Online solliciteren: 6 tips om de kans op een baan te vergroten
- Natasja van Wijk
- 21 maart 2023
Er zijn verschillende manieren om te solliciteren, maar het gebeurt steeds vaker online. Werkgevers plaatsen hun vacatures namelijk grotendeels op de bedrijfswebsite, social media kanalen, vacaturebanken of andere online platformen. Om online te solliciteren, heb je bepaalde etiquette waar het wenselijk is om je aan te houden. Ook is het belangrijk dat je jezelf optimaal online profileert. Maar hoe doe je dat, zodat je opvalt bij werkgevers en recruiters tussen alle andere kandidaten? Steeds meer onderdelen van het sollicitatieproces vinden online plaats. Ben daarom online actief. Werkgevers en recruiters hebben tegenwoordig beschikking tot allerlei middelen om uit te zoeken of jij de juiste kandidaat bent voor de functie. Om ervoor te zorgen dat online solliciteren voor jou een succes wordt, geven wij 6 tips die jouw kans op een baan vergroten! Bij het solliciteren is het wenselijk om je aan bepaalde regels en gedragsnormen te houden. Dit geldt niet alleen tijdens het sollicitatiegesprek, maar ook bij het online solliciteren. Enkele voorbeelden van belangrijke online sollicitatie-etiquette zijn: Het naleven van deze sollicitatie-etiquette draagt bij aan een positieve en professionele indruk bij werkgevers en recruiters. Het vergroot jouw kansen op het krijgen van de baan waarop je solliciteert. Bij de online zoektocht naar een baan is het goed om de juiste zoektermen te gebruiken. Gebruik woorden die relevant zijn voor de functie en de branche waarin je wilt werken. Onderzoek welke synoniemen worden gebruikt voor de functietitels. Zo vergroot jij de kans dat je de juiste vacatures vindt. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een functie als accountmanager, is het slim om ook te zoeken naar synoniemen, zoals verkoper, relatie beheerder en sales consultant. Zo verbreed je jouw zoekopdracht en komen er meer relevante zoekresultaten naar boven. Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief! Wil jij je kansen op de arbeidsmarkt vergroten? Dan is een LinkedIn-profiel een must! Maar een profiel alleen is niet genoeg. Wees actief op LinkedIn en zorg ervoor dat jouw profiel zo volledig mogelijk is. Onze handleiding begeleidt jou in 12 simpele stappen naar een profiel dat jou helpt het maximale uit LinkedIn te halen. Door actief te zijn op LinkedIn, vergroot je jouw netwerk en kun je gemakkelijker in contact komen met professionals in jouw vakgebied. Een volwaardig profiel wordt vaker opgemerkt door potentiële werkgevers en vergroot jouw kans op een gesprek. Daarnaast vergroot je jouw kans om aangenomen te worden, door aanbevelingen te vragen aan voormalige werkgevers, (oud-)collega’s en andere zakelijke contacten op LinkedIn. Dit geeft werkgevers een beter beeld over jouw persoonlijkheid en vaardigheden, en geeft tegelijkertijd jouw LinkedIn-profiel een boost. Vraag je iemand om aanbevelingen? Kies dan iemand uit je netwerk die goed inzicht heeft in jouw prestaties en ervaringen. Deze aanbevelingen zijn waardevoller voor potentiële werkgevers dan van iemand die geen inzicht hierin heeft. Zorg ervoor dat je actief bent op online kanalen die relevant zijn voor het vakgebied waarin je wilt werken. Neem bijvoorbeeld deel aan discussies en plaats berichten in online gemeenschappen, zoals groepen op LinkedIn, die voor jou relevant zijn. Daarnaast kun je proactief communiceren met potentiële werkgevers. Stuur ze een connectieverzoek, like het bedrijf op social media en reageer op berichten die jij interessant vindt. Zo toon je jouw interesse in het bedrijf en de functie, wat de kans