Tot nu toe hebben we vooral aandacht besteed aan hoe jij beter kunt solliciteren, en zodoende je kansen op een baan kunt verbeteren.
Maar hoe kun je nu zeker weten dat wat wij je wijs proberen te maken ook daadwerkelijk werkt?
Het feit dat WETALENT zich helemaal focust op carrière ontwikkeling zorgt er natuurlijk voor dat we wel weten waar we het over hebben.
Maar toch… Hard bewijs is altijd beter!
Daarom willen we nu graag een case laten zien van hoe je in de werkelijkheid op een hypermoderne manier solliciteert.
Bij elke stap leggen we niet alleen uit wat er gebeurd is, maar ook hoe jij dit zelf ook kunt doen!
Lees dus snel verder!
Lange Termijn Visie
Deze case gaat over Stefan.
Stefan studeert op zeer korte termijn af op Business IT & Management van de HAN in Arnhem.
Hij wil twee dingen heel graag: een baan in de front end development en design, en in Amsterdam wonen.
Dit weet hij al een tijdje zeker, en is er dan ook al een tijdje mee bezig om dit werkelijkheid te kunnen laten worden op het moment dat ie afstudeert.
Wat heeft hij gedaan?
Hij heeft bedacht wat hij wil gaan doen, en wat hij moet kunnen om dat te kunnen gaan doen op het moment dat ie klaar is met zijn opleiding.
Dat zorgt er voor dat hij op een relatief jonge leeftijd, met maar vrij weinig werkervaring, toch al heel veel kan.
En dat is natuurlijk enorm aantrekkelijk voor een werkgever.
Dit is natuurlijk een heel goed idee! Het vereist echter wel een visie voor de langere termijn.
In andere woorden: jij moet voor jezelf duidelijk gaan maken wat je op termijn wilt, en daar nu al naartoe gaan werken.
Netwerken via Social Media
We hebben al een keer een artikel geschreven over hoe je social media kunt inzetten voor het sollicitatieproces, en hoe belangrijk het is om jouw
online imago goed te onderhouden.
Stefan laat zien hoe je dit in de praktijk echt doet.
Via Twitter heb je de mogelijkheid om vrijwel iedereen te volgen. Hierdoor kun je heel laagdrempelig de conversatie aangaan met anderen.
En vervolgens is het ook niet moeilijk om het contact warm te houden.
Dit geldt dus ook voor mensen die jou in de toekomst mogelijk een baan aan kunnen bieden.
Een ander voordeel is dat de mensen die je in jouw banenjacht gaat benaderen jou nu ook al kennen.
Ze weten wie je bent, wat je leuk vind, waar je verstand van hebt etc.
Dat betekent dat je het ijs niet meer hoeft te breken; je hoeft de connectie met de andere niet meer te maken.
Laat dit nu net één van de moeilijkste aspecten zijn van een goede sollicitatie!
Hoe Stefan het vervolgens heeft aangepakt zie je in deze conversatie:
Je ziet dat de houding van de werkgever direct erg open is; dít is precies wat je wilt bereiken door op voorhand te netwerken!
Wat ook opmerkelijk is, is dat hij in dit geval om het CV vraagt, in plaats van het direct aangeboden te krijgen.
Motivatiemail ipv motivatiebrief
In plaats van bij zijn mail een motivatiebrief en CV bij te voegen, heeft Stefan het iets anders aangepakt.
Zo heeft hij in plaats van een korte inleidende mail en bijgevoegde brief, alles gelijk in de mail geplaatst.
Persoonlijk, bondig en snel. Precies wat je wilt zien als werkgever.
Niet alleen maakt ie duidelijk wat hij graag wil (waardoor beweegredenen duidelijk zijn), ook is hij heel eerlijk in wat hij wel en niet goed kan.
Dit wekt vertrouwen bij de lezer, maar stelt hem ook in staat een goede beslissing te maken.
Duidelijkheid en eerlijkheid zijn dus key.
Wat Stefan overigens ook slim doet is naast de mail ook een tweet sturen dat hij een mail heeft gestuurd. Zo voorkomt hij dat deze mail ergens in een mailbox in de vergetelheid raakt.
Als je graag nog wat meer tips wilt over een goede motivatieschrijven, lees dan ons artikel over
motivatiebrieven.
Website ipv CV
Wat je in de mail wellicht ook opvalt, is dat er geen CV bijgevoegd is, maar dat er enkel een link in staat naar een website.
Dit is de
persoonlijke website van Stefan, waar hij zijn vaardigheden, kennis, werkervaring, educatie en personalia op heeft gezet.
In een eerder artikel over
persoonlijke websites hebben we het al gehad over hoe dit soort websites veel meer ruimte bieden voor informatie en presentatie dan een standaard CV.
De website van Stefan is hier een goed voorbeeld van.
Wat hij vooral goed doet is de presentatie van relevante dingen, zoals vaardigheden, en de duidelijkheid die hij verschaft.
De vaardigheden staan op een prominente plaats en vallen goed op. Dat is belangrijk, want dit is zijn sterkste wapen.
De duidelijkheid in wat hij wilt en wat hij biedt, wekt, net zoals de email, vertrouwen.
Een dergelijke website kan ook jou helpen om beter op te vallen tijdens sollicitaties.
Het hoeft ook niet heel moeilijk te zijn, daar er tegenwoordig vrij goede tools zijn om simpel een website te bouwen.
Als alternatief zou je nog met LinkedIn kunnen werken, door een uitgebreid profiel op te zetten. Voordelen zijn onder meer dat het enorm simpel is, en je automatisch heel goed vindbaar bent.
Lees hier voor meer in ons artikel over hoe je
LinkedIn in kunt zetten.
Het moet nog blijken of het Stefan ook daadwerkelijk een baan op gaat leveren.
Op het moment van schrijven is de afspraak nog iets in de toekomst.
Echter, als hij volgens deze trant doorgaat, dan zou hij een hele goede kans moeten hebben.
Deze case laat vooral zien hoe je met een inventieve aanpak echt boven de rest uit kunt springen, en je kansen om een stap verder in het sollicitatieproces drastisch kunt verhogen.
Nu is het dan ook aan jou om hier mee aan de slag te gaan!
Wil je graag meer hier over weten? Heb je nog vragen? Of misschien opmerkingen hoe het nóg beter kan? Laat het ons dan weten via een reactie!
*Dit artikel is tot stand gekomen met toestemming van de persoon in kwestie
Lisa
De website van Stefan geeft een foutmelding?
Tom van Pinxteren
Hoi Lisa,
Wat voor foutmelding geeft hij? Dan kan ik het even doorgeven aan hem. Heb je ook al geprobeerd de website in een andere browser te openen?