4 tips om je motivatiebrief persoonlijk te maken
- Pascal Joore
- 2 mei 2017
Het is de bedoeling om door middel van jouw cv en motivatiebrief te worden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. De vraag blijft hoe jij jouw brief laat opvallen tussen alle andere brieven. Tegenwoordig zijn er verschillende creatieve vormen die het sollicitatieproces ondersteunen:
1. Elevator Pitch: in een eerder blog schreven we over de elevator pitch, een pitch waarin jij je in maximaal één minuut introduceert. 2. Video Pitch: de video pitch is een vrij nieuwe manier om jouw toekomstig werkgever op een persoonlijke manier te overtuigen van je toegevoegde waarde. Deze creatieve manieren die het sollicitatieproces ondersteunen zijn niet voor iedereen weggelegd. Gelukkig kun je met een reguliere motivatiebrief ook indruk maken, maar dan moet je jezelf wel zien te onderscheiden. Dit doe je door je motivatiebrief persoonlijk te maken. In dit blog geven we je vier tips voor je motivatiebrief hoe je dit doet.
Wat verwacht een werkgever of recruiter van jouw motivatiebrief?
Voordat je enthousiast begint met het schrijven van een motivatiebrief, is het goed om te weten wat een recruiter of toekomstig werkgever eigenlijk verwacht van een motivatiebrief. Een toekomstig werkgever moet in een motivatiebrief terug kunnen lezen waarom jij je de geschikte kandidaat bent voor de vacature. Het is dus jouw taak om ervoor te zorgen dat jij in aanmerking komt voor de baan. De recruiter of toekomstig werkgever wil geen opsomming van je cv teruglezen.
1. Let op je schrijfstijl
De eerste tip van de vier tips voor je motivatiebrief is voor de schrijfstijl van je brief. Door een consequente schrijfstijl te hanteren, ziet een recruiter of toekomstig werkgever dat jij zélf de motivatiebrief hebt geschreven. Wat je daarvoor moet weten is of je een actieve of een passieve schrijfstijl gaat gebruiken. Beide schrijfstijlen zijn toepasbaar voor een motivatiebrief, maar zorg wel voor zoveel mogelijk consistentie in je brief.
Het verschil tussen een actieve en een passieve schrijfstijl maken we hieronder duidelijk door middel van twee voorbeeldzinnen:
- Passief: “Ik hoop dat ik u door middel van deze motivatie ervan heb kunnen overtuigen dat ik geschikt ben voor functie x."
- Actief: “Hopelijk bent u na het lezen van mijn brief overtuigd dat ik geschikt ben voor functie x.”
Over het algemeen leest een motivatiebrief die geschreven is in de actieve vorm makkelijker weg dan een motivatiebrief die in de passieve vorm is geschreven. Een motivatiebrief die in de passieve vorm is geschreven bestaat uit zinnen waarin gebruik is gemaakt van woorden als kunnen, willen en zullen.
2. Verwerk persoonlijke informatie in je motivatiebrief
Een van de vier tips voor je motivatiebrief is dat je probeert om bijvoorbeeld jouw persoonlijke interesses te koppelen aan de functie-eisen. Lees de vacaturetekst door en kijk of er overeenkomsten zijn tussen de functiekenmerken en jouw competenties, vaardigheden, interesses of andere factoren zoals de regio waarin je bent opgegroeid. Door persoonsgebonden kenmerken te betrekken in je motivatiebrief, maak je het persoonlijker en onderscheid je jezelf van de rest. In de tekst van de vacature waarop je reageert, vraagt men om een commerciële instelling. Jij speelt hierop in met volgende antwoord: "In mijn vrije tijd help ik mijn zus met het opstellen van het commerciële gedeelte van haar ondernemingsplan. Ik heb samen met haar de markt in kaart gebracht en gekeken hoe zij met product x zich kan onderscheiden van de concurrentie." Ook kun je inspelen op de regio waar jij gaat werken. In het onderstaande voorbeeld solliciteer je voor de functie van Accountmanager in de regio Utrecht: "De regio waarin ik mogelijk kom te werken, spreekt mij aan. Ik ken Utrecht en de omgeving op mijn duimpje, omdat ik voor mijn vorige werkgever werkzaam ben geweest in de betreffende regio. Daarnaast ben ik zelf woonachtig in Nieuwegein. Een functie als Accountmanager in deze regio is voor mij daarom op het lijf geschreven."3. Gebruik geen cliché zinnen
Aangezien een motivatiebrief gaat over wie jij bent en waarom jij geschikt bent voor de functie, is het verstandig zo min mogelijk cliché zinnen te gebruiken.
