Hoe ben je goed vindbaar voor werkgevers?

  • Marjolein Gubbens
  • 5 oktober 2021

Werk je in de IT, het onderwijs, de zorg of in recruitment? Dan ben je vast wel eens benaderd door een werkgever/recruiter. Dat is niet gek, want in de genoemde sectoren heerst er namelijk een enorm arbeidstekort.  

In andere sectoren is er meer concurrentie, waardoor je minder snel benaderd zult worden door werkgevers/recruiters. Het kan zijn dat jij perfect past bij het profiel waar de werkgever/recruiter naar op zoek is, maar dat je niet verschijnt in de zoekresultaten. Wil jij toch opvallen bij werkgevers/recruiters? Zorg ervoor dat je vindbaar bent voor werkgevers! Hieronder geven we je 4 tips hoe jij dit het beste kunt aanpakken.

#1 Laat jouw cv achter in de cv-database

Ben direct vindbaar voor werkgevers/recruiters door jouw cv achter te laten op verschillende vacaturebanken. Zo hoef jij niet alleen zelf te zoeken naar vacatures, maar kunnen werkgevers jou ook vinden op basis van de gegevens op jouw cv en in jouw profiel. Werkgevers/recruiters gaan vaak op zoek in een cv-database naar een geschikte kandidaat voor hun openstaande vacature. Ga op zoek naar vacaturebanken specifiek gericht op de branche waarin jij wilt werken. Zo is de kans groter dat je wordt benaderd voor een vacature die aansluit bij jouw wensen.

Ook kan het voorkomen dat er verborgen vacatures zijn. Dit zijn vacatures die niet uit worden gezet op vacaturebanken. Vaak is een verborgen vacature ontstaan doordat er iemand wordt vervangen die daar nog niet van op de hoogte is.

Werkgevers/recruiters gaan in dit geval actief op zoek naar geschikte kandidaten in de cv-database. Als jij jouw cv hebt achtergelaten bij vacaturebanken kun je makkelijker benaderd worden voor de verborgen vacatures.

#2 Zorg dat je zichtbaar bent!

Naast de vacaturebanken zijn social media kanalen tegenwoordig ook erg belangrijk in jouw vindbaarheid voor werkgevers/recruiters. Zorg dat jouw social media profielen altijd compleet en up-to-date zijn. Hoe completer jouw profiel is hoe hoger je geplaatst wordt in de zoekresultaten. Zo heb jij meer kans om gevonden te worden. Er zijn een aantal hulpmiddelen die ervoor zorgen dat jij beter vindbaar bent voor werkgevers/recruiters, deze lees je hieronder.

Beschikbaar voor

LinkedIn heeft de optie om kenbaar te maken dat je op zoek bent naar een (nieuwe) baan. Zo kun je in de bovenste regel van jouw profiel beschrijven dat je beschikbaar bent voor werk. Daarnaast heb je de optie om de groene ring toe te voegen aan jouw profielfoto met daarin de tekst ‘open to work’. Hierdoor valt in een oogopslag op dat jij beschikbaar bent, wat extra aantrekkelijk is voor werkgevers/recruiters. 

Ben je nog werkzaam bij een andere werkgever en wil je niet dat zij al weten dat je op zoek bent naar iets anders? Dan heb je de optie om het alleen aan werkgevers/recruiters kenbaar te maken dat je op zoek bent. LinkedIn probeert er dan ook voor te zorgen dat dit niet terecht komt bij jouw huidige werkgever, dit lukt echter niet altijd. Mocht je echt geen risico willen lopen dat een collega van jouw huidige baan erachter komt dat je op zoek bent naar iets anders, dan raden we je aan dit niet te doen. 

Kun je wel naar buiten communiceren dat je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging, dan is het slim om jouw social media netwerk te gebruiken. Plaats een post waarin je aangeeft op zoek te zijn naar een nieuwe baan en beschrijf kort waar je naar op zoek bent en wat jouw toegevoegde waarde is. Wie weet heeft iemand in jouw netwerk wel een mooie uitdaging of goede connecties om jou aan die droombaan te helpen.

Zoektermen

Om goed vindbaar te zijn, is het belangrijk om te weten te komen wat voor zoektermen werkgevers/recruiters gebruiken. Door deze zoekwoorden te gebruiken in jouw profiel en posts zul je sneller gevonden worden.

Achterhaal welke zoektermen het beste bij jou aansluiten. Meer hierover lees je in dit blog.

Samenvatting

Jouw samenvatting/profielbeschrijving is ideaal om mensen te overtuigen, maar ook voor het gebruik van zoektermen. Let hierbij wel op dat het goed leesbaar blijft. Zodra je zoektermen te vaak gebruikt in je social media profiel, wordt dat gezien als spam en zul je minder snel als zoekresultaat worden getoond. 

Naast de zoektermen beschrijf je in jouw samenvatting je specialiteiten, competenties, huidige taken en verantwoordelijkheden. Daarnaast heb je in jouw samenvatting ook de mogelijkheid om te beschrijven waar jij naar op zoek bent. Bij Instagram en Facebook is dit wat beperkter dan bij LinkedIn, omdat je aan een maximaal aantal woorden gebonden bent. 

Actief updates posten

Werkgevers/recruiters bekijken vaak hoe actief je bent op LinkedIn. Veel mensen hebben ooit een profiel aangemaakt en doen er vervolgens nooit meer iets aan. Het is aantrekkelijker voor een werkgever/recruiter wanneer je actiever bent op LinkedIn.

Door updates te posten die relevant zijn in jouw vakgebied, laat je zien dat jij over bepaalde kennis beschikt. Naast dat je zelf updates post is het ook slim om relevante LinkedIn groepen te volgen en te reageren op updates van anderen. Hoe meer interactie jij hebt hoe meer een werkgever/recruiter over je te weten krijgt waarmee jij ze kunt overtuigen voor jou te kiezen. 

Dit geldt ook voor andere social media kanalen. Hier zul je misschien iets minder werkgerelateerde berichten op plaatsen, maar ook hier kun je pagina’s of groepen volgen die aansluiten bij de baan waar jij naar op zoek bent. Daarnaast krijgt de werkgever/recruiter een duidelijk beeld of jij wel of niet bij de functie past als je regelmatig iets relevants post. Lees in dit blog meer over social media inzetten tijdens jouw zoektocht. 

Aanbeveling

Op LinkedIn kan een aanbeveling erg waardevol zijn. Je kunt namelijk over jezelf wel zeggen hoe goed je bent, maar wanneer iemand anders dit over je zegt komt dat veel geloofwaardiger over. Ondanks dat deze aanbevelingen zo waardevol zijn, worden ze toch maar weinig gegeven. 

Als jij zelf actief bent met het geven van aanbevelingen aan anderen, heb je de kans om ze ook terug te krijgen. Let er wel op dat je een aanbeveling niet zomaar geeft. Het staat namelijk wel op jouw naam. Geef alleen een aanbeveling wanneer je er voor 100% achter staat. Wanneer jij een positieve aanbeveling schrijft die niet klopt kun je de plank behoorlijk misslaan en dat kan uiteindelijk gevolgen hebben voor jezelf. 

Hoe je dit het beste aan kunt pakken lees je in dit blog.

Connecties

De grootte van jouw social media netwerk is een belangrijke factor in de vindbaarheid van jouw profiel. Zoekresultaten worden gerangschikt op basis van gemeenschappelijke connecties. Hoe groter jouw netwerk is, hoe groter de kans dat je hoger eindigt in de zoekresultaten. 

Wanneer jij jouw netwerk goed onderhoudt is het makkelijker iets van ze te vragen op het moment dat je ze nodig hebt. Zorg er dus voor dat je continu jouw social media netwerk up-to-date houdt. 

#3 Zoek werkgevers/recruiters op

De functie op LinkedIn waarmee je kunt zien wie jouw profiel heeft bekeken is erg populair. Het is de meest bezochte pagina van LinkedIn. Maak hier gebruik van door profielen van werkgevers/recruiters te bekijken. Zijn er bedrijven waar jij heel graag wilt werken? Zoek dan op wie de werkgevers/recruiters van dit bedrijf zijn en bekijk hun LinkedIn profiel. 

Zodra werkgevers/recruiters zien dat jij hun profiel hebt bekeken is de kans groot dat zij jouw profiel ook gaan bekijken. Op zo’n moment is het dus ook belangrijk dat jouw LinkedIn pagina up-to-date is en wanneer jouw profiel aangeeft dat je op zoek bent naar werk, kun je snel een bericht verwachten van de werkgever/recruiter.

Op social media kanalen als Instagram en Facebook heb je ook de mogelijkheid om het kanaal van een bedrijf te volgen waar jij graag zou willen werken. Wanneer jij regelmatig reageert op berichten die zij posten heb je de kans herkend te worden. Door het tonen van jouw interesse in het bedrijf ben je misschien al wel een stapje dichterbij de uitnodiging voor een gesprek.

#4 Vindbaar zijn voor werkgevers door te netwerken

Naast jouw online netwerk is offline netwerken ook erg belangrijk in de zoektocht naar een nieuwe baan. De helft van de vacatures wordt via het netwerk ingevuld. Werkgevers vragen vaak eerst intern of iemand een geschikte connectie heeft of werknemers dragen zelf iemand aan. 

Bij offline netwerken kun je denken aan beurzen, zakelijke evenementen, maar ook op sportverenigingen of zelfs op een verjaardag. Wanneer het bij zoveel mogelijk mensen bekend is waar jij naar op zoek bent heb je de grootste kans dat je een connectie hebt die weet waar ze op zoek zijn naar jou. 

Bij netwerkevenementen zoals carrièrebeurzen kun jij specifieker op zoek gaan naar bedrijven binnen de branche waar jij in wilt werken. Deze beurzen zijn speciaal ingericht met het doel om werkzoekenden en organisaties de mogelijkheid te bieden op een locatie kennis te maken.

Zorg ervoor dat je altijd bent voorbereid op dit soort momenten. Heb voor jezelf duidelijk waar jij naar op zoek bent en bereid een elevator pitch voor. Op deze manier kun jij jezelf in korte tijd verkopen en maak jij kans op jouw droombaan!

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

Word gevonden door jouw potentiële werkgever

Door goed vindbaar te zijn heb je de kans om benaderd te worden voor functies of door bedrijven waar jij misschien nooit aan gedacht hebt, maar die wel passend zijn. 

Je kunt zowel online als offline vindbaar zijn voor werkgevers door middel van netwerken. Ga naar carrièrebeurzen of maak binnen jouw kenniskring bekend dat je op zoek bent naar een baan. Online kun jij jouw netwerk inzetten via social media kanalen als LinkedIn, Facebook en Instagram. Volg de profielen van relevante recruiters en zet jezelf in the picture! 

Gebruik op jouw social media kanalen de juiste zoekwoorden en maak gebruik van aanbevelingen. Laat zien aan recruiters dat je beschikbaar bent. 

Jezelf goed vindbaar maken vergroot jouw kans op die ene droombaan.

Stelling: in de zoektocht naar een nieuwe baan is het erg belangrijk goed vindbaar te zijn voor werkgevers/recruiters.

Eens of oneens? Laat het ons weten in de reacties.

0 Reactie op "Hoe ben je goed vindbaar voor werkgevers?"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent