Sollicitatiegesprek voor een sales functie? 5 tips

  • Lars Tertoolen
  • 19 maart 2019

Een sollicitatiegesprek is vergelijkbaar met een verkoopgesprek. In een verkoopgesprek verkoop je een product of dienst door de toegevoegde waarde ervan op een overtuigende manier over te brengen. Bij een sollicitatiegesprek doe je hetzelfde, alleen verkoop je in dit geval geen product of dienst, maar jezelf.

Wanneer je solliciteert voor een commerciële functie, zal er extra scherp worden gekeken naar je vermogen om te overtuigen. Jij moet je gesprekspartners overtuigen dat jij de beste optie bent. In dit blog geven we 5 tips waar jij als verkoper rekening mee moet houden!

Ben je nog niet uitgenodigd voor een sales sollicitatiegesprek? Bekijk hier hoe je een sales cv maakt!

#1 Doe vooronderzoek

Als verkoper moet je anderen overtuigen van de toegevoegde waarde van jouw product of dienst. Hiervoor heb je veel informatie nodig over de organisatie, het product dat je verkoopt, de branche en de trends. Daarom is het belangrijk om een potentiële klant van te voren te onderzoeken. Voor een sollicitatie op een sales functie geldt hetzelfde. Zonder deze informatie weet je niet waar de werkgever naar op zoek is, wat jouw meerwaarde is of deze baan wel iets voor jou is. Op zoek naar een andere vacature? Bekijk hier onze commerciële vacatures!

Verzamel daarom voor je sollicitatie zoveel mogelijk informatie. Je maakt een slechte eerste indruk als je niet op de hoogte bent van de organisatie. En een eerste indruk is, net als bij een verkoopgesprek, erg belangrijk bij een sollicitatie!

Denk ook goed na over welke vragen er gesteld gaan worden. Bekijk als voorbereiding deze 6 veelgestelde vragen tijdens een sollicitatiegesprek voor een sales functie.

#2 Wees representatief

Wanneer je aan de slag gaat als verkoper representeer je het bedrijf. Voor de klanten ben jij het aanspreekpunt. Omdat een bedrijf een bepaalde indruk wil maken, zal het werknemers willen die de organisatie goed representeren.

Kleding

Om de kans op de functie te vergroten, zul je goed voor de dag moeten komen. Elke organisatie beschikt over een eigen dresscode en als sollicitant is het jouw doel om binnen het plaatje te passen. Je wilt dat de werkgever je (letterlijk) ziet als onderdeel van het team.

Voor een commerciële functie is het verstandig om je zakelijk te kleden. Hierbij horen over het algemeen de kleuren zwart en donkerblauw. Toch is het verstandig eerst onderzoek te doen naar het bedrijf en daarbij een passende outfit te kiezen. Lees hier meer over kledingtips.

Persoonlijke verzorging

Naast je goed te kleden, speelt je persoonlijke verzorging ook een belangrijke rol bij je sollicitatie. Je kunt als sollicitant over veel potentie beschikken, maar als je onverzorgd overkomt zul je naar waarschijnlijkheid niet gekozen worden.

Zo blijkt dat een slechte lichaamsgeur, zoals een rookgeur, een van de grootste ergernissen is van werkgevers en recruiters. Een geurtje of deodorant kan je hierbij helpen.

Lichaamshouding

Non-verbale communicatie speelt een grote rol in de indruk die je maakt. Aangezien je in staat moet zijn om een goede indruk achter te laten bij een (potentiële) klant, moet je dit in je sollicitatiegesprek laten zien.

Handgebaren helpen je om je verhaal te versterken en laten je charismatisch overkomen. Daarnaast is het belangrijk dat je gedurende het hele gesprek regelmatig oogcontact blijft maken met je gesprekspartner. Iemand die oogcontact maakt komt zelfverzekerd over. Zorg ook voor een open en actieve houding door je rug recht te houden.

#3 Toon je competenties

Iedere verkoper hanteert zijn/haar eigen verkoopstijl. Ondanks je unieke eigenschappen en benadering zijn er een aantal competenties die iedere verkoper nodig heeft. Zorg ervoor dat je deze competenties door laat schemeren tijdens het solliciteren. Voorkom het maken van deze 8 veelgemaakte fouten in de koude acquisitie!

