3 Trucs om de bedrijfscultuur te leren kennen
- Pascal Joore
- 2 maart 2015
Stel je hebt net een sollicitatiegesprek gehad, misschien zelfs al meerdere (of je hebt het gesprek dadelijk).
Jij hebt je zegje kunnen doen; zij hebben een hoop verteld over de organisatie en wat ze doen; jullie zijn allebei tevreden over hetgeen je gehoord hebt.
Op dat moment voel je je goed! Je bent tevreden met je eigen prestatie, en bent optimistisch over je kansen.
Het liefst ga je nu terug naar huis om dit aan iedereen te kunnen vertellen, en te genieten van de rest van de dag nu dit stressvolle moment voorbij is.
Wacht daar nog heel even mee!
Er is namelijk nog iets wat je eerst moet doen: observeren!
Dit is namelijk hét moment voor jou om eens goed rond te neuzen in het hart van het bedrijf: de werkvloer.
Het is namelijk belangrijk om even te proeven van de sfeer op de werkvloer. Want als jij hier aan de slag gaat, dan wil je zeker zijn dat je een goede keus hebt gemaakt. En daarom is het beter om niet zomaar alle gesproken woorden te geloven.
Want het is zoals de grootste speurneus allertijden zei:
“There is nothing like first-hand evidence.”
Dat was natuurlijk een quote van Sherlock Holmes. En ook dit is een van zijn uitspraken:
“You know my method. It is founded upon the observation of trifles.”
En daarom is dat ook wat jij zult moeten doen; want wie weet het nou beter dan de grote Sherlock Holmes!
Daarom willen we deze week enkele trucs behandelen waardoor jij kunt ontdekken wat voor organisatie het is.
Het gaat namelijk vaak om hele kleine dingen – trifles – waar je aan kunt zien wat de sfeer is, hoe de verhoudingen liggen, wat voor volk je kunt verwachten etc.
Let op: er zijn natuurlijk situaties waar dit makkelijk is, maar soms is het helemaal niet mogelijk. Soms heb je een gesprek op een andere locatie dan waar je komt te werken, soms kom je niet eens op een vaste plek te werken. Het hoeft natuurlijk helemaal niet zo een baan te zijn.
Voor dit artikel gaan we er vanuit dat je in een kantooromgeving komt te werken. Maar dit soort trucjes, en goed observeren in het algemeen, kun je altijd toepassen!
Opstelling van de bureaus
Wanneer je bij een organisatie terecht komt waar voornamelijk gewerkt wordt vanuit een centrale ruimte, meestal een kantoor, dan is het heel interessant om te kijken waar je de mensen kunt vinden. En in welke positie ten opzichte van elkaar. Allereerst kijk je logischerwijs naar de indeling van het kantoor in het algemeen: is het één grote open ruimte of is alles verdeeld in kleine afgesloten hokjes? Hoeveel zien de mensen van elkaar? Hoeveel horen ze van elkaar? Met hoeveel zitten ze kort bij elkaar? Zitten de managers in aparte ruimtes? Of zitten ze tussen de rest van de werknemers? Dit zijn stuk voor stuk waardevolle stukjes informatie, die op zichzelf niet per se heel veel vertellen, maar wanneer je ze samenvoegt wel een hoop vertellen. Is er bijvoorbeeld sprake van een grote open ruimte, waar de managers gewoon bij de rest zitten en waar mensen vrij met elkaar kunnen communiceren? Dan kun je er bijna vanuit gaan dat dit tekenend is voor de communicatie binnen het bedrijf, en waarschijnlijk ook voor de omgangsvormen. Is het tegenovergestelde waar? Dan kun je verwachten dat er veel sprake is van individualisme, afstand tussen verschillende lagen, en misschien wel minder collegialiteit dan bij het bovenstaande voorbeeld. Vraag je vervolgens af met welke situaties je akkoord kunt gaan, en met welk niet. Wat heeft je voorkeur? Een ruimte met alle bureau's in een cirkel? Of de indeling van een klaslokaal met de managers aan kop? Hoe belangrijk vind je collegialiteit? Of autoriteit? Dit kan ook heel belangrijk zijn als jij de beoogde manager bent!Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!
Hendrik van der Wal
Bedankt voor de tips!!
Judith
Ik ga er zeker op letten bij mijn volgend (sollicitatie) gesprek
Natasja
Goede tips, bedankt!
Susan
Je kunt een bedrijfscultuur ook afleiden uit de omgeving waar het bedrijf zit. Is het een standaard verzamellocatie met veel bedrijven of is het een goed onderhouden pand in een goede buurt.
Bedenk dat een verzamellocatie (met minder goed onderhouden panden) vaak aangeeft dat het bedrijf meer winstgericht dan werknemers gericht is. Goed onderhoud van een pand geeft de nette behandeling van werknemers aan.
Daarnaast kun je ook aan de auto’s op de parkeerplaats zien welke soort personen er werken. Middenklassers of van alles en nog wat. Waar staan die auto’s. Directie met bordjes direct bij de ingang? (Zie ook opstelling van bureau opmerking) Of nergens een voorkeur, alleen klanten/bezoekers aparte parkeerplaatsen.
Johanna
Mijn ervaring is dat al dan geen gebruik van kunstvoorwerpen en als er een kunstcollectie is of die een samenhang heeft, ook veel vertelt over een bedrijfscultuur.