vergroot om uitgenodigd te worden voor een gesprek. Tegenwoordig gebeurt alles online en is het dus steeds belangrijker om een goede online aanwezigheid te hebben en actief te communiceren op online kanalen. Laat zien wie je bent! Werkgevers zijn op zoek naar nieuwe werknemers die binnen de bedrijfscultuur passen. Wees dus authentiek op jouw online profielen. Zo geef jij potentiële werkgevers en recruiters een duidelijk beeld van wie jij bent en wat je te bieden hebt. We geven een paar voorbeelden die jou online helpen bij het solliciteren: Wij voelen ons meer aangetrokken tot beelden dan tekst. Waarom zou je hier bij het online solliciteren geen gebruik van maken? Met een video cv geef jij werkgevers op een leuke manier een impressie van wie jij bent en wat je zoekt in een baan. Houd de video kort (max 1,5 minuut) en bespreek jouw overeenkomsten met de functie en het bedrijf. Zie het video cv als een elevator pitch die je als extraatje verstuurt naast je traditionele cv. Met een online presentatie presenteer jij jezelf op een creatieve, unieke manier. Kies er bijvoorbeeld voor om een digitaal portfolio te maken, bijvoorbeeld door presentatie software te gebruiken (Prezi, PowerPoint, Google Slides etc.) of een persoonlijke website te maken. Het interessante van een persoonlijke website is dat je hier jezelf op een persoonlijke manier presenteert. Omdat het jouw website is, kun je alles op je eigen manier vormgeven. Presenteer je vaardigheden, werkervaring en prestaties aan potentiële werkgevers op een visueel aantrekkelijke manier die bij jou past, zodat jij jezelf onderscheidt van andere kandidaten. Heb jij jezelf al eens Gegoogeld om te kijken wat er over jou te vinden is? Werkgevers of recruiters kiezen er mogelijk voor om via Google kandidaten te screenen. Vooral in de afgelopen jaren, waarin steeds meer sollicitatiegesprekken online plaatsvonden, is de populariteit van screenen gegroeid. Er zijn verschillende manieren waarmee jij jouw online zichtbaarheid verbetert en jij jezelf in een goed daglicht zet: Dit zijn slechts enkele manieren om jouw online profiel bij te werken. Door jouw profiel bij te werken en aan te laten sluiten op de vacatures waarop je wilt solliciteren, zet jij jezelf online in een goed daglicht! Steeds meer sollicitatieprocessen vinden online plaats. Dit maakt het belangrijk dat je online positief opvalt en dat jij je houdt aan bepaalde online sollicitatie-etiquette. Wees authentiek op online profielen, bijvoorbeeld door een video cv of persoonlijke website te maken. Verbeter jouw online zichtbaarheid en zorg ervoor dat jouw social media profielen up-to-date zijn. Communiceer actief binnen jouw netwerk en vraag oud-werkgevers en -collega’s om aanbevelingen te schrijven. Zo wordt online solliciteren een succes en vergroot je de kans op een baan! Update: Dit blog over online solliciteren verscheen voor het eerst op 30 januari 2018 en werd op 23 februari 2023 geactualiseerd. Stelling: Een volledig LinkedIn-profiel vergroot de kans op een baan, en is dus cruciaal bij online solliciteren. Eens of oneens? Laat het weten in de reactiesInhoudsopgave
6 tips voor het online solliciteren die de kans op een baan vergroten
#1 Houd je aan de sollicitatie-etiquette
#2 Gebruik de juiste zoektermen
#3 Wees actief op LinkedIn
#4 Communiceer proactief
#5 Zorg voor een authentiek online profiel
Video cv
Online presentatie
#6 Zet jezelf online in een goed daglicht
Succesvol online solliciteren
1 Reactie op "Online solliciteren: 6 tips om de kans op een baan te vergroten"
Laat een reactie achter:
Kees
Bedankt voor de goede tips! Het is inderdaad belangrijk om je CV up to date te houden.