Graaf dieper naar informatie en maak écht indruk op de recruiter

  • Pascal Joore
  • 3 mei 2016

Wanneer je bent uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek, mag je ervan uitgaan dat de concurrentie hoog is. Het kaf is gescheiden van het koren en geschikte kandidaten krijgen de kans om zichzelf te bewijzen. 

Om jouw kans op een baan te vergroten, moet je alle mogelijkheden aangrijpen om jouw concurrentie te verslaan. Eén van deze mogelijkheden wordt geboden door het (gebrekkige) gebruik van bedrijfsinformatie.

De gemiddelde sollicitant onderzoekt het bedrijf door de website te bezoeken en zich te verdiepen in de producten, diensten en klanten. Dit is voldoende om een goed sollicitatiegesprek te voeren, maar onvoldoende om een onvergetelijke indruk achter te laten.

Om beter te scoren dan gemiddeld, moet je dus een stapje verder gaan. Om je hierbij te helpen geven we 6 tips!

#1 Strategie

Een recruiter is op zoek naar een kandidaat die de organisatie kan helpen bij het waarmaken van de bedrijfsstrategie. Door te onderzoeken wat het bedrijf op lange termijn wil bereiken én hoe ze dit willen bereiken, kun je jouw rol daarin beter beschrijven.

Hoe meer informatie je hebt, hoe concreter je kunt vertellen op welke manier jouw kennis, netwerk, werkervaring, vaardigheden en/of competenties gaan bijdragen aan het behalen van bepaalde doelstellingen. Daarnaast stelt de informatie je in staat om uitspraken te onderbouwen met relevante voorbeelden uit het verleden.

Probeer in aanloop van het sollicitatiegesprek één of twee belangrijke doelstellingen te vinden die ook relevant zijn voor de functie waarop je solliciteert. Gewapend met deze informatie kun je adequaat antwoord geven op veelgestelde sollicitatievragen als “Wat maakt jou geschikt voor deze functie?” of "Wat ga jij betekenen voor dit bedrijf?".

Informatie over de strategie kun je over het algemeen vinden op de bedrijfswebsite of in jaarverslagen. Toch zijn er ook bedrijven die de strategie verhullen, omdat het interessant kan zijn voor concurrenten. Het is dan aan te raden om op zoek te gaan naar recente nieuwsberichten en geruchten in (online) kranten en magazines of op Social Media. Uit berichten over reorganisaties, productlanceringen of de zoektocht naar investeerders kun je herleiden waar het bedrijf in de toekomst naar toe wil.

#2 Reputatie

Een goede reputatie is belangrijk voor het bedrijf. Het draagt onder andere bij aan het behoud van klanten en de werving ervan. Voor een werkgever is het dus altijd interessant om de reputatie te verbeteren.

Het internet maakt het voor mensen tegenwoordig erg makkelijk om beoordelingen achter te laten en te lezen. Het is voor jou dus ook makkelijk om deze beoordelingen op te zoeken en te achterhalen wat mensen van het bedrijf, de producten of de klantenservice vinden. Een simpele zoekopdracht als “Beoordelingen Bedrijf X” zou voldoende resultaten op moeten leveren.

Op basis van (terugkomende) klachten kun je een oplossing bedenken en deze tijdens het sollicitatiegesprek presenteren. 

Houd er wel rekening mee dat de oplossing in lijn moet liggen met de functie waarop je solliciteert en dat je het probleem voorzichtig presenteert. Wanneer je als nieuwkomer problemen benadrukt (die misschien al worden opgelost), kun je betweterig overkomen.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

#3 Bedrijfscultuur

Relevante werkervaring, een groot netwerk en perfecte antwoorden op sollicitatievragen kunnen allemaal teniet worden gedaan door een mismatch met de bedrijfscultuur.

De bedrijfscultuur bepaalt onder andere hoe werknemers met elkaar omgaan en hoe er wordt gecommuniceerd. De cultuur heeft dus invloed op je (lange termijn) motivatie en werktevredenheid.

Het is belangrijk om de bedrijfscultuur op voorhand te onderzoeken, zodat je weet of jij erin thuishoort én om te achterhalen waar de recruiter naar op zoek is.

Je kunt bijvoorbeeld op Social Media kijken naar de communicatie van het bedrijf met de buitenwereld. Vergeet daarbij niet om de Facebookpagina te bezoeken, omdat daar de informele kant van het bedrijf naar voren komt. 

Ook tijdens je bezoek aan het bedrijf kun je de cultuur onderzoeken. Kijk bijvoorbeeld naar de kleding die men draagt, de manier waarop er onderling wordt gecommuniceerd en de inrichting van het pand.

Wanneer aan jou wordt gevraagd in welke omgeving jij het meest productief bent, kun je aan de hand van jouw bevindingen bijvoorbeeld aangeven dat je de voorkeur geeft aan een horizontale organisatiestructuur waar een informele sfeer heerst.

#4 Ontwikkelingen in de markt

Je kunt veel informatie vinden op de website van een bedrijf, maar over ontwikkelingen in de markt moet je een stap verder gaan. Zoek naar trends binnen de branche en ga op zoek naar online communities en platformen waar relevante informatie wordt gedeeld.

Neem de tijd om artikelen en nieuwberichten te lezen, zodat je in kunt schatten waar het bedrijf mee bezig is of mee bezig zou moeten zijn. Probeer aan de hand van recente of verwachte ontwikkelingen één of twee vragen voor te bereiden, waarbij je ook de functie betrekt.

Je laat ermee zien dat je op de hoogte bent van belangrijke ontwikkelingen en je leert meer over eventuele veranderingen die in de toekomst gaan plaatsvinden.

Een voorbeeld: “Verwachten jullie, met de verwachte groei van online verkopen, dat in de toekomst steeds meer werktijd wordt toegewezen aan het behoud van de webshop in plaats van de fysieke winkels?”.

#5 Positie

Door informatie in te winnen over de positie van het bedrijf ten opzichte van de concurrenten, kun je jezelf afvragen of het mogelijk is om het marktaandeel te vergroten door gebruik te maken van je vaardigheden, netwerk, kennis en/of competenties.

Je solliciteert op een functie in een branche waar je waarschijnlijk al enige ervaring in hebt. Probeer dus creatief te zijn en een manier te vinden om de positie van het bedrijf te verbeteren. 

Door tijdens het gesprek te laten merken dat je hier (nu al) proactief mee bezig bent, toon je oprechte betrokkenheid bij de organisatie.

Wanneer het jou daadwerkelijk lukt om je gesprekspartner iets nieuws te vertellen of te leren, maak je vanzelfsprekend een onvergetelijke indruk op de recruiter! 

#6 Werknemers

Weet met wie je het gesprek hebt en welke personen in het bedrijf belangrijk zijn. Graaf een stukje dieper dan de gemiddelde sollicitant en onthoud meer dan alleen de namen.

Welke mensen ga je spreken tijdens het gesprek? Wat zijn hun hobby’s? Voor welke bedrijven hebben ze gewerkt? Waar blinken ze in uit? In welk team kom je terecht als je wordt aangenomen? En wie wordt jouw leidinggevende?

Probeer naast zakelijke informatie ook informatie te vinden over het sociale leven van je gesprekspartners. Hoewel de spreekwoordelijke klik er van nature moet zijn, kun je wel aansturen op het ontstaan ervan. Dit kun je doen door bijvoorbeeld te beginnen over een hobby die jullie delen of een reis die jullie beiden hebben gemaakt.  

Op Social Media en de bedrijfswebsite kun je veel informatie vinden over werknemers, maar de beste bron is iemand uit het bedrijf zelf. Connecties binnen het bedrijf kunnen je namelijk veel meer vertellen over het persoonlijke leven van jouw gesprekspartners dan dat jij uit een Social Media profiel kunt halen. 

Graaf dieper naar informatie

Als sollicitant moet je elke mogelijkheid aangrijpen om beter te scoren dan de rest. Door je goed voor te bereiden, laat je zien dat je de sollicitatie serieus neemt. Daarnaast zorgt het voor diepgang en een soepel verloop van het gesprek.  

Relevante informatie is gratis beschikbaar en is niet moeilijk om te vinden. Laat deze kans dus niet links liggen, graaf een beetje dieper en sleep de baan binnen!

Stelling: Met waardevolle bedrijfsinformatie kun je meer indruk maken dan met relevante werkervaring!

Eens of oneens? Laat het ons weten in een reactie!

1 Reactie op "Graaf dieper naar informatie en maak écht indruk op de recruiter"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent

    • Ilse
    • 4 mei 2016

    Geachte heer Bourgondiën,
    Ik ben het met uw stelling eens.

    Nu moet ik breed solliciteren via men, dus ook waar ik geen ervaring in heb. Dit houdt nog steeds niet in dat ik een afwijzing ontvang daar er betere kandidaten zijn.
    U vindt dat we ons moeten verdiepen zoals u hebt omschreven.

    Is er iemand die ziet dat er veel ervaring naast de boot valt omdat er niet verder gekeken wordt dan naar de leeftijd, de kennis van het bedrijf, de CV en wellicht nog naar de motivatie.
    Als wij nu breed solliciteren is en dan iemand aan de andere kant van de balie die ons een kans kan geven ons nieuwe ervaring op te doen en breed wil inzetten?

    U beschrijft het als 1 richtingsverkeer.
    Ik zou graag mijn ervaring willen uitbreiden maar wie wil mij/ons die kans geven.

    Dat heet in het nieuwe solliciteren, het omdenken van zowel sollicitant als van de werkgever.

    Met vriendelijk groet,
    Ilse Verroen