De tweede ronde: 6 tips voor een succesvol vervolggesprek

  • Pascal Joore
  • 17 november 2015

Gefeliciteerd! Je hebt de eerste ronde overleeft en bent uitgenodigd voor een vervolggesprek.

Hoewel felicitaties op z'n plaats zijn is het belangrijk om niet te vergeten dat je nog steeds concurreert met andere kandidaten... de beste kandidaten. 

Daar waar een eerste gesprek vaak is bedoeld om het kaf van het koren te scheiden, wordt in het vervolggesprek gekeken of je een goede fit bent voor de functie, het bedrijf, de manager, de bedrijfscultuur, de klanten en het team waar je mee gaat samenwerken.

Daarnaast is het ook aan jou om te kijken of dat gevoel wederzijds is. Wil jij de baan? Ben je intrinsiek gemotiveerd? Zie jij jezelf met het betreffende team samenwerken?

Om het meeste uit het vervolggesprek te halen en de kans op succes te vergroten geven we deze week 6 praktische tips!

#1 Evalueer het eerste gesprek

Een goede voorbereiding voor het tweede gesprek begint met de evaluatie van het eerste gesprek.

Welke vragen vond je lastig om te beantwoorden? Wanneer voelde je spanning of werd je zenuwachtig?

Probeer te achterhalen waardoor het lastig was om die vragen te beantwoorden. Wist je niet voldoende over het bedrijf, de klanten of over degene die de vraag stelde?

Voor het tweede gesprek is het van cruciaal belang om dezelfde fouten niet nog eens te maken. Maak gebruik van de mogelijkheid om sterk terug te komen op dergelijke punten. Punten waar je dus extra op moet oefenen.

Kijk daarnaast ook naar wat wel goed ging. Is er een manier om je sterke kanten meer of beter naar voren te laten komen in het vervolggesprek?

#2 Denk na over vragen die je kunt verwachten

Om te voorkomen dat je voor verrassingen komt te staan, is het belangrijk om na te denken over vragen die je kunt verwachten.   

Als het goed is heb je voor het eerste gesprek al een aantal antwoorden geformuleerd voor de gebruikelijke vragen. Bij een vervolggesprek wordt het echter iets complexer.

Een tweede gesprek betekent namelijk meer tijd, meer mensen en dus ook meer vragen.

In sommige gevallen heb je zelfs meerdere gesprekken met elke keer andere deelnemers. De kans dat je uiteenlopende vragen krijgt, is dus groot. Daarnaast is het gebruikelijk om tijdens het vervolggesprek dieper in te gaan op specifieke werkzaamheden.

Hierdoor is het dus niet mogelijk om een een kant-en-klare lijst te geven met standaard vragen die gesteld gaan worden. Daarvoor verschillen vervolggesprekken simpelweg te sterk. 

Je kunt echter wel rekening houden met het type vragen dat gesteld gaat worden. Het gesprek is namelijk bedoeld om vast te stellen of jij een goede fit bent voor de lange termijn. Men wil erachter komen wie jij echt bent. Tijdens het tweede gesprek kun je dus gedragsgerichte vragen verwachten.

Gedrag uit het verleden wordt immers gezien als voorspeller van gedrag in de toekomst.

Maak dus veel gebruik van de STARR-methode en koppel situaties uit het verleden aan de werkzaamheden en verantwoordelijkheden die bij je toekomstige functie horen.

Het komt regelmatig voor dat je een case moet voorbereiden voor het vervolggesprek. Let bij het presenteren ervan op dat je belangrijke prestaties uit het verleden koppelt aan onderdelen uit de betreffende case. Hiermee toon je jouw toegevoegde waarde en laat je zien dat je relevante werkervaring hebt.

#3 Bereid zelf vragen voor om te stellen

Door goede vragen te stellen laat je niet alleen een goede indruk achter, je krijgt tevens een goed idee van de organisatie en of jij daarbij past. In een eerder artikel hebben we besproken welke vragen je moet stellen tijdens het sollicitatiegesprek.

Wanneer je in het eerste gesprek geen antwoord hebt gekregen op deze vragen of niet de gelegenheid hebt gekregen om ze te stellen, kun je de vragen ook stellen tijdens het vervolggesprek.

Naast de genoemde vragen in het eerdere artikel kun je voor het vervolggesprek gerust meer vragen bedenken. Je krijgt namelijk meer ruimte om vragen te stellen dan in het eerste gesprek en de kans is groot dat er andere mensen aanwezig zijn. Maak hier dus ook gebruik van! Bereid bijvoorbeeld vragen voor die je specifiek kunt richten aan je potentiële baas.

Ter inspiratie hieronder een aantal vragen die je zou kunnen stellen:

  • Wat zijn de sterke en zwakke punten van deze organisatie?
  • Hoe zou je jouw management style omschrijven?
  • Wat vind je belangrijke kenmerken van een goede leider? Kijk hierbij of het antwoord van jouw toekomstige leider overkomt met hetgeen jij belangrijk vindt in een goede leider.
  • Zijn afdelingen in het bedrijf sterk gescheiden van elkaar (verticale organisatiestructuur) of lopen ze in elkaar over (horizontale organisatiestructuur)?
  • Zit er een reorganisatie aan te komen die invloed gaat hebben op mijn functie?

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

#4 Wees klaar om te onderhandelen

Voorkom dat je wordt overrompeld door een onverwachte onderhandeling over primaire of secundaire arbeidsvoorwaarden. Bij een tweede gesprek ben je nu eenmaal een stap dichter bij een contract. De kans dat dergelijke zaken worden besproken is dus ook groter.

Weet wat je waard bent en breng voor jezelf in kaart welk salaris je kunt verwachten. Denk ook na over wat je bereid bent in te leveren in de ruil voor andere gunstige voorwaarden, zoals een leaseauto.

#5 Onderzoek het bedrijf

Onderzoek het imago van het bedrijf. Handelt het bedrijf daadwerkelijk zoals het beweert te handelen of wijken ze er wellicht van af? Wat vinden klanten van het bedrijf?

Online kun je veel reviews vinden over bedrijven. Het is aan te raden om er een aantal te lezen. Wanneer je voor langere tijd met het bedrijf in zee gaat, kun je maar beter zeker weten dat het verhaal klopt.

Een andere manier om informatie over het bedrijf in te winnen is om iemand te benaderen die er midden in zit. Via LinkedIn zijn werknemers makkelijk op te sporen. Het beste is natuurlijk om iemand te benaderen die je al kent, omdat je die beter kunt vertrouwen. Wanneer je net afgestudeerd bent, kun je bijvoorbeeld alumni benaderen die voor het betreffende bedrijf werken.

Mocht je niemand kennen en toch iemand willen benaderen, is het belangrijk dat je niet wantrouwend of vijandig overkomt. De kans is groot dat een werknemer zijn leidinggevende of collega’s op de hoogte stelt van jouw bericht. Wees vriendelijk en laat weten dat je slechts nieuwsgierig bent.

#6 Neem de tijd

Tijdens de sollicitatieprocedure ben je continu bezig met de race tegen andere sollicitanten. Zodra je te horen krijgt dat je de race hebt gewonnen, is het verleidelijk daar direct op in te gaan.

Toch kun je beter even de tijd nemen om alles te laten bezinken. Ze doen een aanbod, omdat ze jou willen hebben. Dat biedt ruimte. Voordat je enthousiast in gaat op het aanbod, moet je jezelf een aantal vragen stellen.

Sluiten de functie en bijhorende doorgroeimogelijkheden aan op jouw carrièreplan? Past de (in)formele bedrijfscultuur bij jou? Wat vind je van het team waarin je komt te werken?

Zelfs wanneer je zeker weet dat je het wilt, is het verstandig om niet direct in te gaan op het aanbod. Misschien is er nog ruimte om te onderhandelen over het salaris?

Een succesvol vervolggesprek

Bij een vervolggesprek draait alles om de fit tussen jou en het bedrijf. Een fit met de functie, jouw toekomstige collega’s, de locatie, jouw leidinggevende en de klanten. Alles moet kloppen. 

Vergeet echter niet dat het ook oké is om toe te geven wanneer dit niet zo is.

Ook al verliep het vervolggesprek perfect… een vervolggesprek is pas succesvol wanneer ook jij overtuigd bent.

Stelling: Het vervolggesprek is niet alleen bedoeld om te laten zien dat jij bij het bedrijf past maar ook andersom!

Eens of oneens? Laat het ons weten in een reactie!

1 Reactie op "De tweede ronde: 6 tips voor een succesvol vervolggesprek"

Laat een antwoord achter aan Mieke Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent

    • Mieke
    • 25 november 2015

    eens