Emoties op de werkvloer: hoe ga je er mee om?

  • Iris Douwes
  • 1 september 2020

Op de werkvloer heb je te maken met verschillende emoties. Je werkt iedere dag samen met je collega’s die hun goede en slechte momenten hebben.  De ene persoon is anders dan de andere, daarom is het soms moeilijk om hiermee om te gaan.

Voor de werksfeer is het echter zeer belangrijk dat je leert omgaan met elkaars emotie. Indien dit niet gebeurt wordt de werksfeer minder prettig. De werksfeer draagt bij aan werkgeluk. Lees in ons blog hoe je omgaat met emoties op de werkvloer!

Welke soorten emoties zijn er?

Emoties op de werkvloer horen erbij. Iedereen heeft wel eens een rotdag of veel stress, daarnaast kan je bijvoorbeeld ook de slappe lach hebben of juist erg afwezig zijn.

Er zijn heel veel verschillende emoties die we kunnen tonen en bij andere mensen kunnen waarnemen. Emoties zijn terug te brengen op een aantal basis emoties:

  • Liefde
  • Angst
  • Vreugde
  • Woede
  • Verdriet
  • Verrassing/Verbazing
  • Schaamte
  • Walging

Deze emoties kunnen allemaal voor komen worden op het werk. Dit kan door jezelf zijn of door een van je collega’s. De vraag is hoe je met deze emoties omgaat in een zakelijke omgeving.

Door juist om te gaan met je emoties hoeft het geen invloed op de werksfeer. Door je emoties te tonen kan de werksfeer juist worden verbeterd. Ook kunnen leidinggevenden emoties tonen, indien ze hier op een goede manier mee omgaan dan kan dat de motivatie van de werknemers verhogen.

Maak emoties bespreekbaar op de werkvloer

Ten eerste is het belangrijk dat je jouw emoties bespreekbaar maakt. Vaak kunnen andere mensen niet raden wat er aan de hand is. Indien er iets aan de hand is, is het belangrijk dat je dit bespreekt met je leidinggevende of een van je collega’s.

Vaak is het gemakkelijker om dit te bespreken met iemand die je vertrouwt. Daarnaast is het ook belangrijk dat je het durft te bespreken met degene waar de emoties betrekking op hebben. Het is daarbij makkelijk om te weten welke situaties jou frustreren, vergroot daarom je zelfkennis.  Door te weten waar je gefrustreerd van raakt kan je duidelijk je emoties bespreken.

Relativeer situaties waarbij specifieke emoties op komen spelen. Vraag je af waarom dit bij jou gebeurt en wat je gedachtes hier bij zijn. Wanneer je goed goed inzicht hebt in jouw emoties kan je wellicht situaties voorkomen en jouw emoties onder controle houden. Bespreek dit vervolgens met de desbetreffende collega, hoe het voor jou voelt en bij welke situaties emoties op komen.

Door dit te bespreken kan jouw collega ook zijn of haar verhaal vertellen. Het kan zelfs zo zijn dat diegene het niet zo bedoelt. Kom samen tot een oplossing.

Voorkom dat je aannames doet

Indien een van je collega’s een bepaalde emotie toont is het belangrijk dat je jezelf afvraagt of dit echt zo is of dat jij jezelf dit inbeeldt. Het kan zo zijn dat jij met een bepaalde emotie reageert die de situatie erger maakt, terwijl de collega het niet eens door heeft. Bespreek daarom de situatie met diegene om te achterhalen of de ander zich daadwerkelijk zo voelt als jij aanneemt.

Daarnaast is het belangrijk om begrip voor elkaar te hebben. Wanneer sommige collega’s anders reageren of ander gedrag vertonen, houd dan in je achterhoofd dat er meer kan spelen dan voor jou duidelijk is. Niet iedereen wilt zijn of haar situatie delen. Blijf daarom rustig met elkaar communiceren en laat ieder zijn verhaal doen.

Feedback geven en ontvangen

Een collega die feedback geeft moet je waarderen, mits het constructief is. Zie dit niet als negativiteit, maar waardeer het dat diegene juist de moeite neemt om jou feedback te geven. Denk hier ook zo over na als een collega feedback geeft op jouw functioneren of humeur.

Wellicht heb je zelf niet eens in de gaten dat je anders reageert dan normaal. Waardeer het dat iemand het tegen je zegt. Dat is de enige manier dat je er iets aan kan veranderen.

Ook kan je zelf feedback geven over iemands humeur of emoties op het werk. Vind je dat degene vaak reageert op een boze manier? Probeer hier feedback op te geven. Beschrijf het gedrag wat je zelf hebt gezien of gehoord.

Vervolgens kan je aangeven welk effect het gedrag op jou heeft. Hierop kan degene dan zelf reageren hoe hij of zij zich eronder voelt. Bespreek met elkaar welk gedrag gewenst is en kom samen tot een oplossing. 

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

Leidinggeven en emoties op de werkvloer

Welke emoties worden geaccepteerd hangt ook vaak af van de bedrijfscultuur, in welke branche het bedrijf zich bevindt en welke generatie er werkzaam is.

Vaak worden emoties pas onprofessioneel als de emotie niet gepast is of als er te veel of te weinig van wordt getoond. Probeer hier de juiste balans in te vinden.

Als leidinggevende is het dan ook van belang om aandacht te hebben voor je eigen emoties en voor de emoties van de anderen. Het is niet alleen belangrijk dat je ze herkent, maar ook erkent. Leer de emoties bij jouw werknemers herkennen.

Vraag aan de werknemer hoe hij of zij zicht voelt en wat de oorzaak hiervan is. Pas wanneer je de oorzaak van het probleem weet, kun je helpen met een oplossing. Denk na over hoe jij zelf behandeld zou willen worden, doe dit ook zo met jouw werknemers.

Vaak zijn emotionele uitbarstingen een bron van informatie. Een emotionele uitbarsting geeft weer wat voor behoeftes de werknemer heeft. Wellicht ervaren andere werknemers dit ook zo, hierdoor kan je leren van elkaars input en de bedrijfscultuur verbeteren.

Toon emoties op de werkvloer!

Er zijn verschillende emoties op de werkvloer. Het is oké om je emoties te tonen op het werk, maar het is ook belangrijk dat je emoties bespreekbaar maakt om de werksfeer niet te beïnvloeden. Relativeer jouw emoties en voorkom dat je aannames doet. Praat met je collega of leidinggevende over je emoties.

Daarnaast is het belangrijk dat je feedback kan ontvangen of geven over emoties. Evalueer momenten waarbij emoties opspelen en kom samen tot oplossingen. Ook kan een leidinggevende  de bedrijfscultuur verbeteren door de emoties van werknemers niet alleen te herkennen, maar ook te erkennen.

Emoties die getoond worden hangen vaak af van de bedrijfscultuur, in welke branche het bedrijf zicht bevindt en welke generatie er werkzaam is. Echter wordt er altijd gewerkt met mensen, dus zijn emoties altijd aanwezig. Toon deze ook!

Stelling: emoties op de werkvloer mogen getoond en besproken worden?

Eens of Oneens? Laat het ons weten in de reacties!

0 Reactie op "Emoties op de werkvloer: hoe ga je er mee om?"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent