Verbeter jouw online imago: waarom en hoe?

  • Pascal Joore
  • 17 december 2019
Update: Dit blog over het verbeteren van jouw online imago verscheen voor het eerst op 1 juli 2014 en werd op 17 december 2019 geactualiseerd.

Jouw online imago, je ontkomt er niet meer aan.

De tijd dat je via een mooie motivatiebrief, een sterk cv en een vlotte babbel een imago kan creëren zoals die werkgever dat graag zou zien is voorbij.

Tuurlijk, je kan het nog wel doen, maar jouw imago gaat zeker online getest worden. 

Als jij je online heel anders gedraagt dan jij pretendeert in jouw sollicitatie zal de werkgever daar achter komen.
Tegelijkertijd biedt het ook mogelijkheden om jouw kansen te verhogen. Daarom is het belangrijk om NU controle te nemen over jouw online imago. Hoe je dat doet lees je in dit blog!

Wat is jouw online imago?

Je online imago betekent de beeldvorming van jou die online aan je kleeft. Wat is er van jou te vinden? En welk beeld geeft dat van jou? Je online imago is een afspiegeling van hoe en wie je in het echt bent. 

Het is hetgeen dat je bedoeld wil uitdragen, maar helaas ook wat je onbedoeld uitdraagt. Het is als het ware een visitekaartje die iedereen over je kan verkrijgen.

Een sterk online imago is het gevolg van een goede personal branding. Bij personal branding beschouw je jezelf als merk. Een merk waarmee je jezelf onderscheidt en waarmee je associaties oproept bij mensen.

Hoe belangrijk is je online imago?

De tijd dat recruiters je uitnodigen op basis van alleen een geschreven cv en motivatiebrief is voorbij. Ze gaan verder zoeken. Graven in jou als persoon, om te achterhalen wie jij bent. Wat je namelijk moet realiseren is dat je een bepaald beeld van jezelf creëert middels jouw cv en motivatiebrief.

Wat een recruiter echter heel goed realiseert, is dat jij dit zo bedoeld hebt. Ze gaan nu dus op zoek naar een onafhankelijke bron om dat beeld van jou te kunnen bevestigen: de online wereld.

Tegenwoordig gebruikt meer dan 70% van de werkgevers sociale media om toekomstige werknemers te screenen. Daarvan heeft 69% wel eens iemand geweigerd om wat er gevonden was over de kandidaat online. Daar tegenover staat echter ook dat 68% iemand juist heeft aangenomen vanwege hetgeen men vond.

Je moet er dus ook voor zorgen dat jouw online voorkomen goed is. Wees effectief, authentiek, creëer je eigen merk en versterk de kans op succes tijdens het solliciteren door een goed online imago!

Kanalen die jouw online imago vormen

Zoekmachines

De zoekresultaten die tevoorschijn komen wanneer je jouw naam invoert, wordt het Google cv genoemd. Je moet er dus voor zorgen dat deze zoekresultaten positief zijn, maar ook dat de juiste zoekresultaten bovenaan komen te staan. De meestgebruikte zoekmachines:

  • Google (92,5%)
  • Yahoo
  • Bing

Sociale media

Recruiters maken steeds meer gebruik van sociale media om mensen te werven. Zorg er allereerst voor dat je goed vindbaar bent online; dat je gezien kunt worden. De meestgebruikte sociale media:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube
  • Pinterest

Bekijk deze infographic om erachter te komen welke sociale media recruiters gebruiken om jou te vinden, welk onderdeel van jouw online profiel het belangrijkst is en wat je beter niet op sociale media kunt zetten!

Persoonlijke website

Ook is het een goed idee om met een eigen website aan de slag te gaan. Hierop kun je jezelf laten zien zoals JIJ dat wilt. Jij controleert de inhoud en hoe het gepresenteerd wordt.

Deel bijvoorbeeld je gedachten middels een blog of schrijf over je passies. Plaats je werkervaring, een portfolio of een weergave van je opleidingen. Lees meer over een persoonlijke website.

Overige websites en vermeldingen

Vermeldingen van jou worden snel gevonden op het internet. Vakwebsites, webblogs of nieuwswebsites, op al dit soort pagina’s kan een vermelding van je naam voorkomen. Zorg dat op andere websites informatie over jou positief, volledig en consistent is.

Verbeter je online imago in drie stappen

Het verbeteren van jouw online imago is belangrijk als je gaat solliciteren. Wanneer de bovenstaande kanalen het juiste imago van jouw weerspiegelen heb je een grotere kans om een goede indruk te maken op de werkgever. Doorloop de volgende drie stappen om je online imago te verbeteren!

Stap 1. Inventariseren en analyseren

De eerste stap is om een inventarisatie te maken van wat er nu allemaal te vinden is over jou op het internet. Vervolgens kun je analyseren wat voor online imago je momenteel hebt. 

Doe het zelf

Je kunt zelf een heel eind komen met het inventariseren!

Een goede start is om te kijken wat je over jezelf kunt vinden in de zoekmachines. Begin met een simpele zoekopdracht in Google, Bing én Yahoo: jouw naam (alledrie vinden ze afwijkende resultaten).

Het belangrijkste is natuurlijk wat op pagina 1 staat, daar 90% nooit verder komt dan dat. Echter, om aan de veilige kant te zitten, neem je van alledrie de zoekmachines de eerste paar pagina’s.

Het kan voorkomen dat de resultaten niet alleen op jou slaan, maar ook op mensen met dezelfde naam. Probeer in dergelijke gevallen eens zoekopdrachten met jouw naam en bijvoorbeeld jouw middel-of doopnamen, geboortedatum, woonplaats, school of vorige werkgever

Gebruik BrandYourself

Je kunt het relatief eenvoudig zelf doen, maar er zijn ook handige tools waarmee je heel snel een goede inventarisatie krijgt.

Een tool waarmee je heel gemakkelijk kunt inventariseren is BrandYourself. Het unieke aan BrandYourself is dat je zelf kunt kiezen welke resultaten je graag naar boven wilt laten komen.

Je kunt je gratis registeren via jouw Facebook, Twitter of LinkedIn, of met jouw email. Vervolgens geef je aan welke pagina's je graag wilt zien terugkomen in de zoekresultaten. BrandYourself geeft jou vervolgens tips om deze pagina's beter te laten ranken bij jouw naam.

Je kunt ze het ook voor je laten doen, maar dit kost wel geld.

Analyseren

Wanneer je een goede lijst hebt, ga je ze allemaal goed bekijken en analyseren. Van deze bevindingen maak je vervolgens een lijstje, met dingen die goed zijn en die slecht zijn. Daarnaast kun je eventueel ook bij ieder resultaat aangeven wat het potentieel is.

Sluit hetgeen wat er te vinden is aan bij het imago wat je wenst uit te stralen?

Bekijk niet alleen de direct gevonden pagina, maar klik ook eens door op al die websites: wat is er nog meer te vinden? Wat staat er nog meer op de website? Wat is het doel van de website? Past dit (nog) bij je?

Stap 2. Bewerken

De volgende stap is om al die gevonden informatie ofwel te verwijderen, ofwel dusdanig aan te passen dat ze voldoen aan het gewenste imago.

Informatie verwijderen

Het verschilt per pagina hoe makkelijk het is om informatie te verwijderen, en óf het überhaupt mogelijk is.

Op sites zoals Twitter, Facebook en Pinterest is het vaak mogelijk te kiezen tussen het verwijderen van statussen, tweets en andere berichten, of gelijk het hele account te verwijderen.

Het verwijderen van aparte berichten is echter niet altijd mogelijk. Vooral op oudere netwerken en kleinere websites is het niet mogelijk of simpelweg de moeite niet waard (bijvoorbeeld een Hyves of Myspace). In dat geval valt de keuze op het geheel verwijderen van de informatie.

Soms zul je echter te maken krijgen met informatie die lastiger te verwijderen is. In deze gevallen zul je een eigenaar/beheerder/moderator moeten benaderen om dit voor jou te doen. Meestal zullen zij dit wel doen, mits jij een goed geschreven en goed beargumenteerd bericht verstuurd.

De laatste methode die je moet gebruiken is de ‘vergeet mij’ functie van Google. Met deze functie kun je zoekresultaten laten verwijderen door Google (Bing en Yahoo zullen spoedig volgen) wanneer jij op specifieke termen zoekt

Informatie aanpassen

Het kan goed zijn dat je deze kanalen niet helemaal wilt verwijderen. In dat geval kun je deze pagina’s aan kunt vullen met positieve informatie, of oude informatie dusdanig kan manipuleren dat het positief wordt.

Heb je bijvoorbeeld nog een oude Pinterest pagina die je niet meer gebruikt? Het is dan niet per se nodig om deze helemaal te verwijderen. Je kunt hem ook omtoveren tot een pagina die jouw gewenste imago uitstraalt.

