Hoe ga je om met een vervelende collega? 8 tips!
- Natasja van Wijk
- 30 juli 2024
Inhoudsopgave
- De impact van een vervelende collega
- Omgaan met een vervelende collega: 8 tips
- #1 Uit je gedachten
- #2 Leer het perspectief van de ander kennen
- #3 Verleg je focus
- #4 Word niet zelf de vervelende collega
- #5 Blijf professioneel
- #6 Accepteer het
- #7 Stressmanagement
- #8 Praat met je leidinggevende
- Zo leer je omgaan met een vervelende collega
Hoe hard je ook je best doet, het is niet altijd mogelijk om met iedereen op de werkvloer even goed op te kunnen schieten. Een collega waar je niet goed mee kunt opschieten, hoeft niet per se vervelend te zijn, maar kan toch voor spanningen zorgen.
Wanneer het gedrag van een collega echter storend is, heeft dit een negatieve invloed op je werkplezier. Soms is vervelend gedrag te verdragen, maar wat als het vervelende gedrag een gewoonte wordt? In dit blog bespreken we hoe je leert omgaan met een vervelende collega.
De impact van een vervelende collega
Een vervelende collega kan zorgen voor conflicten en de werkrelaties verslechteren. Dit leidt uiteindelijk tot een verminderde productiviteit en ook komt het de bedrijfscultuur niet ten goede.
Vervelende collega's die pesten, intimideren of andere vormen van ongewenst gedrag vertonen, zorgen voor stress, angst en een gevoel van onveiligheid op de werkvloer. Dit schaadt niet alleen je mentale gezondheid, maar veroorzaakt ook fysieke symptomen zoals hoofdpijn en slapeloosheid. In extreme gevallen leidt het zelfs tot een burn-out of de beslissing om je baan te verlaten om aan de negatieve invloeden te ontsnappen.
Omgaan met een vervelende collega: 8 tips
Het is dus van groot belang dat je leert om te gaan met vervelende collega's om zowel je werkprestaties als welzijn te beschermen. Om je hiermee te helpen, geven we 8 tips.
#1 Uit je gedachten
Hoewel het misschien moeilijk is, is het belangrijk om je zorgen en frustraties openlijk te communiceren. Gebruik ik-taal in plaats van jij-taal, zodat je collega zich niet aangevallen voelt en de boodschap beter ontvangen wordt. Stel daarnaast beleefd, maar duidelijk je grenzen.
Voorbeeld
In plaats van te zeggen: "Jij laat me altijd al het werk doen en dat ergert me," zeg je: "Ik merk dat ik vaak extra taken op me neem en dat zorgt ervoor dat ik me overweldigd voel. Ik zou het fijn vinden als we de taken beter verdelen."
#2 Leer het perspectief van de ander kennen
Probeer te begrijpen waarom je collega zich gedraagt zoals hij of zij doet. Misschien bepalen de achtergrond en levenservaringen van jouw collega het gedrag en standpunten.
Luister aandachtig en probeer inzicht te krijgen in het perspectief van de ander. Hoewel dit niet betekent dat je het gedrag van je collega goedkeurt of goedpraat, helpt het je wel om inzicht te krijgen in hun manier van denken en hoe zij de situatie ervaren. Dit helpt je om beter met het gedrag om te gaan en samen tot oplossingen te komen.
Het maakt het ook makkelijker om overeenkomsten te vinden en eventuele misverstanden uit de weg te ruimen.
Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!
#3 Verleg je focus
Probeer je niet continu op die ene collega te focussen. Bouw relaties op met andere collega’s en concentreer je op het positieve. Dit helpt je om gelukkiger te voelen op het werk en vermindert de negatieve impact van de vervelende collega. Beperk de tijd die je met deze persoon doorbrengt om je productiviteit en mentale gezondheid te beschermen.
#4 Word niet zelf de vervelende collega
Hoewel je misschien wel de neiging voelt, ga niet roddelen over je vervelende collega met andere collega’s. Bespreek je frustraties liever met vrienden of familie buiten het werk. Dit voorkomt dat je de situatie verergert en het vertrouwen schaadt.
Blijf de ander met respect en vriendelijkheid behandelen en sluit hem of haar niet buiten. Zo draag je bij aan een positieve werkomgeving.
#5 Blijf professioneel
Het is belangrijk om je bewust te zijn van je reacties en kalm en weloverwogen te reageren, ongeacht de situatie. Als je geconfronteerd wordt met gedrag dat je irriteert of boos maakt, neem dan even een stap terug voordat je reageert. Dit geeft je de kans om je gedachten te ordenen en een weloverwogen reactie te formuleren in plaats van impulsief te reageren.
Wanneer je merkt dat je gefrustreerd of boos wordt, is het belangrijk om jezelf de tijd te geven om te kalmeren. Het duurt namelijk ongeveer 20 minuten voordat je brein weer tot rust komt. Na deze tijd bekijk je de situatie een stuk objectiever.
#6 Accepteer het
Als de vervelende collega niet over de grens gaat of je werk negatief beïnvloedt, probeer dan te accepteren dat je niet iedereen leuk hoeft te vinden. Geef ze de kans om hun goede kant te laten zien en leer te accepteren dat je moet samenwerken met verschillende persoonlijkheden.
#7 Stressmanagement
Geef prioriteit aan jouw mentale gezondheid om de stress die ontstaat door de vervelende collega te beheersen. Je welzijn is belangrijk voor je werktevredenheid. Neem indien nodig even de tijd om tot rust te komen, bijvoorbeeld door te sporten of te mediteren.
#8 Praat met je leidinggevende
Als de situatie te uitdagend wordt om alleen aan te pakken, of als je te maken hebt met pesten of ander grensoverschrijdend gedrag, kaart het probleem dan aan bij je leidinggevende of HR. Zij helpen je manieren te vinden om het probleem op te lossen en ervoor zorgen dat jij je veilig en
gewaardeerd voelt op je werk.
Zo leer je omgaan met een vervelende collega
Door je gedachten openlijk te delen met ik-taal, de ander’s perspectief te begrijpen en je focus te verleggen naar het positieve, vermindert de impact van vervelend gedrag. Blijf professioneel, vermijd roddelen en geef prioriteit aan je eigen welzijn. Als de situatie te zwaar wordt, aarzel dan niet om hulp te zoeken bij je leidinggevende of HR.
Met deze benaderingen ga je de uitdaging van een vervelende collega aan en creëer je een leukere, productievere werkplek.
Stelling: Door een vervelende collega te negeren, lossen de problemen zich vanzelf op.
Eens of oneens? Laat het weten in de reacties
0 Reactie op "Hoe ga je om met een vervelende collega? 8 tips!"