Werkloosheid en het bedrog van Social Media

  • Pascal Joore
  • 24 november 2015

Het is 8:00u ’s ochtends. Je staat op, drinkt een kop koffie en opent enthousiast je mailbox. Je hebt twee ongelezen berichten. De eerste die je opent, is afkomstig van het bedrijf waar je vorige week hebt gesolliciteerd.

Na een snelle scan zie je het woord ‘helaas’ twee keer terugkomen in de tekst… de zoveelste afwijzing na de zoveelste sollicitatie.

Teleurgesteld gooi je het mailtje in de prullenbak en open je het andere: “Feliciteer Ria met haar 28ste verjaardag”.

Dat is waar ook. Ria is jarig.

Nadat je Ria hebt gefeliciteerd, dwaal je nog wat rond op Facebook, LinkedIn en Twitter:

Feliciteer Henk en Ingrid met hun verloving!

Jan schrijft: Nieuwe auto gekocht! #eersteauto

Feliciteer Rob met zijn 5 jarige jubileum bij bedrijf X!

Lotte schrijft: Beste zonsondergang oooooit! #RoadtripAmerika #GrandCanyon

Met een diepe zucht sluit je je laptop... Je vraagt jezelf af waar het allemaal is misgegaan. Iedereen leeft het goede leven, terwijl jij nutteloos thuis aan je keukentafel zit.

Werkloosheid en Social Media

Met dergelijke situaties, zoals hierboven beschreven, heeft elke werkzoekende tegenwoordig te maken. Je bent werkloos, je voelt de (financiële) druk om snel een baan te vinden en je ervaart de stress en frustratie die komen kijken bij een afwijzing.

Wanneer je vervolgens inlogt op Social Media, word je geconfronteerd met de perfecte levens die de mensen om je heen leiden.

De teleurstelling enerzijds en de positieve berichten op Social Media anderzijds vormen samen een onuitputtelijke bron van stress, wanhoop en een gevoel van nutteloosheid.

Maar is dit wel terecht?

Het bedrog van Social Media

Social Media stellen je in staat om je eigen versie te veranderen in een versie die je aantrekkelijker vindt. Je bepaalt zelf welke foto’s je aan de buitenwereld laat zien, je kunt foto’s aanpassen om er beter uit te zien (een optie die tegenwoordig al standaard op smartphones staat) en je schrijft zelf de inhoud van je updates.

Alles draait om het verzamelen van Likes, Volgers, Retweets en ga zo maar door. De focus ligt continu op het profileren van jezelf naar de buitenwereld.

Het resultaat?

Louter positieve updates met mooie levensgebeurtenissen, fantastische foto’s en geleverde topprestaties.

En het is logisch… Wie gaat zichzelf afkraken op een platform dat waarschijnlijk voor altijd zichtbaar zal zijn?

Juist, niemand.

Er wordt dus een beeld geschetst dat totaal niet representatief is voor de werkelijkheid. Het is zelfs zo dat 20% van jong volwassenen toegeeft regelmatig te liegen over relaties, promoties en vakanties op Facebook (bron).

Het gebrek aan negatieve berichten en de verheerlijkte versies van de updates die wel worden geplaatst, vormen grotendeels het bedrog van Social Media. Er is echter nog een tweede vorm van bedrog.

Zelfbedrog

Als je deel uitmaakt van de 20% die de werkelijkheid af en toe verdraait, loop je het risico jezelf te bedriegen.

Wanneer je namelijk jouw ervaringen verheerlijkt op Social Media, kun je na verloop van tijd geen onderscheid meer maken tussen hetgeen je online hebt geplaatst en wat je daadwerkelijk hebt meegemaakt (bron).

Je gaat dus geloven in je eigen verheerlijkte beeld. Het probleem is dat, wanneer je het verleden vervolgens vergelijkt met het heden, alles er minder rooskleurig uitziet.

Je kunt zelf wel voorspellen wat voor effect dit heeft als je in de tussentijd ook nog eens werkloos bent geworden.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

De oplossing

Social Media maken steeds meer deel uit van ons leven, daar kunnen we niet omheen. En zo lang Social Media zijn bedoeld om onszelf te profileren naar de buitenwereld, zal er altijd een vertekend beeld zijn.

Wanneer je werkloos bent en even in de put zit, kunnen Social Media de druppel zijn die de emmer doet overlopen. 

Maar mag je nu helemaal geen Social Media meer gebruiken wanneer je werkloos bent?

Tuurlijk wel. Je dient je alleen bewust te zijn van het fenomeen. Het doel van dit blog is dan ook om je in te laten zien dat je niet zomaar moet geloven dat iedereen om je heen een perfect foutloos leven leidt.

Nu zul je misschien denken: Wat moet ik daarmee? Waarom zou ik mij daardoor beter moeten voelen?

Mensen plaatsen alles nu eenmaal in een referentiekader. Jouw geluk of ongeluk is gebaseerd op het geluk/ongeluk van anderen. Wanneer iedereen om je heen een fantastisch leven heeft, is dat van jou al snel een stuk minder.

Nu zul je jezelf misschien afvragen waarom dat relevant is voor je zoektocht naar werk?

De zoektocht naar werk is al zwaar genoeg. Wanneer het negatieve gevoel van een aantal afwijzingen wordt versterkt door het bedrog van Social Media, neemt de frustratie alleen maar verder toe.

Je belandt hierdoor in een negatieve spiraal. De stress, frustratie, wanhoop en (financiële) druk om snel een baan te vinden werken in jouw nadeel wanneer het aankomt op solliciteren.

De negativiteit vertaalt zich in sombere motivatiebrieven en een gebrek aan enthousiasme bij sollicitatiegesprekken. Wat op zijn beurt de kans op een afwijzing vergroot.

Werkloosheid en het bedrog van Social Media

Door je bewust te zijn van het bedrog van Social Media kun je één van de vele stress veroorzakende factoren bij werkloosheid wegstrepen. Het is dan ook slechts één van de vele hulpmiddelen bij het bestrijden van werkloosheidsstress.

Heb je meer hulp nodig om problemen met werkloosheid op te lossen? Lees dan ook eens onze andere blogs:

Hoe kijk jij tegen werkloosheid aan? 8 doeltreffende tips om te ontsnappen aan langdurige werkloosheid Meerdere banen tegelijkertijd de oplossing tegen werkloosheid? 6 ongebruikelijke manieren om werk te vinden

Stelling: Social Media werken demotiverend bij de zoektocht naar werk!

Eens of oneens? Laat het ons weten in een reactie!

9 Reacties op "Werkloosheid en het bedrog van Social Media"

Laat een antwoord achter aan Fred van den Driessche Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent

    • Annemiek
    • 26 november 2015

    Goed bericht en helemaal mee eens…. als je weer eens teleurgesteld wordt in het zoeken naar werk, knap je niet op van social media….

    • Martine
    • 27 november 2015

    Oneens!.. ik zie juist het gebruik van social media een groot hulpmiddel voor het zoeken naar werk. Met name linkedin en twitter. Ik lees er juist veel tips. Ik zie mooie vacatures voorbij komen en het belangrijkste. .ik heb op deze manier mijn netwerk enorm vergroot. Wat vaak als online contact begint, kom je elkaar tegen in real life. Je herkend elkaar van foto en heb direct gespreksstof. En over de zogenaamde happy plaatjes die ik vaak op Facebook zie.. ach iedereen weet toch. . Het gras is altijd groener bij de buren. Blijf gewoon eerlijk , spreek vanuit je hart. Ook op de weg naar een baan. Mij is t op dit moment ook nog niet gelukt.. maar het gaat goed komen!

    • Esther
    • 27 november 2015

    Toen ik nog niet werkeloos was, wist ik ook al dat iedereen alleen maar “leuke” berichtjes post. Ik ben of cynisch of een zwartkijker, want ik wordt meestal een beetje misselijk van alles wat ik op Facebook voorbij zie komen. Niet alleen de fantastische foto’s en tegeltjeswijsheden, de stoelgang van een kleuter of weet ik wat iedereen allemaal wil laten weten, maar ook de ontelbare filmpjes over IS e.d., de zogenaamde “vind ik leuk”, het feliciteren via Facebook enz. Ik kijk zelden en houdt het alleen maar aan om sommige familieleden te contacteren. Zou liever hebben dat een zogenaamde vriend of vriendin me eens opbelt of opzoekt in plaats van een felicitatie op Facebook (sinds ik verhuisd ben). Maar goed, dit heeft volgens mij dus niets met werkeloos zijn te maken, in ieder geval bij mij niet. Als je het internet op de juiste manier gebruikt, kan je best ideeën opdoen en vernieuwde energie krijgen om werk te zoeken. Maar van Social Media zoals Facebook o.i.d. moet je het niet hebben.

    • Bert Tiebie
    • 28 november 2015

    Social media interesseert me toch al niet zo veel, al die berichten lees ik toch al niet. Dus het raakt me niet zo.

    • ColdShower
    • 29 november 2015

    De afkorting van Social Media is SM, waar ken ik dit woord nog meer van…..?

    • Henk Janse
    • 30 november 2015

    Tja, ik weet niet op welke social media zitten maar de mijne is niet perfect. Daar uit ik ook frustratie en boosheid. Onze werkloosheid heeft een reden. Veelal de belabberde economie en de onmacht/onkunde van de politiek om dit om te buigen. Lobby voor werk. Eigenbelang voor dat van hen die op hen gestemd hebben. Zolang de politiek het niet wil/kan oplossen gebeurt er niets. Nee social media is real life. Good and bad..

    • Cécile de Graaf
    • 30 november 2015

    Social media kun je goed inzetten voor je zoektocht naar werk. Je kunt hiervoor Facebook, Twitter en vooral LinkedIn gebruiken. Maar je moet wel weten hoe je dit moet doen. Het gaat echt verder dan alleen wat leuke posts en een goed CV neerzetten. Je bouwt een netwerk op van, voor jou, interessante personen. Ga ervan uit dat je geen werk krijgt van directe vrienden, maar hun vrienden/ bekenden vormen waarschijnlijk een enorme groep. Hiertussen zitten vast mensen die werk doen wat jij graag zou willen doen. Of werken bij een organisatie die voor jou interessant is. Probeer eens of je met hen contact kunt leggen. Volg organisatie die je interessant vindt. Volg groepsdiscussies op jouw vakgebied en reageer erop. Hoe langer ik op social media zit, hoe meer ik merk dat mensen het leuk vinden om mijn adviezen te geven met wie ik contact kan leggen. Dat lukt alleen als je heel duidelijk verwoord wat je doet, wat je kwaliteiten zijn en wat je interesseert.

    • Fred van den Driessche
    • 1 december 2015

    gedeeltelijk mee eens. In het begin is het leuk en fascinerend om via social media jezelf te promoten, maar na een half jaar wordt het minder, vooral omdat je op elke sollicitatie hetzelfde antwoord krijgt. ‘We hebben enorm veel reacties ontvangen, en bij de eerste indicatie moeten we je teleurstellen, en je niet uit nodigen voor een gesprek’. met andere woorden, ook al voldoen je aan alle criteria, je bent gewoon te oud en te duur. Ja ik ben 52, werkeloos en ben gelukkig positief ingesteld, heb een paar klantjes die ik kan bedienen vanuit mijn eigen bedrijfje, maar solliciteren wordt meer en meer een ding dat je moet doen, maar motivatie wordt wel elke keer minder en minder.
    Hoewel ik positief ben ingesteld, moet ik bekennen dat ik steeds minder vertrouwen in het feit heb, dat ik weer aan het werk kom. ja zegt het UWV, je MOET banen accepteren onder je niveau(heb ik geen probleem mee), en je MOET 3 uur reizen voor je baan(vind ik persoonlijk wat minder). Als ik ergens 50 euro meer kan kriijgen dan mijn uitkering, ga ik direct aan de slag, waarom niet. Maar helaas de banen zijn er niet!

    • Harm
    • 1 december 2015

    Niet mee eens om alle Social media over één kam te scheren. Ben met Martine eens dat je LinkedIn en Twitter juist goed kunt gebruiken bij je zoektocht naar een baan. de valkuil van veel werkzoekenden is juist dat men een veel te smalle zoektocht heeft opgezet om aan een baan te komen. LinkedIn en Twitter horen volgens mij bij die zoektocht tegenwoordig. FB vind ik op dit terrein slechter passen omdat daar gaat om positieve social talk en veel minder om zakelijk nieuws, anders dan adverteren of volgers aantrekken.