De mogelijkheid tot aanpassen is afhankelijk van het medium. Meestal kan het wel op sociale media, en niet op normale websites.

De kunst hier is om ofwel de slechte informatie te vervangen door goede, ofwel door de slechte informatie te camoufleren.

Voorbeeld

Je bent in het verleden op LinkedIn in een aantal groepen actief geweest. Je bent niet meer tevreden over deze reacties. Je kunt er dan voor kiezen deze te verwijderen.

Echter, je bent van mening dat activiteit in die groepen niet per se slecht is. Dan kun je drie dingen doen:

- oude reacties verwijderen en nieuwe reacties plaatsen

- oude reacties aanpassen

- oude reacties niet veranderen en nieuwe reacties plaatsen

Het grote voordeel van aanpassen is dat je het een positieve draai kan geven. En dat kan uiteindelijk positief uitpakken ten opzichte van jouw kansen om de baan te krijgen.

Wat je uiteindelijk kiest is afhankelijk van de situatie en jouw vermogen er een draai aan te geven.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

Stap 3. Opvolgen

De laatste en meest belangrijke stap is het continu bezig blijven met jouw imago. Om dat optimaal te doen moet je drie dingen blijven doen: monitoren, bijhouden, en bewust blijven.

Monitoren

Om er voor te zorgen dat er geen nieuwe pagina’s verschijnen die jij liever niet ziet, moet je een manier vinden om continu of met een interval te blijven scannen. 

Dit kun je natuurlijk handmatig doen door om de zoveel tijd weer de zoekresultaten door te nemen. Er zijn echter ook tools voor, bijvoorbeeld Google Alerts.

Hier voer je een zoekopdracht in, meestal jouw naam, en vervolgens houdt Google je om de zoveel tijd (zelf in te stellen) op de hoogte van veranderingen en nieuwe websites voor deze zoekopdracht. Dus als er bijvoorbeeld een artikel met jouw naam daarin wordt geplaatst, krijg jij hiervan een melding. 

Een andere methode, vooral voor sociale media zoals Twitter en Facebook, is het goed om de privacy instelling dusdanig aan te passen dat vermeldingen waar jij in voor komt eerst jouw goedkeuring moeten krijgen voordat ze geplaatst worden.

Wanneer iemand bijvoorbeeld een foto plaatst op Facebook, en je daarin tagged, zal jij eerst toestemming moeten geven voor de tag, voordat deze verschijnt.

Je kunt niet tegenhouden dat de foto geplaatst wordt (tenzij deze te rapporteren, mits de inhoud echt schadelijk is), maar hij zal niet met jou in verband gebracht worden.

Bijhouden 

Het volgende aspect is om in het vervolg constant bezig te blijven met verbeteren, en met name om bewust te blijven van het imago dat je wilt opbouwen. 

Probeer eens in de zoveel tijd op sociale media wat relevante berichten te plaatsen, of op fora wat activiteit te vertonen. Dit geldt zeker voor media die je normaal gesproken niet zoveel gebruikt.

Hier ligt dan ook de grootst mogelijke winst, doordat je op deze manier plekken creëert waar jij enkel jouw gewenste imago tentoonstelt.

Bewust blijven

De sleutel hier is vooral bewust te blijven van het imago dat je wilt bereiken, door altijd twee keer na te denken voordat je content plaatst.

Weet je zeker dat je die foto wilt plaatsen? Is het wel verstandig deze tweet te versturen nu ik al wat heb gedronken? 

Door zowel te monitoren als bewust te blijven voorkom je dat je nog een keer moet beginnen met opruimen. En zelfs als het nog een keer een schoonmaakactie moet houden, zal het minder zijn, omdat je er al mee bent

Vergelijk het dus met het daadwerkelijk schoonmaken van een woning; het is minder werk als jij altijd probeert het huis zo netjes mogelijk te houden.

Verbeter jouw online imago!

De tijd dat recruiters je uitnodigen op basis van alleen een geschreven cv en motivatiebrief is voorbij. Ze gaan verder zoeken. Graven in jou als persoon, om te achterhalen wie jij bent. Je moet er dus ook voor zorgen dat jouw online voorkomen goed is. Wees effectief, authentiek, creëer je eigen merk en versterk de kans op succes tijdens het solliciteren door een goed online imago!

Stelling: een slecht online imago laat zelfs de beste sollicitant afvallen tijdens een sollicitatieprocedure!

Eens of oneens? Laat het ons weten in de reacties.

0 Reactie op "Verbeter jouw online imago: waarom en hoe?"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent