Hoe maak je je competenties relevanter voor de werkgever? 4 tips

  • Pascal Joore
  • 25 april 2017

Competenties zijn persoonsgebonden eigenschappen die tot bepaald gedrag leiden. Ze zijn noodzakelijk om werkzaamheden succesvol uit te voeren en spelen daarom een doorslaggevende rol in het wervingsproces. Hoe meer relevante competenties je hebt, hoe meer kans je maakt op de baan waarop je solliciteert.

Toch bieden competenties geen baangarantie. Ze zijn namelijk niet zichtbaar en een werkgever kan niet in je hoofd kruipen om vast te stellen dat je bijvoorbeeld resultaatgericht bent. Dit maakt de communicatie van je competenties net zo belangrijk als (of zelfs belangrijker dan) de competenties zelf.

Om de kans op een succesvolle sollicitatie te vergroten, moet je jouw competenties in een context presenteren die zo relevant mogelijk is voor de werkgever. Hiermee vergroot je de toegevoegde waarde van de competenties en dus de kans op een baan. Een goede manier om dit te doen, is door de competenties te koppelen aan kenmerken van het bedrijf.

Welke competenties?

Voordat we tips geven over de koppeling van competenties, is het belangrijk dat je weet welke je moet gebruiken. Analyseer de vacaturetekst en maak een lijst van de competenties die belangrijk zijn voor de functie waarop je solliciteert.

Bekijk ook en aantal vergelijkbare vacatures om uit te sluiten dat je belangrijke competenties over het hoofd ziet (een vacaturetekst is een samenvatting van de functie en is dus niet allesomvattend).

Maak tevens een lijst van de competenties waarover je beschikt en houd de lijsten naast elkaar. Selecteer vervolgens de competenties die je gaat benadrukken in je motivatiebrief of tijdens het sollicitatiegesprek.

#1 Koppeling met Unique Selling Point

De Unique Selling Point (ook wel Unique Selling Proposition of USP genoemd) is hét kenmerk waarmee een bedrijf zichzelf verkoopt. Het vormt het fundament van de organisatie en de werknemers zijn er vaak trots op. Als het je lukt om een competentie te koppelen aan de USP van het bedrijf, maak je vanzelfsprekend een goede indruk.

Een aantal voorbeelden van USP’s:

  • Hoge kwaliteit van producten
  • Lage prijs van diensten
  • Milieubewuste producten
  • Klantvriendelijkheid
  • Mensgerichte werkwijze
  • Beste service
  • Kortste levertijd

Achterhaal waarmee het bedrijf zich onderscheidt van de concurrentie. Wat is de meerwaarde van de diensten en/of producten die ze bieden? Wat maakt hen uniek? Over het algemeen hoef je niet verder te zoeken dan de homepage van de bedrijfswebsite om de USP te achterhalen.

Het is vervolgens jouw taak om een competentie aan de USP van het bedrijf te koppelen. Gezien ieder mens en elk bedrijf uniek is, is het aantal scenario’s eindeloos. Om je op weg te helpen, geven we hieronder twee voorbeelden.

Probeer, indien mogelijk, een concreet voorbeeld uit het verleden te vermelden om je uitspraken geloofwaardiger te maken.

Voorbeeld 1 USP: klantvriendelijkheid Competenties: empatisch luisteren en behulpzaam zijn

“Van kinds af aan ben ik een goede luisteraar. Ik begrijp mensen snel, waardoor ik adequaat kan inspelen op de behoeften van een ander. Als ik mensen tevreden zie vertrekken, geeft me dat ontzettend veel energie! Bij de vestiging van mijn vorige werkgever hebben we de klantbeoordelingen in één jaar tijd van een 8 naar een 9 weten te tillen.”

Voorbeeld 2 USP: Korte levertijd (in de context van procesverbetering) Competentie: analytisch denken

“Ik kan mezelf helemaal verliezen in het verzamelen van data en het zoeken van verbanden. Zodra ik een knelpunt heb gevonden, gebruik ik de verbanden om tot een passende oplossing te komen. Twee jaar geleden heb ik het productieproces van Bedrijf X deels geautomatiseerd waardoor er minder mankracht nodig was en de productiesnelheid met 10% is gestegen.”

#2 Koppeling met de organisatiestructuur

De organisatiestructuur van een bedrijf bepaalt grotendeels hoe de besluitvorming plaatsvindt en op welke manier taken en activiteiten zijn verdeeld binnen de organisatie.

Zo wordt een verticale structuur gekenmerkt door hiërarchie, grote afstanden tussen afdelingen en gezaghebbende relaties tussen leidinggevenden en ondergeschikten. Bij een horizontale structuur, daarentegen, zijn de afstanden tussen afdelingen kleiner en staat samenwerken hoog in het vaandel.

Dergelijke kenmerken kun je gebruiken bij het benadrukken van je competenties.

Voorbeeld Structuur: horizontaal Competentie: samenwerken

“Ik ben van nature altijd een teamspeler geweest, zowel zakelijk als privé. Ik ben ervan overtuigd dat je als organisatie beter presteert wanneer je kennis en inzichten van verschillende disciplines met elkaar combineert dan wanneer je mensen of afdelingen zelfstandig laat werken. Bij mijn vorige werkgever heb ik onder andere een cross-functioneel team opgesteld, waardoor de sfeer op de werkvloer aanzienlijk is verbeterd en het besluitvormingsproces tijdens vergaderingen is versneld.”

#3 Koppeling met bedrijfsomvang

De omvang van een bedrijf vergt een bepaalde houding van werknemers. Kleine bedrijven bieden over het algemeen meer vrijheid dan grote bedrijven en vragen dus enige zelfstandigheid van de werknemers. Door de geringe omvang is er minder behoefte aan structuur, waardoor er minder regels en procedures zijn waar je je aan moet houden. Deze vrijheid is ideaal voor mensen die geen sturing nodig hebben.

Grote bedrijven bieden over het algemeen meer zekerheid, structuur en duidelijkheid. Ze bestaan vaak voor een langere tijd en hebben daardoor een optimale manier van werken ontwikkeld. Schema’s, protocollen en routines zorgen ervoor dat alles efficiënt wordt uitgevoerd. Deze duidelijkheid is prettig voor mensen die het best presteren in een stabiele omgeving en behoefte hebben aan sturing.

Voorbeeld Omvang: klein Competentie: zelfstandig handelen en initiatief nemen

“Van nature weet ik mijn weg snel te vinden in onbekende situaties. Ik ben alles behalve terughoudend en vind het leuk om nieuwe mensen te ontmoeten. Bij mijn vorige werkgever (een start-up) was ik de aangewezen persoon voor het verkennen van nieuwe mogelijkheden en het introduceren van nieuwe processen.”

Als je nog op zoek moet naar vacatures en niet weet of je thuishoort bij een klein of groot bedrijf, hebben we hier de voor- en nadelen voor je opgesomd.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

#4 Koppeling met de bedrijfscultuur

De bedrijfscultuur bepaalt onder andere wat de afstand is tussen afdelingen, hoe werknemers met elkaar omgaan en hoe beslissingen worden genomen.

Analyseer de vacaturetekst, bezoek de bedrijfswebsite en bekijk de Social Media kanalen van het bedrijf waar je gaat solliciteren. Heerst er een formele of informele sfeer? Komt het bedrijf conservatief of progressief over? Zijn er overeenkomsten tussen jou en de cultuur die er heerst?

Als het antwoord op de laatste vraag ja is, kun je dit gebruiken om indruk te maken op de werkgever. Hieronder een voorbeeld.

Voorbeeld Cultuur: open en informeel Competentie: creativiteit

“Mijn creativiteit komt het meest tot zijn recht wanneer ik me ergens thuis voel en waar ik de mogelijkheid krijg om mijn ideeën te delen. In het verleden is gebleken dat het aantal ideeën en de innovativiteit ervan toeneemt naar mate ik een lagere communicatiedrempel ervaar.”

Geen overeenkomsten?

Als je geen overeenkomsten kunt vinden tussen bedrijfscultuur en jezelf, moet je jezelf afvragen of je er überhaupt wilt werken. Om te voorkomen dat je in de praktijk moet ondervinden hoe het is om in een verkeerde werkomgeving terecht te komen, moet je de (mis)match met de cultuur in je achterhoofd houden als je toch besluit te solliciteren. In het verdere verloop van de procedure krijg je nog genoeg signalen om je besluit te herzien.

Het koppelen van competenties

Competenties zijn noodzakelijk om werkzaamheden succesvol uit te voeren en spelen een doorslaggevende rol in het wervingsproces. Zorg er dus voor dat je het maximale uit je competenties haalt!

Presenteer ze in de juiste context en vergroot de toegevoegde waarde voor de werkgever. Gebruik hierbij de kenmerken van het bedrijf zoals de USP, cultuur, structuur en omvang om een onvergetelijke indruk te maken!

Wil je ook het maximale uit je competenties halen bij het opstellen van je cv? Overweeg dan om een competentie-cv (ook wel vaardigheden-cv) te gebruiken. Voor tips en tricks kun je hier terecht.

Hoe haal jij het maximale uit je competenties? Welke kenmerken gebruik jij om indruk te maken op de werkgever? Laat het ons weten in een reactie!

 

2 Reacties op "Hoe maak je je competenties relevanter voor de werkgever? 4 tips"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent

    • Wim Vrolijk
    • 2 mei 2017

    Leuk artikel! Echter, m.i. worden hier competenties en persoonskenmerken met elkaar verward. Competenties zijn (ook volgens het woordenboek): ‘ontwikkelbare vermogens (vaardigheden)’, zoals jullie overigens bij de opmerking over het competentie-cv zelf aangeven. Daarmee zijn ze niet per definitie persoonsgebonden.

    Competenties zijn door iedereen te ontwikkelen die beschikt over voldoende: intelligentie, inzet en interesse. Belangrijker en meer doorslaggevend voor succes op de langere termijn, acht ik echter iemands Mindset. Vaardigheden kun je aanleren, Mindset moet iemand zelf meenemen.

    • CorJan Buiten
    • 3 mei 2017

    Via Baan als Business met ik in aanmerking gekomen met het begrip persoonlijk toegevoegde waarde. Met deze specifieke uitleg kan ik er inhoud aan geven.