Hoe je hashtags gebruikt tijdens de zoektocht naar een baan
- Marjolein Gubbens
- 15 maart 2022
Je kunt de zoektocht naar een baan op veel verschillende manieren aanpakken. Je gaat op zoek naar specifieke bedrijven waar je zou willen werken. Daarnaast ga je op vacaturebanken zoeken naar een specifieke functie. Ook wordt social media steeds populairder in de zoektocht naar een baan.
Een makkelijke manier om te zoeken en gevonden te worden op social media is door het gebruik van hashtags (#). Hoe je hashtags het beste gebruikt tijdens jouw zoektocht naar een baan lees je in de onderstaande tips.
Waarom helpen hashtags jou in de zoektocht?
Het gebruik van hashtags op social media is makkelijk om te netwerken, om vacatures te vinden en om je zoektocht naar een baan te verspreiden. Een hashtag wordt toegevoegd aan een bericht, zodat mensen daarop kunnen zoeken en zo bij relevante berichten terechtkomen.
Daarnaast heb je de mogelijkheid om een hashtag te volgen. Wanneer je zoekt op een hashtag, dan komen alle berichten in beeld van het kanaal waar je op kijkt die de hashtag hebben toegevoegd aan hun bericht. Dit is dus een makkelijke manier om berichten met het zelfde onderwerp makkelijk te vinden.
Door middel van hashtags hoef je niet specifiek op zoek te gaan naar een bedrijf, maar ga je breder zoeken naar bijvoorbeeld een functie of interessegebied. Hiermee verbreed je jouw zoektocht naar een baan.
Meer informatie over een bedrijf
Social media is een goede manier om achter de bedrijfscultuur te komen van het bedrijf waar jij wilt gaan werken. Je kunt natuurlijk beginnen met het zoeken naar de social media kanalen van het bedrijf zelf, maar ga vervolgens ook op zoek naar hashtags die het personeel gebruikt.
Zoek naar de hashtag met de naam van het bedrijf. Je komt dan vaak terecht bij berichten die het personeel gepost heeft waarin de hashtag verwerkt zit. Zo komen bijvoorbeeld leuke projecten of teamuitjes naar voren die erg interessant zijn tijdens jouw zoektocht.
Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!
Op zoek naar een vacature
Veel bedrijven plaatsen hun vacatures tegenwoordig ook op social media kanalen zoals LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter. In het bericht voegen ze hashtags toe die betrekking hebben op de vacature. Denk hierbij aan de functietitel, het werkgebied, de naam van het bedrijf of bijvoorbeeld tags als ‘vacature’ en ‘werkenbij’.
Ben jij op zoek naar een functie in de sales? Zoek naar #sales of #verkoop. Ben je nog in de oriënterende fase en weet je nog niet naar welke specifieke functietitels je gaat zoeken? Ga dan breder op zoek naar #hiring, #vacature of #solliciteren bijvoorbeeld.
Verspreid jouw zoektocht
Naast dat jij op zoek gaat naar vacatures door middel van hashtags, gaat een bedrijf ook op zoek naar een kandidaat door middel van hashtags. Zorg ervoor dat jouw bericht onder de aandacht valt bij recruiters door de juiste hashtags te gebruiken in jouw bericht.
Denk hierbij goed na op welke hashtags een recruiter zoekt. Zoals het bedrijf de hashtag ‘vacature’ gebruikt, gebruik jij bijvoorbeeld de hashtag ‘readytowork’ of ‘beschikbaar’. Daarnaast maak je het nog specifieker door een hashtag met jouw functietitel toe te voegen.
Netwerken
Netwerken is erg belangrijk tijdens jouw sollicitatieproces. Het helpt je namelijk om ergens contacten te leggen en op die manier makkelijker ergens binnen te komen. Wanneer jij een connectie hebt met iemand bij het bedrijf waar je solliciteert zul je als betrouwbaar overkomen.
Hashtags maken netwerken eenvoudiger doordat ze mensen of bedrijven aan elkaar koppelen. Je vindt makkelijker relevante mensen binnen jouw branche. Lok een gesprek uit over jouw vakgebied door middel van relevante hashtags. Op die manier trek je steeds meer relevante mensen naar je toe waarmee je kunt connecten. Deze connecties zet je later tijdens jouw zoektocht in.
Welke hashtags gebruik je?
Bij het gebruik van hashtags is het belangrijk dat het woorden zijn die vaak worden gebruikt. Dit zorgt ervoor dat je voldoende resultaat krijgt bij de zoektocht naar de hashtag. Echter wanneer je zelf een hashtag gebruikt om jouw bericht te verspreiden, is het juist slim om een hashtag te gebruiken waar vaak naar wordt gezocht, maar waar niet al te veel concurrentie op is. Als de concurrentie te groot is beland je al snel ergens onder op de stapel waardoor je niet meer opvalt.
Wil je erachter komen welke hashtags populair zijn? Ga dan op zoek naar belangrijke mensen in jouw branche. Heb je deze mensen niet gevonden? Ga dan op zoek naar grote bedrijven en zoek vanuit daar verder naar hun personeel bijvoorbeeld. Bekijk vervolgens welke hashtags zij gebruiken.
Controleer ook altijd bij het gebruik van een hashtag door welke mensen de hashtag wordt gebruikt. Bedenk voor je de hashtag gaat gebruiken of jij geassocieerd wilt worden met deze groep mensen. Het moet namelijk wel bij jouw personal brand aansluiten.
Beperk de hashtags in je bericht. Ga jouw bericht niet helemaal vol zetten met zo veel mogelijk hashtags in de hoop dat er minstens één tussen zit waarop jij gevonden zal worden. Dit werkt namelijk averechts. Beperk jouw bericht tot maximaal 5 relevante hashtags.
Voorbeelden van enkele populaire hashtags
Hashtags voor het zoeken naar werk
- #banen
- #zoekennaareenbaan
- #baanzoeken
- #jobSearchTips
Hashtags voor werving
- #vacature
- #indienstnemen
- #hiringNow
- #kombijonsteam
- #nowHiring
- #rekruteren
- #remoteJob
- #werkgelegenheid
Hashtags voor loopbaanadvies
- #carrières
- #carrièresucces
- #personalbranding
- #persoonlijkeontwikkeling
- #resumeTips
Gebruik hashtags in de zoektocht naar een baan!
Ben jij je aan het oriënteren op een nieuwe baan? Beperk je niet alleen tot vacaturebanken. Maak gebruik van social media. In eerste instantie ga je specifiek op zoek naar de bedrijven waar je graag zou willen werken. Zit hier niks bij? Ga dan breder zoeken door middel van hashtags.
Zoek naar relevante vacatures door bijvoorbeeld naar de hashtag met jouw functietitel te zoeken. Vervolgens ga je breder zoeken naar #vacature of #hiring bijvoorbeeld. Hierbij zul je wel minder snel relevante resultaten krijgen.
Promoot jouw bericht op social media dat je op zoek bent naar een baan. Gebruik hierbij hashtags die populair zijn, maar waarbij je niet te veel concurrentie hebt. Je moet namelijk wel opvallen bij de recruiters die naar de hashtag zoeken.
Bouw je netwerk op door deel te nemen aan gesprekken in jouw vakgebied en branche. Door middel van deze gesprekken kom je bij relevante mensen terecht die later misschien kunnen helpen in jouw zoektocht.
Ten slotte helpt een hashtag je ook te achterhalen wat de bedrijfscultuur is van het bedrijf waar jij wilt solliciteren. Ga op zoek naar posts van personeel die een hashtag met de bedrijfsnaam in hun bericht communiceren. Op die manier achterhaal je voor een groot deel al in beeld en tekst of het bedrijf bij je past.
Stelling: het gebruik van hashtags op social media tijdens jouw sollicitatieproces verbreed jouw zoektocht naar een baan.
Eens of oneens? Laat het ons weten in de reacties!
0 Reactie op "Hoe je hashtags gebruikt tijdens de zoektocht naar een baan"