Hoe zorg je er voor dat je op LinkedIn gevonden wordt door recruiters?
- Pascal Joore
- 3 februari 2015
“Zoekt en gij zult vinden!”
'Zoeken naar de juiste kandidaat' is hoe je de functie van een recruiter in 5 woorden kunt omschrijven.
Recruiters zoeken de hele dag; naar de juiste personen, eigenschappen, vaardigheden, karaktereigenschappen, connecties, referenties etc.
Als ze een CV lezen zijn ze op zoek; als ze een sollicitatiegesprek voeren zijn ze op zoek.
En natuurlijk wanneer ze aan het headhunten zijn.
Hiervoor gebruikt een recruiter een veelvoud aan methodes: het eigen netwerk, databanken, jobsites, en wellicht de meest belangrijke: LinkedIn.
LinkedIn is natuurlijk hét platform voor professioneel Nederland. En hier maakt de recruiter dankbaar gebruik van.
Waarom vertellen we je dit?
Omdat jij degene wilt zijn die gevonden wordt natuurlijk!
Is dit dan iets wat jij kunt beïnvloeden?
Jazeker! Als je jezelf presenteert op de juiste plaatsen met de juiste boodschap, dan kun je zomaar een belletje verwachten.
En LinkedIn is hier dus heel belangrijk in. Want stel je voor dat zodra een recruiter de zoektocht begint, jij gelijk bovenaan het lijstje staat. Dat maakt jouw zoektocht naar een nieuwe uitdaging toch heel wat makkelijker.
De truc is dus om bovenaan te komen staan: hoe doe je dat precies?
Hiervoor gaan we lering trekken uit de online marketing, meer specifiek: de kunst van zoekmachine optimalisatie.
Recruiter Optimalisatie
Als je nog niet bekend bent met zoekmachine optimalisatie: dit is het dusdanig inrichten van jouw website dat deze zo optimaal mogelijk gevonden en gescand kan worden door zoekmachines, waardoor je beter en vaker in de zoekresultaten van Google en Bin gevonden wordt. En laat dit nu precies zijn wat wij willen, maar dan voor LinkedIn. Is er een verschil tussen LinkedIn en zoekmachines zoals Google? Absoluut, maar die werken wel in ons voordeel! Een zoekmachine zoals Google moet rekening houden met een talloos aantal factoren en contexten waarin mensen zoeken naar iets. Dit maakt de zoekmachine ongelooflijk complex, en zodoende ook moeilijker te voorspellen. LinkedIn daarentegen is beperkt tot de eigen database van gebruikers. Hierdoor is hij veel minder complex en kunnen we veel beter voorspellen hoe hij zoekt. En dus waar wij aan moeten werken.Sleutelwoorden
Een zeer belangrijk principe dat je te allen tijde in jouw achterhoofd moet houden is dat een zoekmachine altijd probeert de vraag van de gebruiker zo goed mogelijk te beantwoorden. Praktisch gezien betekent dit dat jij met jouw profiel aan de vraag van de gebruiker moet voldoen. En wat is de vraag van de gebruiker, in dit geval een recruiter, aan de zoekfunctie van LinkedIn? In essentie “wie zijn er geschikt voor deze functie waar ik een topper voor nodig heb?”. Een recruiter zal dus op zoek gaan naar mensen die vergelijkbare ervaring hebben, in de branche actief zijn geweest of specifieke vaardigheden beschikken. Jij kunt deze zoektermen achterhalen door een beetje onderzoek te doen, en te gaan brainstormen. Vraag jezelf eens af: welke woorden komen steeds terug in de vacatures die mij aanspreken? Naar welke vaardigheden zijn ze telkens op zoek? Combineer dit met een brainstorm waarin jij gaat nadenken over de termen waarmee jij zou gaan zoeken. Uiteindelijk komt hier een lijst uit met zogenaamde sleutelwoorden; woorden die steeds weer gebruikt worden door recruiters om mensen te zoeken. Deze sleutelwoorden voert men keer op keer in de zoekfunctie van LinkedIn in, en voor deze woorden geeft LinkedIn telkens de resultaten weer. LinkedIn geeft vervolgens als resultaat de profielen waarin deze sleutelwoorden terug komen. Daarom willen wij dus deze sleutelwoorden in ons profiel hebben staan.Kies een goede functietitel
De meest simpele manier om dit te doen is door de sleutelwoorden in onze functietitel te plaatsen. Als een recruiter bijvoorbeeld vaak gaat zoeken naar een Business Developer, dan zal LinkedIn als eerste profielen weergeven met deze twee woorden in de functietitel. Wanneer jouw huidige functietitel Growth Magician is, dan zal je nooit gevonden gaan worden voor de zoekopdracht ‘Business Manager’. In dit geval is het dus zeker de moeite waard om dit aan te passen. Maar is dat wel een goed idee? Om jouw functietitel zomaar te veranderen? Nee; het moet wel zo zijn dat je de waarheid spreekt. Je kunt natuurlijk niet gaan liegen over de functie die jij uitoefent. Bijvoorbeeld: het woordje senior toevoegen aan jouw functietitel Business Developer, terwijl je geen senior bent, is natuurlijk niet oké. Het kan onder het mom van het verduidelijken van jouw functietitel, zolang het waarheidsgetrouw blijft.Plaats sleutelwoorden strategisch
Komen de zoektermen van recruiters niet overeen met een optie voor jouw functietitel, of wil jij deze liever toch niet aanpassen? Dan is er nog de optie om een aantal sleutelwoorden te gebruiken in jouw profiel. Gebruik bijvoorbeeld een aantal sleutelwoorden in de omschrijving van jouw huidige en eerdere banen. Hierdoor heb je wat meer ruimte. Wil je bijvoorbeeld niet af van jouw functietitel als Growth Magician, dan kun je in de functieomschrijving alsnog het woord ‘Business Development’ gebruiken, waardoor je alsnog gevonden kunt worden. Dit is helaas wel wat minder effectief dan direct in de functietitel, omdat de functieomschrijving iets verder weg ligt van de zoekopdracht.Het belang van vaardigheden
Een ander zeer belangrijk onderdeel van jouw profiel waar de juiste sleutelwoorden cruciaal zijn, is jouw lijst met vaardigheden. Een recruiter kan namelijk ook direct op deze vaardigheden zoeken. En wederom geeft LinkedIn resultaten eerder weer als ze direct overeenkomen met de zoekopdracht. Is een recruiter bijvoorbeeld op zoek naar iemand die heel goed is in het gebruik van Microsoft Office, dan zijn twee zaken hier van belang:- Zorg dat jij deze vaardigheden op jouw profiel hebt staan. Probeer er ook voor te zorgen dat ze onderschreven worden door anderen, dan staan ze zowel hoger op jouw profiel als in de zoekresultaten.
- Zorg dat ze zo goed mogelijk overeenkomen met de zoekopdrachten die recruiters uitvoeren. Als jij bijvoorbeeld ‘MS Office’, ‘Office’, of ‘Word’ op jouw profiel hebt staan, dan ben je minder goed vindbaar.
Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!
De kunst van de connecties
Er is ook nog een belangrijk aspect waar LinkedIn veel waarde aan hecht: connecties en de afstand tussen jou en degene die de zoekopdracht uitvoert. Simpel gezegd: des te meer connecties jij deelt met degene die de zoekopdracht uitvoert, des te hoger kom jij te staan (mits je voldoende voldoet aan de zoekopdracht). Er zijn verschillende niveaus:- Directe connecties: mensen met wie je al een connectie hebt. Als de zoekopdracht relevant genoeg is, dan staan deze vrijwel gegarandeerd bovenaan.
- Connecties 1 stap verwijderd: Dit zijn mensen die een connectie hebben met de mensen die een connectie met jou hebben. Ook deze zullen snel de voorkeur bovenaan krijgen.
- Connecties 2 stappen verwijderd: Op dit punt kunnen we eigenlijk zeggen dat er geen connectie meer is. Vanwege de hoeveelheid connecties die mensen hebben is de kans groot dat half Nederland zo ver van jou verwijderd is. Gratis leden kunnen de verbinding hier al niet meer zien.
Cynthia van Breugel
Duidelijk artikel. Heldere weergave van de stappen die je door moet lopen om optimaal gevonden te worden door Recruiter in jouw vakgebied!
Ies Biekart
Prima artikel en erg herkenbaar. Ben benieuwd wat de reactie is van de recruiters onder de lezers! Misschien dat zij een tipje van hun sluier willen oplichten? (Opdat ik dus nog beter gevonden kan worden 🙂 )
René van Stekelenborg
Heel erg oude wijn in nieuwe zakken. Recruitment is niet zomaar een vertaling van LinkedIn-tactics loslaten en presenteren als een eigen stappenplan. Laten we eerst eens het vooroordeel wegnemen dat recruiters slechts een halve minuut naar brieven en cv kijken, niet begrijpend kunnen lezen en een inlevingsvermogen hebben dat dik tien jaar achterloopt op praktijkervaringen in het bedrijfsleven.
Tom van Pinxteren
Beste René,
Het spijt me dat dit artikel een recruiter in jouw ogen een slechte naam geeft, dit was natuurlijk niet mijn bedoeling! Met dit artikel wil ik vooral inzicht geven van hoe een recruiter (en mensen in het algemeen) zoeken, en hoe jij als werkzoekende hier op in kunt spelen.
Dat betekent niet dat het bij deze simpele observaties blijft aan de kant van de recruiter. Deze gaat onvermijdelijk verder en dieper graven naar wie jij bent en wat jij kunt, en uiteindelijk zul jij toch een en ander moeten kunnen om ook een serieuze kans te hebben. We willen je alleen op weg helpen om als kandidaat eerder in het oog te springen.
Ik hoop dat ik zo jouw pijnpunten enigszins hebben kunnen nuanceren.