Hoe ga je met meer plezier naar je werk? 8 tips
- Lars Tertoolen
- 21 mei 2024
Heb jij voldoende plezier in je werk? Of gaat bij jou 's ochtends de wekker en zie je het écht niet zitten om wéér naar je werk te gaan? Zorgt routine ervoor dat je in een sleur terecht bent gekomen? Of heb je juist te maken met een hoge werkdruk en is je baan té stressvol? Wat de reden ook is, het verliezen van je werkplezier brengt veel negatieve gevolgen met zich mee. Een gebrek aan werkplezier kan zorgen voor stress, slaapproblemen, vermoeidheid en een hoger risico op ziektes. Daarnaast is het funest voor je motivatie en dus de prestaties op de werkvloer. In het slechtste geval kan het leiden tot ontslag. De keerzijde is dat werken met plezier allerlei positieve gevolgen heeft. De werkdagen worden een stuk aangenamer, je haalt energie uit je werkzaamheden, je bent productiever, mensen vinden het prettiger om met jou te werken, je ervaart minder stress en het vergroot de kans op promotie. Redenen genoeg om ervoor te zorgen dat je plezier blijft halen uit je werk! Om je daarbij te helpen geven we 8 tips. Natuurlijk is niet alles even leuk aan een baan, maar het is van belang dat je het overgrote deel van je werkzaamheden met plezier uitvoert. Als je aan het eind van de dag mentaal of fysiek uitgeput bent, is het onmogelijk om positief te blijven. Om op de lange termijn met plezier te blijven werken is het belangrijk dat je intrinsiek gemotiveerd bent! Intrinsieke motivatie ontstaat uit gedrag dat wordt gestimuleerd door interne beloningen zoals plezier, blijdschap en voldoening. Extrinsieke motivatie is veel minder krachtig. Een financiële beloning (extrinsieke motivatie) zal niet voldoende zijn om je te motiveren op de lange termijn of in zware tijden. Om op de lange termijn met plezier naar je werk te gaan, is het dus belangrijk om bevlogen te zijn met het werk dat je doet. Ben je dat niet? Durf dan verder te kijken dan je huidige baan of probeer je werkzaamheden opnieuw vorm te geven met behulp van job crafting. Je hoeft niet per se van baan te veranderen om weer plezier in je werk te krijgen. Met behulp van job crafting kun je je huidige baan opnieuw vormgeven, zodat de werkzaamheden beter aansluiten op je competenties en wensen. De mate waarin dit mogelijk is, is natuurlijk wel afhankelijk van een aantal factoren zoals jouw functie en de bedrijfscultuur waarin je werkt. Probeer te achterhalen wat je wilt veranderen en waarom. Denk bijvoorbeeld aan werkzaamheden die je vaker wilt uitvoeren of de werkomgeving die je wilt verbeteren. Door een maand lang op papier te zetten wat energie kost en waar je energie van krijgt, kun je hier een goed beeld van krijgen. Denk ook na over werkzaamheden die buiten je takenpakket liggen. Vergelijk vervolgens de mogelijkheden en kijk welke verandering haalbaar is. Heb je voldoende vrijheid en middelen om iets te veranderen? Kun je bijvoorbeeld een taak omwisselen met een collega? Leg het plan voor bij je leidinggevende en onderbouw waarom je bepaalde veranderingen wilt doorvoeren. Meer over job crafting lees je hier. Het is belangrijk om iemand op het werk te hebben waar je op kunt rekenen, waar je problemen mee kunt delen en die je steunt in goede én slechte tijden. Wanneer je vrienden hebt op de werkvloer, ga je automatisch met meer plezier naar je werk. Lees hier meer over het belang van een goede band met je collega's. Een band ontstaat vaak op persoonlijk vak, niet vakinhoudelijk. Om een band te creëren met iemand is het belangrijk dat jij je openstelt. Het is belangrijk dat mensen de kans krijgen om je te leren kennen. Dit geldt ook andersom. Vraag na het weekend bijvoorbeeld wat je collega’s hebben gedaan. Hoe meer je over iemand leert, hoe groter de kans is dat er een band ontstaat. Het kan natuurlijk ook voorkomen dat het niet klikt met een collega. Keer hem of haar dan niet de rug toe, maar ga wel op zoek naar andere connecties binnen het bedrijf. Andere manieren om de band met collega’s te versterken zijn: Het nastreven van doelen is een belangrijk aspect in het leven. Wanneer je een doel bereikt voel je je nuttig, wat op zijn beurt leidt tot tevredenheid over je werk, carrière en leven. Het stellen van doelen kan op allerlei verschillende niveaus. Denk aan lange- en kortetermijndoelen of doelen die betrekking hebben op je werk of privéleven. Deel jouw werkzaamheden op in aparte onderdelen en formuleer hier doelstellingen bij. Door naar deze doelstellingen toe te werken, deze te behalen en dit vieren haal je meer plezier en motivatie uit je werk. Lees meer over doelen stellen. Zoals eerder aangegeven zijn doelen erg belangrijk. Je persoonlijke ontwikkeling is daar onderdeel van. Wanneer jouw ontwikkeling stilstaat, zorgt dit voor desinteresse in de werkzaamheden en een gebrek aan uitdaging. Zorg er dus voor dat je carrière in beweging blijft. Dit kun je doen door afspraken te maken met je leidinggevende. Maak een plan voor het komende jaar en de komende drie jaar en zet samen met je leidinggevende op papier hoe je het plan gaat realiseren. Blijf daarnaast op de hoogte van nieuws uit de branche en volg een cursus of opleiding wanneer er nieuwe (technologische) ontwikkelingen zijn. Lees meer over het up-to-date blijven binnen je werkgebied. Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief! Routines zijn zowel positief als negatief. Enerzijds zorgt het voor structuur en productiviteit. Je weet wat je te wachten staat en je bent productief, omdat je het al vaak hebt gedaan. Anderszijds beperkt routine creativiteit en zelfontwikkeling. Het maakt je werk saai en daardoor kun je jouw betrokkenheid met de functie kwijtraken. Om te voorkomen dat je in een uitzichtloze sleur terechtkomt, moet je de routine doorbreken. Zoals eerder in dit artikel aangeven kan je dit doen door middel van job crafting. Je kunt onder andere de invulling van je werkzaamheden en de samenwerking met je collega’s proberen te veranderen. Ook kun je de dag anders indelen. Als je op een ander tijdstip luncht of koffie drinkt kan het zomaar zijn dat je nieuwe mensen ontmoet. Wissel voor de verandering een keer van werkplek! Waarom begin je niet een keer met de werkzaamheden die je normaal aan het eind van de dag doet? Er zijn meerdere manieren om verveling op je werk tegen te gaan. Vanzelfsprekend heeft je welzijn en gezondheid invloed op je werksituatie. Voldoende slaap, beweging en (gezonde) voeding zorgen ervoor dat je in staat bent positief te zijn en te blijven. Zorg ook voor een verzorgde werkplek. Een opgeruimde werkomgeving zorgt ervoor dat je een stuk vrijer bent. Daarbij draagt het bij aan je mentale rust en op die manier kan je positiever te werk gaan. Ontdek hier alle voordelen van een opgeruimde werkplek. Ook is het houden van een echte pauze belangrijk. Veel mensen vergeten vaak dat een pauze er is om even los te komen van je werkplek. Praat met collega’s, maak een wandeling of speel een potje tafeltennis. Op die manier kom je ook meer te weten over hun leven naast het werk. Gedraag je positief en je zult vanzelf merken dat jij en de mensen om je heen positiever worden. Met een optimistische en enthousiaste houding ten opzichte van het werk en je collega’s, kun je een positieve werkomgeving creëren. Probeer actief bezig te zijn met je ‘mindset’; Think positive, stay positive! Door positief te denken en dit te uiten naar anderen zorg je ervoor dat je gerespecteerd wordt. Denk niet in problemen, maar in oplossingen en uitdagingen. Plezier in je werk is ontzettend waardevol. Het zorgt ervoor dat je gemotiveerd bent, dat collega’s je leuk vinden en dat je minder stress ervaart. Hanteer dus de bovenstaande tips en voorkom dat jij met tegenzin naar je werk gaat! Stelling: Werkplezier is belangrijker dan een goed salaris! Eens of oneens? Laat het ons weten in een reactie?#1 Doe wat je leuk vindt
#2 Job crafting - volg je talent
Hoe werkt job crafting?
#3 Maak vrienden op het werk
Hoe maak je vrienden op je werk?
#4 Stel doelen
#5 Persoonlijke ontwikkeling
#6 Doorbreek routines
#7 Zorg goed voor jezelf
#8 Straal positiviteit uit
Ga met meer plezier naar je werk!
0 Reactie op "Hoe ga je met meer plezier naar je werk? 8 tips"