6 tijdbesparende tips voor je zoektocht naar een baan

  • Pascal Joore
  • 21 februari 2017

Het vermijden van financiële onzekerheid, het voorkomen van een gat in je cv of het beëindigen van de banenjachtstress. Het zijn allemaal goede redenen om zo snel mogelijk weer een baan te willen vinden.

Maar hoe pak je dat het best aan?

Enerzijds is het goed om zo snel mogelijk te beginnen met je zoektocht naar een baan. Anderzijds kan onzorgvuldig of overhaast handelen ervoor zorgen dat je op de verkeerde plek belandt of dat je je eigen kansen op een baan verspeelt.

Je moet dus snel zijn, maar tegelijkertijd ook zorgvuldig. Om je hierbij te helpen geven we 6 tijdbesparende tips die niet ten koste gaan van de kwaliteit van jouw zoektocht!

De voorbereidingsfase

#1 Oriëntatie

Een veelvoorkomend probleem bij mensen die (te) snel werk willen vinden, is het gebrek aan oriëntatie. Onder het mom “Ik wil zo snel mogelijk weer geld verdienen” gaan ze lukraak op zoek naar vacatures. Allerlei functietitels worden in de zoekmachines geslingerd in de hoop vacatures te vinden die enigszins voldoen aan hun wensen.

Deze methode is niet alleen tijdrovend, maar vergroot ook nog eens de kans dat je op een plek belandt waar je helemaal niet thuishoort.

Een goede oriëntatie biedt de volgende voordelen:

  • Je handelt vanuit de juiste motivatie, omdat je weet wat je wilt.
  • Je hebt een duidelijk beeld van wat je kunt, waardoor je jezelf op een overtuigende manier kunt verkopen.
  • Je kunt gerichter zoeken naar vacatures, waardoor je minder tijd kwijt bent aan het zoeken naar en solliciteren op verkeerde vacatures.
  • Na een uitgebreide oriëntatie is de kans groter dat je een baan vindt die je écht wilt dan wanneer je de oriëntatie overslaat.

Kijk dus waar je staat in je carrière en waar je naartoe wilt. Breng je unieke kwaliteiten in kaart en vertaal hetgeen dat je over jezelf weet naar een persoonlijk profiel. Analyseer vervolgens de arbeidsmarkt (vraag en aanbod) en kijk hoe jij daarin past.

Als je weet wat je wilt en kunt, kun je gerichter zoeken naar vacatures en vergroot je de kans op succes zodra je daadwerkelijk gaat solliciteren. Hiermee boek je sneller resultaat dan wanneer je lukraak zoekt naar vacatures.

#2 Schakel je netwerk in

Vele handen maken licht werk. Laat je netwerk dus weten dat je werk zoekt en doe dit voordat je op zoek gaat naar vacatures. Op die manier zijn er vanaf het begin van je zoektocht meerdere mensen tegelijkertijd op zoek naar kansen voor jou op de arbeidsmarkt.

Benader je online en offline netwerk. Van je LinkedIn connecties tot de lokale fietsenmaker. Laat iedereen in je omgeving weten dat je op zoek bent naar een baan. Communiceer duidelijk in welke richting je iets zoekt, houd je cv paraat en vermeld altijd je contactgegevens.

Naast het grote voordeel dat je je kansen op een baan aanzienlijk vergroot door met meerdere mensen tegelijkertijd op zoek te zijn, maak je via je netwerk ook meer kans om ergens binnen te komen.

Een connectie binnen een bedrijf kan een goed woordje voor je doen, zodat je een voorsprong hebt op andere sollicitanten. Daarnaast wordt een groot aantal vacatures ingevuld via het netwerk van werknemers. Als je je netwerk niet ingeschakeld, loop je dergelijke kansen mis.

Bespaar tijd in de zoekfase

#3 Breng vacaturesites in kaart

Het kost je hooguit tien minuten om een top vijf (of top tien) te maken van vacaturesites waar jij een redelijke kans maakt om een baan te vinden. Bekijk een aantal overzichten en probeer minimaal drie grote vacaturesites en minimaal twee niche vacaturesites te vinden (voorbeeld overzicht 1 en overzicht 2).

Een niche vacaturesite beperkt zich bijvoorbeeld tot één specifiek vakgebied of een bepaalde regio. Het aanbod van vacatures zal kleiner zijn, maar daardoor ook veel relevanter. Ideaal om tijd te besparen tijdens de zoektocht naar een baan.

Waarom minimaal 5?

Door hoge advertentiekosten kan niet elke werkgever op elke website vacatures plaatsen (de verborgen arbeidsmarkt). Als je je zoektocht beperkt tot één vacaturesite, loop je het risico dat je je droombaan misloopt, omdat de vacature ergens anders is gepubliceerd.

#4 Gebruik Google Alerts

Waarom zelf naar vacatures zoeken als je het ook door Google kunt laten doen?

Google beschikt over een gratis tool, Google Alerts, die het internet continu controleert op nieuwe inhoud en je op de hoogte stelt van nieuwe publicaties. De onderwerpen waarover je op de hoogte wordt gesteld, bepaal je zelf.

Als werkzoekende kun je Google Alerts dusdanig instellen dat jij een melding krijgt, zodra er een vacature wordt gepubliceerd waar jij naar op zoek bent. Drie grote voordelen:

  • Je hoeft zelf niet op zoek naar de vacature.
  • Jij bent de eerste die van de vacature afweet.
  • Het bereik is groter dan bij job alerts die zich focussen op slechts één website.

In dit blog leggen we uit hoe je Google Alerts kunt instellen om de kans op een baan te vergroten.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

Bespaar tijd in de sollicitatiefase

#5 Benader de juiste mensen

Om het sollicitatieproces te versnellen en jouw kans op een baan te vergroten, is het belangrijk dat je jouw sollicitatie naar de juiste persoon stuurt. Vooral bij een groot bedrijf waarbij de weg naar een sollicitatiegesprek uit meerdere stappen/afdelingen bestaat, is het belangrijk om direct de juiste persoon te benaderen.

Een handige tool om bijvoorbeeld een hr-manager of leidinggevende te vinden, is de geavanceerde zoekfunctie van LinkedIn. Hiermee kun je zien wie op welke afdeling werkt en wat je connectie is met de betreffende persoon. Lees hier een aantal tips om het maximale uit de zoekfunctie te halen.

Het benaderen van de juiste persoon zal helaas niet altijd effectief zijn, omdat het tegenwoordig steeds vaker voorkomt dat je via een online sollicitatieformulier moet solliciteren. Toch heb je met deze methode al een keer je naam laten vallen bij de juiste persoon!

#6 Less is more (and faster)

Bespaar tijd door te focussen op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Dit klinkt tegenstrijdig, maar dat is het niet.

Veel werkzoekenden zijn geneigd om een quotum te hanteren, waardoor ze per dag minimaal 3 of 5 sollicitaties moeten versturen. Het probleem van deze methode is dat je de druk op jezelf vergroot.

Om dit soort quota te halen, word je gedwongen om snel te werken en dat gaat te koste van de kwaliteit. In het ergste geval worden cv’s en motivatiebrieven letterlijk gekopieerd.

Zo relevant mogelijk

Om in aanmerking te komen voor een functie, moet je je cv en motivatiebrief zo relevant mogelijk maken voor de vacature waarop je reageert. Gezien elk bedrijf en elke functie uniek is, kan jouw rol daarbinnen nooit hetzelfde zijn.

Het kopiëren van je cv en motivatiebrief zorgt voor een mismatch met de functievereisten. Hierdoor is je sollicitatie minder relevant en de kans op een uitnodiging aanzienlijk kleiner.

Je kunt dus beter vijf sollicitaties versturen waarmee je een redelijke kans maakt dan 50 sollicitaties waarmee je geen schijn van kans maakt, hiermee bespaar je tijd.

Bespaar tijd!

Iedere werkzoekende heeft een goede reden om zo snel mogelijk weer aan de slag te willen gaan. Hanteer de bovenstaande tips en blijf altijd zorgvuldig: oriënteer je op de arbeidsmarkt, benader de juiste mensen, schakel je netwerk in, laat Google Alerts met je mee zoeken en focus op kwaliteit in plaats van kwantiteit!

Hoe bespaar jij tijd tijdens de zoektocht naar een baan? Laat het ons weten in een reactie!

1 Reactie op "6 tijdbesparende tips voor je zoektocht naar een baan"

Laat een antwoord achter aan Donna Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent

    • Donna
    • 14 maart 2017

    Bedankt om even alles op een rijtje te zetten.