Hoe toon je aan dat je commercieel bent?

  • Iris Douwes
  • 18 augustus 2020

In een vacaturetekst wordt vaak benoemd welke eigenschappen gewenst zijn voor de functie. De eigenschap commercieel zijn of het hebben van commercieel inzicht ben je waarschijnlijk ook wel eens tegengekomen in vacatureteksten. Tijdens je sollicitatiegesprek heb je de kans om verschillende eigenschappen aan te tonen.

Of je gebruikt de eigenschap commercieel zijn zelf als je gaat solliciteren. Je benoemt het op je cv of in je motivatiebrief. Als je de eigenschap ‘commercieel’ gebruikt op je cv of in je motivatiebrief kan je vragen verwachten over deze eigenschap tijdens je sollicitatiegesprek.

Hoe je in een sollicitatiegesprek aantoont dat je commercieel bent lees je in ons blog!

Wanneer ben je commercieel?

‘Commercieel zijn’ betekent dat je altijd handelt en denkt vanuit de klant. Je denkt na over kansen om (meer) winst te maken. Ook speel je in op de wensen en behoeftes van de klant. Hierop stem je af welke producten of diensten je kan aanbieden aan de klant. Naast het inzicht in de behoeftes van de klant is het ook van belang dat je kennis hebt over de trends en ontwikkelingen in de markt.

Bij het hebben van commercieel inzicht zie je vooral in waarom bepaalde producten of diensten wel succes hebben en andere niet. Zo kun je de concurrentie bepalen en ben je in staat de eigen producten en diensten te positioneren in de markt.

Daarnaast kun je analytisch denken en denk je na over nieuwe product-marktcombinaties. Je kan marktonderzoek uitvoeren en je kunt de resultaten hiervan analyseren. Hierop bekijk je de mogelijkheden om meer winst te behalen. Bij alles vertrek je vanuit het oogpunt van de klant.

De eigenschap commercieel zijn gaat vaak gepaard met andere eigenschappen of competenties zoals:

  • Luisteren; Je luistert naar de klant
  • Inlevingsvermogen; Je kan je inleven in de klant
  • Onderhandelen; Je kan onderhandelen met de klant
  • Overtuigen; Je kan de klant overtuigen
  • Klantgericht; De klant staat centraal, ook wel bekend als ‘de klant is koning’
  • Resultaatgericht; Je bereikt het beste resultaat voor de klant

Waarom is commercieel zijn waardevol?

Als je commercieel bent is het jouw doel om de klant persoonlijk te begeleiden naar een aankoop. De aankoop van een klant zorgt voor omzet van het bedrijf. Ook is het belangrijk om klantrelaties op te bouwen of nieuwe klanten binnen te halen, hierdoor wordt de omzet ook vergroot.

Als je commercieel bent kan je weloverwogen keuzes maken om een productassortiment qua prijzen te verhogen, zonder vele klanten te verliezen. Voor het bedrijf is dit waardevol, hierdoor wordt de omzet verhoogt.

In sommige beroepen is commercieel inzicht van belang, maar bij sommige functies is het echt een vereiste. Commercieel zijn komt goed tot zijn recht bij beroepen zoals:

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

Voorbeelden hoe je laat zien dat je commercieel bent

Je kunt commercieel inzicht tonen door voorbeelden uit het verleden te tonen. Neem voorbeelden die aansluiten bij de eigenschappen die eerder in dit blog zijn genoemd. Laat bijvoorbeeld zien wanneer je geluisterd hebt naar de klant of wanneer je onderhandeld hebt met de klant.

Door praktijkvoorbeelden uit het verleden te tonen, wordt je verhaal geloofwaardiger. Hoe concreter je bent, hoe geloofwaardiger je bent.

Voorbeeld 1: Bij mijn vorige werkgever was ik verantwoordelijk voor het klantcontact. Ik verwerkte aanvragen in het CRM-systeem en zorgde ervoor dat deze opgevolgd werden. Vervolgens had ik achteraf nog contact of alles goed was verlopen. Dit leidde tot terugkerende klanten.

Voorbeeld 2: Tijdens mijn stage heb ik marktonderzoek gedaan of een product levensvatbaar was en hoe deze het beste in de markt kon worden gezet. Uiteindelijk is het product gelanceerd en is het product meer dan 200.000 keer verkocht. Mijn rol was daarin het interviewen van potentiële klanten of ze het product zouden kopen.

Voorbeeld 3: Toen ik op de middelbare school zat heb ik een eigen bedrijf opgericht. Ik verkocht product X. Het productassortiment hebben we uiteindelijk uitgebreid, hierdoor werd er gebruik gemaakt van cross- en up-selling. Dit leidde tot meer winst.

Gebruik voor de voorbeelden, de STARR-methode:

Gebruik de STARR-methode, het is de ideale manier om deze voorbeelden specifiek, doordacht en bondig te beschrijven.

STARR staat voor: Situatie, Taak, Actie, Resultaat en Reflectie. Je gebruikt de methode om een voorbeeld te geven van de manier waarop jij je in het verleden hebt gedragen in een bepaalde situatie. Zo toon je aan dat jij over de juiste competenties beschikt die nodig zijn voor de functie waarop jij solliciteert.

De STARR-methode pas je toe door de volgende stappen te volgen:

  • Stap 1. Situatie: Beschrijf de situatie waar je in zat.
  • Stap 2. Taak: Wat was jouw taak daarin?
  • Stap 3. Actie: Welke acties heb je ondernomen?
  • Stap 4. Resultaat: Wat was het resultaat van jouw acties?
  • Stap 5. Reflectie: Was je tevreden met het resultaat?

Hier gaat het over de toepassing tijdens je sollicitatiegesprek, maar je kunt de STARR-methode ook gebruiken om uitspraken en competenties te onderbouwen in je motivatiebrief.

Denk mee met het bedrijf

Naast voorbeelden uit het verleden, kun je in het sollicitatiegesprek meedenken over nieuwe kansen voor het bedrijf. Laat zien dat je hierover nagedacht hebt. Je kan oplossingen bieden over hoe ze meer klanten aan zich kunnen binden of hoe ze hun productassortiment kunnen vergroten.

Het is daarnaast belangrijk om te kijken welke concurrenten het bedrijf heeft. Uit een concurrentieanalyse kan blijken dat de concurrent een ander of beter product aanbiedt waar veel vraag naar is. Dit kan je in je voordeel gebruiken, haal aan wat de concurrent goed doet en bied verbeteringen aan voor het bedrijf.

Let op dat je niet overkomt als een betweter. Benoem de verbeteringen, maar leg de nadruk op de positieve gevolgen ervan. Hierdoor leg je de focus op het positieve in de toekomst in plaats van het negatieve uit het verleden.

Ook is het bijvoorbeeld een goed idee om een innovatief concept te presenteren. Om goed indruk te maken is het belangrijk dat je het relevant maakt voor het bedrijf waar je solliciteert. Het innovatieve concept kan van alles zijn, denk bijvoorbeeld aan digitalisering of het verbeteren van communicatie.

Door deze voorbeelden te benoemen of kansen aan te bieden laat je zien dat je in staat bent om het bedrijf naar een hoger commercieel niveau te krijgen.

Laat je commerciële kant zien!

Als je commercieel bent dan handel je altijd uit de gedachte van de klant. Laat dit terugkomen in je sollicitatiegesprek. Laat eigenschappen zien die gepaard gaan met het commercieel zijn en geef concrete voorbeelden uit het verleden dat je commercieel bent.

Een commerciële eigenschap is waardevol voor het bedrijf, zo kun je klantrelaties opbouwen en uitbouwen. Daarnaast kan je marktonderzoek doen en producten in de markt zetten. Toon in je sollicitatiegesprek aan dat je hierover na hebt gedacht. Geef opties om het bedrijf op een commerciële manier verder te helpen.

Stelling: commercieel zijn is een meerwaarde voor het bedrijf ongeacht de functie!

Eens of oneens? Laat het ons weten in de reacties.

0 Reactie op "Hoe toon je aan dat je commercieel bent?"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent