Hoe breng je jouw interpersoonlijke vaardigheden naar voren tijdens jouw sollicitatie?
- Lars Tertoolen
- 12 oktober 2021
Inhoudsopgave
- Wat zijn interpersoonlijke vaardigheden?
- Voorbeelden van interpersoonlijke vaardigheden
- Hoe gebruik je de vaardigheden in jouw sollicitatie?
- Interpersoonlijke vaardigheden in jouw cv
- Interpersoonlijke vaardigheden in jouw motivatiebrief
- Interpersoonlijke vaardigheden in jouw sollicitatiegesprek
- Maak een sterke indruk!
Interpersoonlijke vaardigheden zijn essentieel op de werkvloer en daarmee ook in jouw sollicitatie. Zelfs als je uitblinkt in de gevraagde werkzaamheden van je baan, zullen werkgevers je niet willen aannemen als er onmogelijk met je te communiceren en samenwerken valt.
Het is daarom erg waardevol wanneer je jouw interpersoonlijke vaardigheden sterk naar voren weet te brengen in jouw cv, motivatiebrief en sollicitatiegesprek! Lees in dit blog wat interpersoonlijke vaardigheden precies zijn, een aantal voorbeelden en hoe jij deze naar voren brengt tijdens jouw sollicitatie!
Wat zijn interpersoonlijke vaardigheden?
Interpersoonlijke vaardigheden zijn de kwaliteiten van ons gedrag die we vertonen tijdens de interactie met andere mensen. Het zijn vaardigheden die onder andere bepalen hoe jij communiceert met anderen en hoe jij emotioneel reageert op bepaalde situaties. Ze worden beschouwd als een van de meest gewilde soft skills.
Sterke interpersoonlijke vaardigheden zijn deels bepalend voor het succes in een werkomgeving. Het vergroot je vermogen om samen te werken met collega’s, moeilijke problemen op te lossen en je populariteit op kantoor te vergroten
Aan de andere kant kan het ontbreken van sterke interpersoonlijke vaardigheden leiden tot conflicten met anderen en ertoe leiden dat mensen in je omgeving jou als een storende factor zien.
Voorbeelden van interpersoonlijke vaardigheden
Om je een beeld te geven van vaardigheden die werkgevers graag terugzien bij hun werknemers, geven we je 10 voorbeelden van interpersoonlijke vaardigheden die jij kunt gebruiken in jouw sollicitatieproces!
#1 Assertiviteit
Assertieve mensen komen op een tactvolle manier op voor hun eigen mening, behoeften en belangen en houden daarbij rekening met de belangen van een ander. Ze behandelen iedereen, inclusief zichzelf, met respect.
#2 Samenwerken
Samenwerking is de manier waarop je omgaat met anderen tijdens het werk. Samenwerking is essentieel als je goed wilt presteren met collega's. In een werkomgeving zul je samen door één deur moeten kunnen, elkaar moeten kunnen vertrouwen en bereid moeten zijn om anderen te ondersteunen wanneer ze een beroep op je doen.
#3 Empathie
Empathie is het vermogen om emotioneel te begrijpen wat andere mensen voelen en dingen vanuit hun gezichtspunt te zien. Empathie is een belangrijke vaardigheid die je helpt om met iedereen op de werkvloer om te gaan. Het verbetert de samenwerking en het onderlinge begrip tussen jou en je collega’s.
#4 Communicatie
Goed communiceren is natuurlijk onmisbaar op de werkvloer. Er zijn twee vormen van communicatie: non-verbale communicatie en verbale communicatie. Non-verbale communicatie betekent het overbrengen zonder woorden. Het overbrengen met woorden wordt verbale communicatie genoemd.
#5 Leiderschap
Leiderschap is een interpersoonlijke vaardigheid waarin jij je echt kunt onderscheiden. Werkgevers zijn op zoek naar gemotiveerde en capabele werknemers die anderen kunnen inspireren en de leiding nemen wanneer het werk gedaan moet worden.
#6 Onderhandeling
Onderhandelingsvaardigheden is meer dan het kopen of verkopen. Het omvat elke interactie waarbij twee of meer mensen een discussie aangaan in een poging om tot een gezamenlijke overeenkomst te komen. Dit is een belangrijke vaardigheid in de dagelijkse samenwerking.
#7 Positieve instelling
Met een optimistische en enthousiaste houding ten opzichte van je collega’s, kun je een positieve omgang creëren. Door positief te denken en dit te uiten naar anderen zorg je ervoor dat anderen ook geënthousiasmeerd worden. Dit is waardevol voor een werkgever.
#8 Emotionele intelligentie
Emotionele intelligentie verwijst naar het vermogen om je emoties onder controle te houden en kalm door sociale situaties te navigeren. Werkgevers zijn op zoek naar personen die onder druk kalm blijven en hun persoonlijke frustratie niet op anderen afschuiven.
#9 Luisteren
Luisteren is een interpersoonlijke vaardigheid die hand in hand gaat met goede communicatie. Hoewel je jouw eigen ideeën moet kunnen uiten, moet je ook goed naar anderen luisteren. Dit zorgt ervoor dat de mensen om je heen zich gerespecteerd en gewaardeerd voelen.
#10 Feedback
Feedback is een reactie op een bepaald proces of gedrag. De term ‘feedback’ wordt gebruikt om positieve of negatieve informatie van eerdere acties of gedrag van een individu te beschrijven. Het zorgt voor goede communicatie, meer transparantie en een betere samenwerking.
Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!
Hoe gebruik je de vaardigheden in jouw sollicitatie?
Het is belangrijk om jouw interpersoonlijke vaardigheden te benadrukken in jouw sollicitatie. Benadruk deze in jouw cv, motivatiebrief en sollicitatiegesprekken!
Interpersoonlijke vaardigheden in jouw cv
Er zijn meerdere manieren om jouw interpersoonlijke vaardigheden op je cv te zetten. Zo zou je een aantal vaardigheden kunnen laten terugkomen in jouw persoonlijk profiel. Verwerk hier bijvoorbeeld twee belangrijke kwaliteiten in.
De tweede manier is door het te plaatsen bij het onderdeel vaardigheden. Je kunt de vaardigheid kort benoemen, maar je kunt dit ook aanvullen met een onderbouwing. Het is waardevoller dat je jouw kwaliteiten onderbouwt met voorbeelden uit je verleden, in plaats van ze alleen op te sommen. Door voorbeelden te benoemen of uit te leggen waarom je deze kwaliteiten bezit, versterk jij de geloofwaardigheid. Dit kan kort onder iedere kwaliteit.
Daarnaast kun je jouw interpersoonlijke vaardigheden verwerken bij jouw werkervaring of opleiding. In de beschrijving van de functie die je hebt uitgevoerd, kun je met specifieke voorbeelden komen. Hierin beschrijf je op wat voor moment jouw vaardigheden goed naar voren kwamen.
Interpersoonlijke vaardigheden in jouw motivatiebrief
Naast het cv, biedt de motivatiebrief een goede mogelijkheid om beide soorten vaardigheden te presenteren. Wanneer het aankomt op interpersoonlijke vaardigheden, zul je in je motivatiebrief moeite moeten doen om de werkgever te overtuigen.
Simpelweg zeggen dat je goede leiderschapsvaardigheden hebt is niet voldoende om indruk te maken. Gebruik bij het benoemen van je vaardigheden de STARR-methode. Hoe concreter de praktijkvoorbeelden zijn, hoe geloofwaardiger je zult overkomen.
Raak bij het schrijven van jouw motivatiebrief de relevantie van de praktijkvoorbeelden niet uit het oog. Met relevante voorbeelden kun je je vaardigheden direct vertalen naar een voordeel voor de werkgever.
Interpersoonlijke vaardigheden in jouw sollicitatiegesprek
Tijdens een face-to-face gesprek komen jouw interpersoonlijke vaardigheden duidelijk naar voren.
De manier waarop je iemand begroet, de toon waarop je praat, het gebruik van stiltes, de klik die je hebt met je gesprekspartner, de manier waarop je reageert en het gebruik van lichaamstaal zeggen allemaal iets over je interpersoonlijke vaardigheden. Om dit tijdens een gesprek te benadrukken, is het belangrijk om in lijn te handelen met het juiste gedrag.
Je zult wellicht denken dat dit vanzelf gaat, maar wanneer je zenuwachtig bent of moeilijke vragen krijgt voorgeschoteld, kun je je ineens heel anders gaan gedragen. Bereid je dus goed voor en oefen desnoods met een vriend of familielid. Hoe meer onzekerheden je wegneemt, hoe beter jij jezelf kunt zijn!
Zorg er daarnaast voor dat je voldoende praktijkvoorbeelden paraat hebt, waarmee jij je interpersoonlijke vaardigheden kunt aanduiden. Gebruik daarom bij het omschrijven de STARR-methode. Hoe concreter de praktijkvoorbeelden zijn, hoe geloofwaardiger je zult overkomen.
Gebruik bij het omschrijven wel relevante voorbeelden voor de functie waarvoor je op gesprek bent, want met relevante voorbeelden kun je je vaardigheden direct vertalen naar een voordeel voor de werkgever. Een voorbeeld om te bewijzen dat je communicatief sterk bent:
“Bij mijn vorige werkgever was ik eindverantwoordelijke van team X binnen afdeling Y. Het team bestond uit mensen met totaal verschillende persoonlijkheden. Op het begin was het chaotisch en ongestructureerd, dus toen ben ik met ze in één kamer gaan zitten en heb ik ervoor gezorgd dat er naar elkaar werd geluisterd. Hierdoor heb ik alle neuzen dezelfde kant op gekregen. Uiteindelijk zijn we met het team tot uitstekende resultaten gekomen.”
Maak een sterke indruk!
Interpersoonlijke vaardigheden zijn de kwaliteiten van ons gedrag die we vertonen tijdens de interactie met andere mensen. Voorbeelden hiervan zijn assertiviteit, samenwerking, empathie, communicatie en leiderschap.
Er zijn meerdere manieren om jouw interpersoonlijke vaardigheden op je cv te zetten. Zo zou je een aantal vaardigheden kunnen laten terugkomen in jouw persoonlijk profiel, vaardigheden of werkervaring. Naast het cv, biedt de motivatiebrief een goede mogelijkheid om beide soorten vaardigheden te presenteren. Gebruik bij het benoemen van je vaardigheden de STARR-methode.
Tijdens een face-to-face gesprek komen jouw interpersoonlijke vaardigheden duidelijk naar voren. Zorg dat je voldoende praktijkvoorbeelden paraat hebt, waarmee jij je interpersoonlijke vaardigheden kunt aanduiden. Zo maak je en sterke indruk!
Stelling: zonder sterke interpersoonlijke vaardigheden kun je onmogelijk een baan goed uitvoeren!
Eens of oneens? Laat het ons weten in de reacties!
Teeny Adriaenssens
beste
Ik ben een student aan de universiteit van Antwerpen en doe momenteel onderzoek naar de zelfpercepties rond interpersoonlijke vaardigheden bij leidinggevenden.
Na het lezen van dit artikel vroeg ik me af of hier enige wetenschappelijke bron achter zit, en of u envtueel uw bronvermelding zou willen delen?
Lars Tertoolen
Hallo Teeny,
Leuk dat je ons blog gelezen hebt!
Ik heb via de mail contact met je opgenomen over je vraag.
Mvg,
Lars Tertoolen