Cliché zinnen zijn zinnen die een recruiter of toekomstig werkgever al te vaak voorbij heeft zien komen. Ze zijn absoluut niet uniek en door deze standaard zinnen te gebruiken komt jouw motivatie niet persoonlijk over. Hieronder geven we twee voorbeelden:
- “Ik ben een echte doorzetter.”
- “Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet.”
Hoe kun je cliché zinnen vermijden?
De aanleiding is de eerste alinea waar de blik van een recruiter of toekomstig werkgever op valt. Het is dus van belang dat je in de aanleiding beschrijft hoe je de vacature hebt gevonden. Probeer hier origineel in te zijn en niet een standaard zin te gebruiken, zoals “Op vacaturesite.nl zag ik vacature x en met veel plezier solliciteer ik daarom op deze functie.”
Wanneer je deze zin gebruikt zie je meteen dat dit één van de standaard zinnen is die wordt gebruikt voor de aanleiding van een motivatiebrief. Voorkom dit! Open je motivatiebrief op een originele wijze.
Kijk voor het vervolg van je motivatiebrief welke competenties onderdeel zijn van het gevraagde functieprofiel en ga hier aan de hand van een persoonlijk voorbeeld op in. Zo voorkom je dat je competenties beschrijft die niet aansluiten op de gevraagde competenties en vermijd je het gebruik van de standaard zinnen. Meer tips over het relevanter maken van je competenties vind je hier.
Voorkom daarnaast een cliché afsluiting van je motivatiebrief door een originele slotzin te schrijven. Een goede manier om dit te doen, is door één of twee belangrijke kenmerken van de vacature te benadrukken in je slotzin. Analyseer de vacaturetekst, achterhaal waar de meeste vraag naar is (competenties, vaardigheden of kennis) en beschrijf waarom juist jij aan die vraag voldoet. Een uitgebreide uitleg met voorbeelden vind je hier.
Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!
4. Denk na over de lengte van je brief
De laatste van de vier tips voor je motivatiebrief is voor de lengte van je cv. De ongeschreven regel geld dat een cv maximaal bestaat uit maximaal 2 A4-tjes. Ook voor een motivatiebrief geldt een ongeschreven regel over de lengte. Over het algemeen is een motivatiebrief vaak niet langer dan 1 A4.
Het idee achter deze ongeschreven regel is dat een recruiter of toekomstig werkgever na het lezen van je motivatie een duidelijk beeld heeft waarom jij in aanmerking voor de vacature komt en denkt te passen bij het bedrijf en de cultuur.
Probeer dus indien het enigszins kan je motivatie te verwoorden in maximaal 1 A4. Door je motivatie kort en bondig te houden vergroot je de kans dat de aandacht van de recruiter of toekomstig werkgever verslapt. Maar wat als de vacature waar jij op reageert gedetailleerde functie-eisen heeft? Wellicht is het dan niet mogelijk om een korte omschrijving te geven over hoe jij denkt aan de gevraagde functie-eisen te voldoen. Kies er dan voor om dit uitgebreid te omschrijven. Lees na je omschrijving nog eens na door te proberen in de rol van de recruiter te stappen. Kijk dan of jouw eigen aandacht niet verslapt. Indien dit niet het geval is, zit je goed! Als dat wel zo is, weet je dat je de omschrijving in moet korten.
Hoe maak je je motivatiebrief persoonlijk?
Om jezelf te onderscheiden van de andere sollicitanten is het belangrijk om een persoonlijke touch aan je motivatiebrief te geven. Een recruiter of toekomstig werkgever weet namelijk niet hoe jij bent als persoon, iemand anders kan de brief altijd nog geschreven hebben. Probeer zo consistent mogelijk te zijn in je schrijfstijl. Indien je kiest voor een actieve schrijfstijl, zorg er dan voor dat elke zin van jouw motivatiebrief in actieve stijl is geschreven. Hetzelfde geldt wanneer je ervoor kiest om een passieve schrijfstijl te gebruiken.
Wanneer je je persoonlijke interesses in de brief verwerkt laat je zien wat jij belangrijk vindt. Dit maakt de brief nóg persoonlijker. Let er naast je schrijfstijl ook op dat je motivatie niet teveel cliché zinnen bevat. Het gebruik van teveel cliché zinnen komt niet professioneel over. Let tenslotte op de lengte van de motivatiebrief. Over het algemeen wordt een niet te lange motivatiebrief zeer gewaardeerd.
Stelling: Ik besteed net zoveel aandacht aan het opstellen van mijn motivatiebrief als mijn cv.
Eens of oneens? Laat het ons weten in een reactie!
0 Reactie op "4 tips om je motivatiebrief persoonlijk te maken"