Stiltes in je voordeel gebruiken: 5 tips voor de sollicitant
- Natasja van Wijk
- 9 april 2024
We zijn van nature geneigd om stiltes te vermijden, omdat we er ons ongemakkelijk bij voelen. Dit ongemak wordt veroorzaakt door de onzekerheid die we ervaren als er een stilte valt.
Als je gesprekspartner stil is, krijg je simpelweg minder signalen van hem of haar om de situatie in te schatten. Tijdens het sollicitatiegesprek kan een stilte allerlei vragen oproepen.
Snapt jouw gesprekspartner niet wat je zegt? Is je antwoord niet goed genoeg? Heb je jouw gesprekspartner per ongeluk beledigd?
Juist omdat stiltes ons onzeker maken, associëren we het met iets negatiefs. Terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Sterker nog, stiltes kunnen een handig hulpmiddel zijn bij het voeren van een gesprek. In dit artikel geven we een aantal tips om stiltes in je voordeel te gebruiken.
#1 Stiltes tegen stress
Nervositeit en stress zorgen voor een onregelmatige ademhaling en een verhoogde hartslag. Het geeft je een onrustig gevoel, waardoor je minder goed nadenkt. Net op het moment dat je dat wel zou willen.
Als je jezelf bij het beantwoorden van een vraag niet de tijd geeft om rustig adem te halen, versterk je dit onrustige gevoel. Hierdoor wordt de stress alleen nog maar erger.
Neem tijdens het antwoorden dus de tijd om een korte pauze in te lassen en via de onderbuik diep adem te halen. Dit kan direct nadat de vraag gesteld is, maar ook tussen de zinnen door. Met kleine pauzes geef je jezelf ook de tijd om na te denken over het antwoord dat je gaat geven.
#2 Meer diepgang
Tijdens een sollicitatiegesprek worden indrukken gevormd en lastige onderwerpen besproken. Dit zorgt voor veel nieuwe informatie die beide partijen moeten verwerken.
Door af en toe een stilte te laten vallen en rustig te praten, geef je jouw gesprekspartner de tijd om te verwerken wat je allemaal zegt.
Als je elkaar beter begrijpt, is het makkelijker om dieper in te gaan op bepaalde onderwerpen. Hierdoor til je het gesprek naar een hoger niveau en zul je vanzelfsprekend een goede indruk maken.
Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!
#3 Stiltes om professioneel over te komen
Werkgevers zullen het altijd waarderen als je goed nadenkt, voordat je antwoordt. Door even de tijd te nemen, kom je kalm, professioneel en gestructureerd over.
Daarnaast straal je met stiltes na het beantwoorden van een vraag zelfvertrouwen uit. Je laat ermee zien dat je weet dat het goed zit en dat je klaar bent met je antwoord.
#4 Less is more
Hoe minder je zegt, hoe krachtiger je woorden worden en vice versa. Als je een goed antwoord geeft op een sollicitatievraag, maar vervolgens te lang blijft doorpraten, zorgen de minder relevante onderdelen ervoor dat je antwoord minder goed lijkt.
Dit klinkt wellicht logisch, maar toch doen veel sollicitanten dit (onbewust). Door de stress tijdens een sollicitatiegesprek zijn veel mensen geneigd om snel te praten en stiltes op te vullen.
In het ergste geval verpest je jouw goede antwoord met een verhaal dat niets met de vraag te maken heeft. Probeer hier op te letten tijdens het voeren van gesprekken (ook in het dagelijkse leven).
Door regelmatig te oefenen met het gebruik van stiltes, wordt het ook makkelijker om stiltes te gebruiken in spannende situaties zoals een sollicitatiegesprek.
#5 Reacties uitlokken
Wanneer je vragen stelt aan de werkgever of recruiter, kun je hem of haar uitgebreidere antwoorden laten geven door simpelweg stil te zijn.
Ook jouw gesprekspartner zal van nature geneigd zijn om meer te vertellen als een reactie uitblijft. Dit vergroot ook de kans dat ze afwijken van het standaard of ingestudeerde antwoord en meer authentieke informatie delen.
Let er wel op dat de stiltes niet te lang duren. Ook de werkgever kan een ongemakkelijk gevoel overhouden aan het sollicitatiegesprek en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Stiltes in je voordeel gebruiken
Stil zijn is niet alleen makkelijker dan praten, je bereikt er in veel gevallen ook meer mee. Gebruik stiltes in je voordeel en zorg voor meer diepgang, een professionele uitstraling, minder stress en leer meer over je gesprekspartner en het bedrijf. Weet wanneer je stil moet zijn en til je volgende sollicitatiegesprek naar een hoger niveau!
Update: Dit blog over stiltes in je voordeel gebruiken verscheen voor het eerst op 13 december 2016 en werd op 9 april 2024 geactualiseerd.Gebruik jij weleens stiltes tijdens sollicitatiegesprekken? Hoe gebruik jij stiltes om gesprekken aan te sturen? Laat het ons weten in een reactie!
Sander
Je moet dan wel echt goed gebruik maken van deze stiltes. Wanneer je dit niet doet, kom je toch wat onzeker over wat waarschijnlijk niet de bedoeling is.