Communicatief

Communicatie bestaat uit het opnemen en het delen van informatie. Goede verkopers onderscheiden zich door goed te kunnen luisteren. Door goed te luisteren kun je de kern achterhalen, toon je begrip en bouw je commitment op.

Ook je empatisch vermogen is cruciaal. Een goede verkoper heeft een groot empatisch vermogen. Daarnaast zijn vaardigheden als taalbeheersing en duidelijke articulatie vaak essentieel. Laat zien aan de recruiters dat je communicatief sterk bent.

Enthousiasme

Energie en enthousiasme zijn belangrijke tools in een verkoopgesprek. Het doel van een gesprek is om de klant enthousiast te maken over hetgeen je verkoopt. Om dit over te brengen bij een ander, is het wel belangrijk je zelf enthousiasme en passie toont.

Het is dus van belang dat je met veel energie het sollicitatiegesprek in gaat. Laat merken dat je enthousiasts bent over de organisatie en het product of de dienst. Zorg ervoor dat de recruiters enthousiast worden van jou. Lees hier meer over hoe je enthousiasme toont in een sollicitatiegesprek.

#4 Laat resultaten zien

Goede resultaten zijn erg belangrijk voor een verkoper. Door exacte aantallen en specifieke resultaten te laten zien, krijgt een recruiter extra inzicht in je prestaties. Er wordt wel aangeraden dat je geen vertrouwelijke informatie deelt! Een werkgever wil niet dat dit ooit met zijn/haar gegevens gebeurt en zal dit opvatten als een gebrek aan discretie.

Als je solliciteert voor je eerste sales baan, dan is het laten zien van resultaten was lastiger. Bijvoorbeeld als je net afgestudeerd bent of een carrièreswitch maakt. Je kunt dan een situatie schetsen waaruit blijkt dat je over de relevante competities beschikt. Bijvoorbeeld:

  • Een gesprek waarin je iemand overtuigde
  • Een succesvolle presentatie
  • Succesvolle samenwerking met anderen

Gebruik hiervoor de STARR-methode. Je gebruikt deze methode om een voorbeeld te geven van de manier waarop jij je in het verleden hebt gedragen in een bepaalde situatie. Zo toon je aan dat jij over de juiste competenties beschikt.

#5 Passie voor verkopen

Werkgevers geven vaak de voorkeur aan sollicitanten die een passie hebben voor het vak dat ze uitoefenen. Passie vertaalt zich namelijk in een hoge mate van toewijding en bevlogenheid. Dit leidt op zijn beurt tot een hoge mate van productiviteit, betrokkenheid en loyaliteit.

Een verkoper met passie is in veel gevallen uitstekend in staat zijn/haar verhaal overtuigend over te brengen. Daarnaast zorgt passie ervoor dat je vol energie door kunt blijven gaan na een afwijzing van een klant. Zorg daarom dat je deze passie weet over te brengen bij de recruiters!

Lees hier 12 tips om een goede verkoper te worden.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

Pak die sales functie!

Bij een sollicitatiegesprek voor een sales functie moet jij je gesprekspartner overtuigen van je verkooptalent. Zorg er dus voor dat je goed vooronderzoek doet naar het bedrijf en dit laat blijken.

Door exacte aantallen en specifieke resultaten te laten zien, krijgt een recruiter extra inzicht in je prestaties. Gebruik daarnaast zo veel mogelijk voorbeelden en toon aan dat jij over de juiste competenties beschikt.

Wanneer je aan de slag gaat als verkoper representeer je het bedrijf. Ga daarom je sollicitatiegesprek in met de juiste kleding, een verzorgde uitstraling en een open lichaamshouding.

Laat daarnaast zien dat je communicatief sterk en enthousiast bent. Door middel van jouw passie voor het vak, weet jij anderen te overtuigen van jouw product of dienst. Doe dit ook tijdens het sollicitatiegesprek en verkoop jezelf!

Stelling: je sollicitatiegesprek aanpakken als een sales gesprek is de juiste manier!

Eens of oneens? Laat het ons weten in een reactie?

0 Reactie op "Sollicitatiegesprek voor een sales functie? 5 tips"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent