieve bijdrage voor de organisatie. Door zijn vastberadenheid, manier van motiveren en proactiviteit, hebben we in drie jaar tijd de omzet met 30% laten stijgen. Daarnaast heeft Rob veel kennis van HR- en organisatieverandering. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de manier waarop hij zijn team aanstuurde, hij speelde altijd in op de behoefte van de organisatie. 

Aangezien ik een prettige ervaring heb met Rob, kan ik hem zeker aanbevelen voor de functie als veranderingscoach bij jullie organisatie. Mocht u vragen hebben, dan kunt u zeker contact met mij opnemen.

Met vriendelijke groet,

Marion de Laat

Het schrijven van een LinkedIn aanbeveling

Tegenwoordig is niet alleen het schrijven van een aanbevelingsbrief een goede manier om een aanbeveling te doen, maar worden er ook steeds meer aanbevelingen geschreven op LinkedIn. Dit versterkt namelijk het profiel van een werkzoekende. Mocht je liever geen hele brief schrijven, dan kun je er ook voor kiezen om een aanbeveling te schrijven op LinkedIn. Dit hoeft natuurlijk niet pas als een werknemer hier om vraagt, maar kan ook uit jezelf worden gedaan. Hiermee uit je een stukje waardering over de periode wanneer jullie hebben samengewerkt. 

Het schrijven van een LinkedIn aanbeveling gaat iets anders dan het schrijven van een aanbevelingsbrief. Een aanbevelingsbrief is vaak een pagina lang en een LinkedIn aanbeveling is maar een klein stukje van ongeveer 6 regels. 

In een LinkedIn aanbeveling begin je altijd met een pakkende zin en beschrijf je de relatie met de werknemer. Vervolgens is het goed om een aantal dingen te beschrijven in de referentie, zoals competenties, persoonlijke eigenschappen en/of prestaties. Omschrijf de competenties waarover iemand beschikt en waarom deze relevant zijn om een functie uit te voeren. Noem daarnaast ook de persoonlijke eigenschappen die jij als prettig hebt ervaren in de aanbeveling. Koppel vervolgens de competenties en de eigenschappen aan opmerkelijke prestaties die de persoon heeft geleverd. Kies ervoor om nog wat persoonlijkheid toe te voegen en sluit af met een slotzin. 

Voorbeeld:

“Ik heb de aflopen drie jaar samengewerkt met Rob bij ‘bedrijf x’. Ik ben onder de indruk van de manier waarop Rob als teamleider van de afdeling Verkoop zijn medewerkers heeft aangestuurd. Mede door zijn vastberadenheid en manier van motiveren, hebben we in drie jaar tijd de omzet met 30% laten stijgen. Zowel in de rol als leidinggevende als collega zou ik Rob willen aanbevelen!”

Schrijf een aanbeveling!

Een vertrekkende werknemer kun je helpen door het schrijven van een aanbevelingsbrief. Indien jullie een positieve samenwerking hebben gehad dan is dit voor een werknemer enorm van waarde, om zijn of haar sollicitatie kracht bij te zetten. 

Je begint met jezelf voor te stellen en vervolgens schets je waar je de persoon van kent. Vervolgens benoem je de sterke punten van de persoon en eindig je met de daadwerkelijke aanbeveling. De aanbevelingsbrief is vrijwel altijd positief ingestoken, let op spelfouten en op de toine of voice die je stelt in de brief. 

Naast een aanbevelingsbrief kun je er ook voor kiezen om een aanbeveling op LinkedIn te schrijven. Dit hoeft niet altijd als een werknemer hier om vraagt, maar kun je elk moment doen. Zo uit je waardering over de periode wanneer jullie hebben samengewerkt. Deze aanbevelingen maken een LinkedIn profiel sterker. 

Stelling: een aanbevelingsbrief is niet meer van deze tijd? Eens of oneens. 

Laat het ons weten in de reacties!

0 Reactie op "Hoe schrijf je een goede aanbevelingsbrief voor een werknemer?"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent