Opbouw van een sollicitatiegesprek: de basis
- Lars Tertoolen
- 9 februari 2021
Ondanks de vele gesprekken die er dagelijks worden gevoerd is er niet één hetzelfde. Ieder bedrijf en mens is anders en dit zorgt logischerwijs voor een ander verloop van het gesprek. Toch zijn er een aantal zaken die in ieder gesprek terugkomen. Het doel is namelijk wel hetzelfde in alle gesprekken: zowel jij als de organisatie wil achterhalen of je bij het bedrijf en de functie past.
Om dit vast te stellen zijn er onderwerpen die altijd aan bod komen. Sommige onderdelen komen voor in een afwijkende vorm of in een andere volgorde, maar dit is de basis van ieder gesprek. Om beter inzicht te krijgen in de opbouw van een sollicitatiegesprek worden er 9 onderdelen besproken.
1. Introductie
Een gesprek begint altijd met het introduceren van jezelf. Tijdens de introductie begroet je jouw gesprekspartner(s) en worden er indien mogelijk handen geschud. Vervolgens vertellen jouw gesprekspartners wie ze zijn en wat hun rol binnen de organisatie is. Als dit niet het geval is en je bent hier nog niet achter gekomen in je vooronderzoek, vraag dan wat hun rol is binnen de organisatie.
Vaak volgt hierop een informeel praatje om jou op je gemak te stellen. Tot slot gaat het over de opbouw van het sollicitatiegesprek en hoe lang het gesprek ongeveer zal duren.
Een introductie is een klein deel van het sollicitatiegesprek. Toch wordt dit vaak onderschat, want het is een cruciaal moment in je sollicitatie. De eerste indruk die gevormd wordt tijdens het sollicitatiegesprek staat op de tweede plek in de top 5 van factoren die de meeste invloed hebben op de selectie van werknemers door recruiters. Na werkervaring (36%) bepaalt de eerste indruk die je achterlaat voor 24% of je wordt aangenomen of niet!
Een juiste verzorging hoort hierbij! Verder speelt je houding en jouw zelfvertrouwen ook een rol.
2. Informatie over de organisatie
Na de introductie volgt een informatie-uitwisseling over het bedrijf. Dit gebeurt soms door een toelichting van de recruiter of werkgever, maar het is niet ongebruikelijk dat jij de vraag krijgt wat je allemaal weet van de organisatie.
Het is daarom belangrijk dat je goed vooronderzoek hebt gedaan. Zo ben je in staat om deze vraag goed te beantwoorden.
Vervolgens zal de recruiter of werkgever nog extra informatie over de organisatie toelichten en het proberen goed op de kaart te zetten. Vergeet niet dat het voor de recruiter of de werkgever net zo belangrijk is om te laten zien dat hij/zij enthousiast is over het bedrijf als andersom! Vanzelfsprekend willen ze graag dat goede kandidaten bij hen aan de slag willen.
3. Bespreken van de functie
Een onderwerp dat logischerwijs aan bod komt is de functie zelf. Het is gebruikelijk dat de recruiter of de werkgever uitlegt wat de rol precies inhoudt en wat je taken en verantwoordelijkheden worden. Vaak gaat dit veel verder dan hetgeen wat in de vacature staat. Ze vertellen dan wat je kunt verwachten van de functie en wat er van jou verwacht wordt.
Dit is hét moment om de vragen te stellen die je hebt over de vacature! Een sollicitatiegesprek is geen éénrichtingsverkeer. Zodra jij de ruimte krijgt om vragen te gaan stellen, krijg jij ook gelijk de ruimte om te laten zien dat jij écht geïnteresseerd bent in de functie!
4. Motivatie
Tijdens of na het bespreken van de functie zal het gesprek waarschijnlijk overgaan naar een belangrijke schakel: jou! Waarom wil jij in deze positie werken, binnen dit bedrijf? En wat kom jij toevoegen binnen dit bedrijf? Jouw motivatie om ergens te werken is cruciaal voor een werkgever om in te schatten of jij bij de functie past.
Werkgevers zijn op zoek naar intrinsiek gemotiveerde werknemers. Intrinsieke motivatie ontstaat uit gedrag dat wordt gestimuleerd door interne beloningen zoals plezier, blijdschap en voldoening.
Ook voor jou als sollicitant is het gewoonweg het meest effectief wanneer je gaat solliciteren bij een bedrijf waar je écht wilt werken. Waarom? Het zorgt voor een onuitputtelijke bron van energie, je gaat met plezier naar je werk en het vergroot de kans dat je zult slagen. Erg waardevol voor werkgevers.
5. Ervaring en vaardigheden
Bij de meeste banen zijn werkervaring en bepaalde vaardigheden vereist om de functie goed uit te voeren. Deze komen dan ook zeker ter sprake tijdens het gesprek. De vereisten staan meestal al aangegeven in de vacaturetekst, zorg daarom dat je jouw ervaring en kwaliteiten goed kunt onderbouwen. Beschrijf hoe jouw expertise overeenkomt met de functie-eisen. Gebruik hierbij voorbeelden. Dit komt veel sterker over!
6. Aansluiting met de bedrijfscultuur
Voor een goede match tussen jou en de organisatie is het ontzettend belangrijk dat je goed binnen de bedrijfscultuur past. De invloed van de bedrijfscultuur is groot, aangezien je op je werk vaak meer tijd doorbrengt dan thuis. Zo maakt de bedrijfscultuur het verschil of mensen graag bij een bedrijf werken of juist helemaal niet.
Om te achterhalen of er een goede match is zullen er vragen gesteld worden over wat jij belangrijk vindt in een bedrijfscultuur. Als jouw antwoorden aansluiten bij de cultuur dan is de kans groter dat je het naar je zin gaat hebben. Vanzelfsprekend is dit ook het moment om zelf vragen te stellen om de bedrijfscultuur te achterhalen.
7. Arbeidsvoorwaarden
Dit is een onderwerp dat niet altijd al in het eerste sollicitatiegesprek naar voren komt, maar het komt zeker voor. In sommige gevallen is er maar één gesprek en komt dit logischerwijze ter sprake.
Wanneer jij een goede kandidaat bent wil een bedrijf graag weten of jouw gewenste salaris een realistische optie is. Een tweede gesprek heeft geen zin als het bedrijf niet in staat is je te bieden wat je minimaal wilt verdienen. Let op: salaris is niet het belangrijkste! Jouw intrinsieke motivatie moet de drijfveer zijn om voor de functie te kiezen. Daarentegen moet het salaris wel bij je passen, want hier zou een match op kunnen stuklopen.
Tot slot zijn er andere arbeidsvoorwaarden naast salaris die besproken worden om de baan goed uit te voeren. Dit worden ook wel secundaire arbeidsvoorwaarden genoemd. Denk hierbij aan opleidings- en doorgroeimogelijkheden, een auto, een telefoon of laptop.
8. Vragen
Je hebt vanzelfsprekend tijdens het gesprek veel vragen gesteld over de behandelde onderwerpen. Als je het einde van het gesprek nadert komt er een moment dat je overige vragen kan stellen. Nu begint misschien wel het belangrijkste onderdeel van het gesprek pas!
Zodra jij de ruimte krijgt om vragen te gaan stellen, krijg jij ook gelijk de ruimte om te laten zien dat jij de baan écht serieus neemt, dat je weet waar je het over hebt en dat je een connectie wilt vormen met de mensen binnen de organisatie.
9. Afsluiting en vervolg
Wanneer alle vragen beantwoord zijn door beide partijen is het gesprek bijna afgelopen. Voordat je vertrekt is het gebruikelijk dat je kort spreekt over wat de volgende stappen zijn in het sollicitatieproces.
Wat wordt er van jou verwacht? Wanneer en hoe neemt de werkgever vervolgens contact met jou op? Dit soort zaken komen vaak ter sprake. Daarna is het sollicitatiegesprek afgelopen en neem je op een professionele manier afscheid. Dan is het tijd om het gesprek te laten bezinken en te evalueren. Nu heb je alle stappen van de opbouw van het sollicitatiegesprek doorlopen!
Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!
De opbouw van je sollicitatiegesprek!
Sommige onderdelen van een sollicitatiegesprek komen voor in een afwijkende vorm of in een andere volgorde, maar deze opbouw is de basis. Een gesprek begint altijd met het introduceren van jezelf. Na de introductie volgt een informatie-uitwisseling over het bedrijf.
Vervolgens is het gebruikelijk dat de recruiter of de werkgever uitlegt wat de rol precies inhoudt en wat je taken en verantwoordelijkheden worden. Tijdens of na het bespreken van de functie zal het gesprek waarschijnlijk overgaan naar een belangrijke schakel: jou!
Ook komen jouw werkervaring en de match met de bedrijfscultuur aan bod. Als je het einde van het gesprek nadert komt er een moment dat je overige vragen kan stellen. Daarna is het sollicitatiegesprek afgelopen en neem je op een professionele manier afscheid.
Stelling: het onderdeel vragen stellen is het belangrijkste moment in de opbouw van het sollicitatiegesprek!
Eens of oneens? Laat het ons weten in de reacties!
0 Reactie op "Opbouw van een sollicitatiegesprek: de basis"