Wat doet een Accountmanager?
Inhoudsopgave
- Wat is een Accountmanager?
- Wat doet een Accountmanager?
- De omschrijving van een Accountmanager
- Eigenschappen van een Accountmanager
- Competenties van een Accountmanager
- Vaardigheden van een Accountmanager
- Soorten Accountmanagers
- Waar werkt een Accountmanager?
- Wat verdient een Accountmanager?
- Hoe word je een Accountmanager?
- Solliciteren als Accountmanager
- Het sales cv
- Tips voor een sollicitatiegesprek
- Vragen in een sollicitatiegesprek
Functieomschrijving: Accountmanager
Ben je op zoek naar informatie over het vak Accountmanager? Op deze pagina vind je alles over het functieprofiel van een Accountmanager!
Om iedereen verder te helpen is dit een algemene functieomschrijving van een Accountmanager. Per organisatie of branche kan er een andere invulling gegeven worden aan de functie. Lees snel verder!
Wat is een Accountmanager?
Een Accountmanager is een tussenpersoon tussen een klant en een organisatie. Het is een sales functie waarbij jij de zakelijke schakel bent tussen deze twee partijen. Een Accountmanager is dan ook een persoon die verantwoordlijk is voor het beheren van klanten, ofwel het managen van accounts.
Wat doet een Accountmanager?
Als Accountmanager behartig je zowel de belangen van de klanten als die van de organisatie. Je houdt je in deze rol voornamelijk bezig met aan de ene kant relatiebeheer en de andere kant sales. Je luistert naar klanten, onderhandelt met klanten, je overtuigt klanten en draagt oplossingen aan.
In de rol benut je commerciële kansen voor de organisatie waar je werkzaam bent. Dit doe je onder andere door jouw producten/diensten bij nieuwe klanten (koude acquisitie) of bij bestaande klanten (warme acquisitie) aan te bieden.
Verder houd jij je als Accountmanager bezig met het behouden van en bouwen aan klantrelaties. Je fungeert als eerste aanspreekpunt en biedt ondersteuning waar nodig. Daarbij help je een klant met het achterhalen van behoeftes en verzorgt het advies hierover. Ook ben je verantwoordelijk voor het kostenbeheer, de financiële administratie en de contactregistratie.
Taken en werkzaamheden
- Het verzamelen en uitbreiden van marktinformatie
- Het opstellen van businessplannen
- Het opbouwen, uitbouwen en onderhouden van het klantenbestand
- Uitvoeren van koude acquisitie bij potentiële klanten
- De relatie onderhouden bij bestaande klanten.
- Informeren, adviseren en bieden van ondersteuning aan klanten
- Achterhalen van behoeftes van klanten
- Het administreren van orders en van klantenbestanden
De omschrijving van een Accountmanager
Als Accountmanager heb je bepaalde kennis en kunde nodig. Ook je karaktereigenschappen en persoonlijkheid spelen een rol in hoeverre je de functie goed kan invullen.
We onderscheiden drie onderdelen; eigenschappen, competenties en vaardigheden.
- Eigenschappen zijn kenmerken die je karakter beschrijven:
- Een competentie is een verzameling van kennis, ervaring, vaardigheid en talent:
- Vaardigheden zijn taken en activiteiten waar je goed in bent(deze zijn aan te leren).
Eigenschappen van een Accountmanager
- Empathisch
- Charismatisch
- Sociaal
- Energiek
- Stressbestendig
- Oplossingsgericht
- Vindingrijk
- Prestatiegericht
Competenties van een Accountmanager
- Probleemoplossend vermogen
- Communicatief
- Analyserend vermogen
- Initiatiefrijk
- Commercieel inzicht
- Betrokkenheid
- Aanpassingsvermogen
- Doorzettingsvermogen
Vaardigheden van een Accountmanager
- Luistervaardigheid
- Onderhandelingsvaardigheden
- CRM-systemen (Customer Relationship Management)
- Storytelling
- Productkennis
- Presenteren
- Time-management
- Netwerken
Soorten Accountmanagers
Er zijn veel verschillende soorten Accountmanagers. Hieronder bespreken we de meestvoorkomende varianten.
Junior accountmanager
Een Junior Accountmanager is een beginnende Accountmanager. Je hebt nog weinig ervaring of komt net van school af. Vaak is hij of zij verantwoordelijk voor minder grote klanten. Het komt veel voor dat een junior in de binnendienst begint of doorstroomt uit de binnendienst. Een junior kan naarmate zijn of haar ambities, interesses, ervaringen en vaardigheden doorgroeien in de rol van Accountmanager.
Bekijk: vacatures junior accountmanager
Key-accountmanager
Een Key-Accountmanager is verantwoordelijk voor klanten die belangrijk zijn voor de omzet van het bedrijf. Deze heeft vaak de verantwoording over meerdere key accounts. Dit betekent dat hij of zij verantwoordelijk is voor het onderhouden van de lange termijn relaties met klanten en verantwoordelijk is voor het maximaliseren van de verkoopkansen bij de klantrelaties. Een Key-Accountmanager is nauw betrokken bij de klant en heeft veel marktkennis. Zo is hij of zij van meerwaarde voor de klant en de eigen organisatie.
Bekijk: vacatures key-accountmanager
Accountmanager binnendienst
Als Accountmanager ben je normaal gesproken veel onderweg. Je bezoekt veel klanten, maar je besteedt ook tijd op kantoor. Anders is dat in de binnendienst. Deze heeft het grootste van zijn of haar tijd telefonisch contact met de klanten. Dit gebeurt vaak bij producten waarvan het aankoopproces telefonisch kan worden begeleid, zonder dat je bij de klant op bezoek hoeft. Deze bezoekt zelden de klant(en).
Bekijk: vacatures accountmanager binnendienst
Bestaande klanten vs nieuwe klanten
Je hebt ook nog het verschil tussen Accountmanagers met de focus op bestaande klanten(Existing Business) of juist op nieuwe klanten(New Business). De eerste richt zich volledig op bestaande klanten. Hierbij is het belangrijk dat de bestaande klanten tevreden zijn en dat de omzet bij deze klanten stijgt.
De New Business Accountmanager richt zich voornamelijk op nieuwe klanten. Het is belangrijk dat hij of zij nieuwe kansen ziet. De New Business bekijkt de mogelijkheden waarbij hij of zij nieuwe klanten aan zich kan binden. Het benaderen van deze klanten wordt ook wel koude acquisitie genoemd.
Bekijk alle vacatures!
Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!
Waar werkt een Accountmanager?
Accountmanagers zijn in iedere branche wel te vinden. Ze werken namelijk overal waar intensief klantbeheer aanwezig is. Het werkveld van Accountmanagers is dan ook enorm breed. Accountmanagers kunnen werken voor kleine of grote bedrijven, in de zakelijke wereld of de financiële wereld, in de detailhandel of bij de overheid.
Zoals eerder aangeven zijn er veel verschillende soorten te vinden. Veel mensen in deze rol werken op de locatie van de klant. Ze reizen om klanten te ontmoeten, waardoor ze veel op afstand werken. Administratieve taken vinden dan vaak plaats in een kantooromgeving of thuis.
Tot slot werk je niet alleen tijdens de kantooruren. Omdat de klantbehoeften ieder moment kunnen veranderen, moet je soms ’s avonds of in het weekend beschikbaar zijn.
Wat verdient een Accountmanager?
Wat een Accountmanager verdient kan sterk variëren. Salaris is vaak gebonden aan een aantal factoren zoals werkervaring, leeftijd, verantwoordelijkheden, branche etc. De inkomsten verschillen dan ook per persoon.
Het salaris van een Accountmanager bestaat meestal uit een brutosalaris met aanvullingen. Zo begint het brutosalaris gemiddeld rond de 1800 euro en dit kan oplopen tot gemiddeld 6500 euro exclusief bonussen. Een junior of key zitten weer in een andere schaal. Key-Accountmanagers verdienen vaak meer, omdat zij samenwerken met de topklanten van een organisatie.
De meestvoorkomende secundaire arbeidsvoorwaarden van een Accountmanager zijn een bonus aan de hand van de omzet of winst, 13e maand, auto van de zaak, laptop, telefoon of vakantiegeld. Ook dit is weer sterk afhankelijk per bedrijf of branche.
Salaris is vanzelfsprekend van belang, echter is het geen vorm van intrinsieke motivatie en is het erg onverstandig dit leidend te maken in de keuze voor een nieuwe rol. Lees hier meer over de salarisonderhandeling.
Hoe word je een Accountmanager?
Accountmanagers zijn vaak opgeleid met een hbo- of wo-diploma. Specifieke opleidingen om Accountmanager te worden zijn er niet. Meestal heb je een commerciële opleiding nodig. Denk hierbij aan Commerciële Economie, International Business & Management Studies, Bedrijfskunde, Marketing & Communicatie of vergelijkbare studies. Voor de functie van Key-Accountmanager wordt vaak ook nog enkele jaren werkervaring verwacht.
Je kunt wel een Accountmanager worden met een mbo-opleiding. Je start dan echter vaak in rollen zoals Junior Accountmanager, Junior Verkoper, Assistent Accountmanager of Accountmanager Buitendienst. Vanuit daar kun je vervolgens de stap maken naar een Accountmanager. Ook zou je een vervolgopleiding kunnen doen op het hbo.
Solliciteren als Accountmanager
Ga je solliciteren op een functie als Accountmanager? Onderstaande tips gaan jou helpen aan je nieuwe uitdaging!
Het sales cv
Ben jij op zoek naar een nieuwe sales functie? Dé gelegenheid om je cv in orde te maken. In de sales verkoop je waarschijnlijk producten of diensten, maar nu is het tijd om jezelf te verkopen. Als Accountmanager ben je een natuurlijke verkoper, je weet hoe je mensen moet overtuigen. Ben niet te bescheiden, maar wordt ook niet arrogant. Gebruik de volgende 4 stappen:
- Stap 1. Overtuig
- Stap 2. Een verzorgde en professionele uitstraling
- Stap 3. Matcht de functietitels
- Stap 4. Vaardigheden
Lees verder over het maken van een cv als Accountmanager!
Voorbeeld cv
Wil jij deze cv template gebruiken?
Bekijk hier het cv template en maak indruk met je volgende sollicitatie!
Tips voor een sollicitatiegesprek
Bij een sollicitatiegesprek voor een sales functie moet jij je gesprekspartner overtuigen van je verkooptalent. Zorg er dus voor dat je goed vooronderzoek doet naar het bedrijf en dit laat blijken.
Door exacte aantallen en specifieke resultaten te laten zien, krijgt een recruiter extra inzicht in je prestaties. Gebruik daarnaast zo veel mogelijk voorbeelden en toon aan dat jij over de juiste competenties beschikt.
Wanneer je aan de slag gaat als verkoper representeer je het bedrijf. Ga daarom je sollicitatiegesprek in met de juiste kleding, een verzorgde uitstraling en een open lichaamshouding.
Laat daarnaast zien dat je communicatief sterk en enthousiast bent. Door middel van jouw passie voor het vak, weet jij anderen te overtuigen van jouw product of dienst. Doe dit ook tijdens het sollicitatiegesprek en verkoop jezelf!
Lees hier precies hoe je solliciteert in de sales!
Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!
Vragen in een sollicitatiegesprek
Tijdens een sollicitatiegesprek voor een sales functie is het correct beantwoorden van vragen extra belangrijk. Een goede verkoper onderscheidt zich door écht te luisteren naar zijn/haar klant, dit juist te interpreteren en hier een passend antwoord op te geven. Door juist antwoord te geven op onderstaande vragen in je sollicitatiegesprek laat je zien dat je dit kan en jij de perfecte match bent.
- Vertel eens over een succesvolle sale?
- Vertel eens over een mislukte sale poging?
- Vertel eens over halen van je targets?
- Wat motiveert je?
- Wat is je (minst) favoriete onderdeel in de sales?
- Waarom ben je geïnteresseerd in deze rol bij dit bedrijf?
Lees verder over hoe je antwoord op deze vragen geeft!
Mis jij onderdelen uit het functieprofiel of heb jij vragen/opmerkingen?
Laat het ons weten in de reacties!
0 Reactie op "Wat doet een Accountmanager?"