De 10 best gelezen nieuwe blogs van 2020
- Iris Douwes
- 29 december 2020
Inhoudsopgave
- #1 Hoe werk je aan je persoonlijke ontwikkeling?
- #2 6 tips hoe je het combineren van twee banen kunt laat slagen
- #3 Wat zijn de voor- en nadelen van parttime werken?
- #4 20 creatieve vragen om te stellen tijdens het sollicitatiegesprek
- #5 Waarom is netwerken zo belangrijk?
- #6 De perfecte elevator pitch
- #7 Hoe toon je aan dat je commercieel bent?
- #8 Hoe reflecteer je op je arbeidsverleden?
- #9 6 tips voor het inwerken van nieuwe werknemers in tijden van corona
- #10 15 tips voor het thuiswerken in tijden van corona
Het einde van het jaar nadert weer, een bijzonder jaar met de coronacrisis. Thuiswerken werd het nieuwe normaal, maar welke onderwerpen waren nog meer belangrijk in 2020?
De verschillende vormen van werk, hulp bij het thuiswerken, hoe reflecteer je op jezelf, maar ook hoe je jezelf laat zien in een sollicitatiegesprek. Lees in ons blog de 10 best gelezen nieuwe blogs van 2020!
#1 Hoe werk je aan je persoonlijke ontwikkeling?
Het best gelezen blog van dit jaar gaat over persoonlijke ontwikkeling. Je persoonlijke ontwikkeling is erg belangrijk om het maximale uit jezelf te halen. Het blijkt nog steeds een ontzettend belangrijk onderwerp op de werkvloer.
Persoonlijke ontwikkeling kan zorgen voor nieuwe vaardigheden en mogelijkheden. Het is niet voor niks dat sollicitanten tegenwoordig meer naar secundaire arbeidsvoorwaarden kijken, zoals opleidingsmogelijkheden en doorgroeimogelijkheden.
Daarnaast is het als sollicitant erg waardevol om inzicht in jezelf te hebben. Zonder inzicht in jezelf weet je niet waar jouw intrinsieke motivatie ligt en welke baan er het beste bij je past. Dit inzicht helpt je om te zien waar je staat en waar je naartoe wilt groeien.
Doe dit door middel van een zelfanalyse en stel een persoonlijk ontwikkelingsplan op (POP). Je kan er voor kiezen om een zelfanalyse te doen over 2020 en een POP te schrijven voor 2021. Zo haal jij het maximale uit jezelf in het nieuwe jaar!
Lees meer over hoe je aan de slag gaat met jouw persoonlijke ontwikkeling!
#2 6 tips hoe je het combineren van twee banen kunt laat slagen
Nummer twee in het lijstje van 2020 is het blog over hoe je het combineren van twee banen kunt laten slagen. Het aantal mensen dat kiest voor meer dan één baan neemt toe, maar wat zijn nu eigenlijk de voordelen aan het hebben van verschillende banen?
Ten eerste zul je meer afwisseling in het werk hebben, wat zorgt voor meer uitdaging en meer kansen om je te ontwikkelen. Daarnaast kan het financieel aantrekkelijker zijn, maar kun je deze keuze ook maken om meer zekerheid te creëren. Doordat je bijvoorbeeld bij de ene baan in loondienst bent en daarnaast je eigen bedrijf runt heb je altijd nog de zekerheid van een baan in loondienst.
Het combineren van meerdere banen vraagt wel veel van jezelf. Het is belangrijk dat je goed je grenzen aangeeft en een goede planning maakt. Communiceer open en stel jezelf flexibel op.
Zo laat jij het combineren van twee banen slagen!
#3 Wat zijn de voor- en nadelen van parttime werken?
Naast het hebben van meerdere banen kun je er ook voor kiezen om parttime te werken. De gemiddelde Nederlander vinden het erg belangrijk om een goede werk- privé balans te hebben. Daarom kan men solliciteren op verschillende soorten dienstverbanden. Een werkweek van 24, 32 of 36 uur, een flexibele werkweek of een fulltime werkweek.
Door de keuze om parttime te gaan werken houd je meer tijd over om andere dingen te gaan doen. Tevens levert je het minder stress op en meer rust in je hoofd. Dit kan leiden tot meer productiviteit op de dagen dat je wel werkt.
Daarentegen heb je wel minder tijd om jouw werk daadwerkelijk af te krijgen en verdien je minder, omdat je minder uren maakt.
Mocht je overwegen om in 2021 parttime te gaan werken, lees dan alle voor- en nadelen van parttime werken!
#4 20 creatieve vragen om te stellen tijdens het sollicitatiegesprek
De voorbereiding van het sollicitatiegesprek blijft een belangrijk topic in onze blogs, zo ook de vraag welke vragen je het beste kan stellen. Je wilt jezelf natuurlijk onderscheiden van anderen in een sollicitatiegesprek.
Om jezelf te onderscheiden is het van belang dat je vragen voorbereidt voor jouw sollicitatiegesprek. Doordat je goed hebt nagedacht over welke vragen je gaat stellen kun je generieke vragen omruilen voor wat creatievere vragen.
Lees voorbeelden voor creatieve vragen die je kan stellen!
#5 Waarom is netwerken zo belangrijk?
Netwerken blijft ook het aankomende jaar een belangrijk onderdeel, ondanks dat het netwerken in 2020 wat anders ging dan in voorgaande jaren. Netwerken draait om contact, dit kan telefonisch contact zijn, via e-mail of face to face contact. Contact is cruciaal in een goed netwerk. Blijf daarom vooral in contact met jouw netwerk, juist in deze periode!
Jouw netwerk kan je helpen, adviseren en op de hoogte stellen van nieuwe ontwikkelingen. In een periode zoals de coronacrisis kun je heel veel kracht halen uit je netwerk. Een gemeenschap die voor je klaar staat, waar je hulp en advies kan vragen is belangrijk voor ieder mens. Of dit nu zakelijk is of privé!
Lees waarom netwerken nog meer belangrijk is!
#6 De perfecte elevator pitch
In dit jaar zijn er veel sollicitatiegesprekken gevoerd via een videogesprek. Door een videogesprek is het soms moeilijk om kort en bondig te blijven, doordat er geluid wegvalt of doordat er vragen niet goed aankomen.
Belangrijk is om zelf goed voorbereid te zijn op een sollicitatiegesprek, ook voor een videogesprek. Maak een goede eerste indruk met een elevator pitch, zo maak je de luisteraar nieuwsgierig. Via een elevator pitch laat je anderen kennis maken met jouw toegevoegde waarde.
Lees hier meer over de perfecte elevator pitch!
#7 Hoe toon je aan dat je commercieel bent?
In een vacaturetekst worden vaak verschillende eigenschappen gevraagd die gewenst zijn voor de functie. De eigenschap ‘commercieel zijn’ is er daar een van. Als je commercieel bent, ben je klantgericht en speel je in op de behoefte van de klant.
Tijdens je sollicitatiegesprek is het belangrijk dat je door middel van voorbeelden laat zien dat je commercieel bent. Laat de eigenschappen; inlevingsvermogen, resultaatgericht, overtuigend en klantgericht terug komen in de voorbeelden. Naast voorbeelden kun je ook mee denken met het bedrijf. Hoe ga je het bedrijf verder helpen in commerciële zin? Bereid hier een antwoord op voor.
Lees hoe je aantoont dat je commercieel bent!
#8 Hoe reflecteer je op je arbeidsverleden?
Nummer 8 in het lijstje is de blog: ‘Hoe reflecteer je op je arbeidsverleden?’ Indien je in het nieuwe jaar gaat solliciteren naar een andere baan is het belangrijk dat je eens kijkt naar jouw arbeidsverleden.
Vraag jezelf af welke keuzes je hebt gemaakt en in welk bedrijf jij het meest gelukkig was en waarom. Gebruik deze kennis als je een nieuwe uitdaging aangaat. Reflecteer op je arbeidsverleden en leer hier van, zodat je weloverwogen keuzes kunt maken.
Lees hier meer over hoe je reflecteert op jouw arbeidsverleden!
Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!
#9 6 tips voor het inwerken van nieuwe werknemers in tijden van corona
Dit jaar stond voor een groot deel in het teken van het coronavirus. Ondanks dat zijn er nog steeds veel nieuwe mensen gestart met een nieuwe baan. Een inwerkperiode die anders is dan anders, maar als organisatie wil je dat jouw nieuwe werknemers zich snel onderdeel gaan voelen van het team.
Door de coronacrisis is het moeilijker om mensen in te werken, maar werknemers die een goed onboarding programma hebben gehad zijn 54% productiever. Laat de werknemer zich welkom voelen. Dit kan bijvoorbeeld door een intro video te maken om de bedrijfscultuur te laten zien.
Daarnaast kunnen collega’s een kennismakingsvideo opnemen. Hierdoor zal de werknemer persoonlijk en goed ontvangen worden.
Lees meer over het inwerken van nieuwe werknemers in tijden van corona!
#10 15 tips voor het thuiswerken in tijden van corona
2020, het jaar waar thuiswerken een nieuwe lading kreeg. Vele mensen hadden misschien nog nooit thuis gewerkt.
Thuiswerken is heel anders dan op kantoor. Zo rennen er nu kinderen door het huis of is je partner ook thuis aan het werk. Waar je hiervoor de enige was die inbelde bij een videocall, belt nu het gehele team in. In dit blog geven we 15 tips om thuiswerken gemakkelijker te maken!
Zo als het er naar uitziet zullen we nog wel even thuis werken. Wij wensen iedereen veel sterkte in deze lastige periode! Geniet met elkaar van de feestdagen en hopelijk brengt 2021 ons veel goeds, zowel zakelijk als privé!
Stelling: Aan welk blog heb jij het meeste gehad in 2020?
Laat het ons weten in de reacties!
0 Reactie op "De 10 best gelezen nieuwe blogs van 2020"