6 manieren om te solliciteren

  • Iris Douwes
  • 12 januari 2021

Als je gaat solliciteren wil je natuurlijk opvallen tussen de verschillende sollicitanten. Je kan er voor kiezen om jouw cv op een creatieve manier te tonen aan het bedrijf, maar er zijn ook andere manieren om creatief te solliciteren dan alleen via een creatief cv.

Val op met de manier waarop je solliciteert. Lees in ons blog 5 manieren om te solliciteren!

#1 Videosollicitatie

Het solliciteren via een video wordt steeds populairder, zeker nu in de tijd van de coronacrisis en met de de huidige markt. Je wordt niet meer zo makkelijk uitgenodigd voor een real-life gesprek, het is dus van belang dat je jezelf goed laat zien!

De video is een manier om jezelf te presenteren en te onderscheiden van andere sollicitanten. Spits de video toe op de vacature waarop je solliciteert. Zo zien ze dat je echt moeite hebt genomen voor hun organisatie!

Wees vooral jezelf in de video, dit maakt je authentiek. Onthoud dat de video geen gelikt reclamespotje hoeft te zijn. Het bedrijf wil graag zien wie jij bent!

Het is wel belangrijk dat je naast jouw videopitch een cv meestuurt. Zo is de video een originele aanvulling op jouw sollicitatie en mocht de lezer iets over je terug willen zoeken dan hoeft diegene niet telkens de video te bekijken.

Bekijk onze infographic voor de ideale videopitch!

#2 Audiosollicitatie

Indien je er geen fan van bent om jezelf te filmen is een audiosollicitatie de ultieme oplossing. Door jouw verhaal te vertellen in een audiobericht komt het krachtig over. De recruiter of werkgever is genoodzaakt om alleen te luisteren en wordt niet afgeleid door beeldmateriaal.

Doordat de luisteraar alleen bezig is met het luisteren naar jouw verhaal en wordt meegenomen kan hij of zij hierdoor geraakt worden. In een audio kan je emotie overbrengen door te spelen met verschillende intonaties van je stem. Indien de luisteraar wordt geraakt word je niet snel vergeten!

Let er wel op dat je jezelf op een positieve manier verkoopt en dat het geen saaie sollicitatie wordt die de luisteraar al naar 10 seconden afzet, want een eerste indruk maak je maar 1 keer! Gebruik hiervoor storytelling of maak een grapje tussendoor. Hier geldt ook, wees jezelf en laat jezelf zien.

#3 Persoonlijke website

Tijdens het solliciteren is het gebruikelijk om een motivatiebrief en een cv op te sturen. In de hedendaagse arbeidsmarkt krijgen recruiters of werkgevers veel cv’s en motivatiebrieven te zien. Door het gebruik van een persoonlijke website onderscheid jij jezelf!

De persoonlijke website is gericht op het verkopen van jezelf. Zo laat je zien wie je echt bent, wat je gedaan hebt en wat je mee brengt. Het voordeel van een persoonlijke website is dat je er alles op kwijt kan.

Als je het goed doet dan kan een werkgever of recruiter hier alles wat hij of zij wil weten over jou in één opslag zien. Solliciteer via een persoonlijke website alleen of vul jouw motivatiebrief en cv aan met een persoonlijke website!

Lees hoe je een persoonlijke website maakt!

#4 Portfolio

Naast een persoonlijke website kan je er ook voor kiezen om een portfolio toe te sturen. Een portfolio geeft de werkgever beter inzicht in wat jij allemaal al kan en gedaan hebt in jouw arbeidsverleden.

Een portfolio hoeft tegenwoordig niet meer een map te zijn met geprinte papieren. Wat steeds meer opkomt is het e-portfolio. Het e-portfolio is een digitaal cv, maar dan uitgebreider. Zorg ervoor dat jouw e-portfolio overzichtelijk is. Bij sommige beroepen wordt de sollicitatiebrief steeds minder belangrijk, maar willen werkgevers snel zien wie je bent en wat je kunt.

In je portfolio kan je er ook voor kiezen om een reflectie te geven op je eigen werk. Zo kan de werkgever zien wat je mening is en hoe je hier tegen aan kijkt. Dit geeft ook een deel van jezelf weer.

In je portfolio kan je ook informatie delen over wat je naast je werk doet, bijvoorbeeld een training die je gevolgd hebt, een project dat je hebt afgerond tijdens een van je nevenactiviteiten of een prestatie die je hebt behaald met een van je hobby’s.

Het portfolio heeft veel weg van een eigen website. Maar als je niet zo handig bent met het maken van websites kan je er voor kiezen om bijvoorbeeld een portfolio te maken in bijvoorbeeld Dropbox of Google Drive.

#5 Solliciteren met gebruik van storytelling

Door gebruik te maken van storytelling in je sollicitatie neem je de lezer mee in jouw verhaal. Verhalen zijn krachtig en kunnen er voor zorgen dat de lezer geraakt wordt. Doordat je iemand raakt met jouw verhaal zal diegene jou niet snel vergeten.

Tevens laat je veel meer van jezelf zien en geef je de werkgever een beter beeld van wat je kunt en wat je te bieden hebt. Let wel op dat als je echt memorabel wilt zijn, dat je de storytelling door trekt in je gehele sollicitatie en niet alleen in bijvoorbeeld je motivatiebrief.

Het gebruik van storytelling kan zowel in een video als in een audio. Daarnaast kan je storytelling ook verwerken in je persoonlijke website.

#6 Open sollicitatie

Naast creatieve manieren van solliciteren kan je er ook voor kiezen om bij een bedrijf te solliciteren waar eigenlijk helemaal geen vacature open staat. Indien je zo graag bij dit bedrijf wilt werken en je  daar volledig achter staat kan je de stoute schoenen aan trekken om te kijken of er behoefte is aan een kennismakingsgesprek.

Dit kan bijvoorbeeld door cold calling. Je belt het desbetreffende bedrijf op en houdt een elevator pitch over wie je bent en waarom je bij het bedrijf wilt werken. Wellicht staan ze open voor een vervolggesprek! Zo weet je gelijk waar je aan toe bent en of het bedrijf open staat voor nieuwe werknemers.

Daarnaast kan je er ook voor kiezen om het bedrijf te benaderen via social media! Probeer dit op een creatieve manier te doen, zo maak je meer kans! Bekijk hier de sollicitatie van Stan van Bokhoven bij Coolblue, hij haalde vorig jaar het nieuws met zijn creatieve sollicitatie!

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

Kies jouw manier van solliciteren!

Als je gaat solliciteren is het natuurlijk belangrijk dat je een manier van solliciteren kiest die bij jou past. Dit kan via een audio, een video of door een persoonlijke website of portfolio. Het hangt ook af van de vacature waar je op solliciteert.

Een portfolio of persoonlijke website past bijvoorbeeld meer bij een creatieve functie. Een audiosollicitatie past meer bij een sociaal beroep. Kiest iets wat bij jou past, maar ook bij het bedrijf en de functie! Zo maak jij een verpletterende indruk!

Durf je de stoute schoenen aan te trekken, kies dan voor een open sollicitatie en sleep de droombaan die je altijd al wilde in de wacht!

Stelling: de keuze voor een alternatieve manier van solliciteren is op de huidige arbeidsmarkt noodzakelijk.

Eens of Oneens? Laat het ons weten in de reacties!

0 Reactie op "6 manieren om te solliciteren"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent