Do’s & Don’ts bij het maken van jouw profielfoto [INFOGRAPHIC]
- Daan Panis
- 10 oktober 2017
Uit onderzoek blijkt dat mensen binnen 1/10de van een seconde een eerste indruk vormen op basis van iemand zijn/haar gezicht. Daarnaast is bekend dat 93% van de recruiters het profiel van een kandidaat bekijkt op Social Media, voordat ze een besluit nemen. Jouw online voorkomen speelt dus een belangrijke rol bij het vinden van een baan.
Het maken van een professionele profielfoto moet dan ook één van de eerste stappen zijn in jouw zoektocht naar een baan! Je krijgt immers maar één kans om een goede eerste indruk te maken. Om je hierbij te helpen, hebben we een infographic gemaakt waarin we een aantal do’s & don’ts op een rijtje hebben gezet voor het maken van een profielfoto.Wil je deze infographic op je eigen website plaatsen? Scroll dan naar beneden, kopieer de embed code en plak deze in de HTML van je eigen website.
Conclusie
Eerste indrukken zijn snel gevormd en praktisch elke recruiter bekijkt jouw Social Media profiel voordat ze besluiten om jou aan te nemen. Het is dus erg belangrijk om een profielfoto te gebruiken die bijdraagt aan het vinden van een baan.Zorg voor de juiste belichting en gebruik een rustige achtergrond zodat je gezicht goed zichtbaar is. Gebruik daarnaast een foto die up-to-date is en waarop je kleding draagt die past bij de functie die je ambieert. Neem een vriendelijke en open houding aan en gebruik te allen tijde een profielfoto voor al je Social Media profielen. Wanneer je geen profielfoto plaatst, kan het de illusie wekken dat je iets te verbergen hebt.
Stelling: Een goede profielfoto kan het verschil maken tussen wél of géén sollicitatiegesprek.
Eens of oneens? Laat het ons weten in een reactie!
Onno Knoth
Ik denk dat hier vooral de boodschap is dat je actief aandacht besteedt aan de manier waarop je jezelf presenteert. Hoe wil je jezelf presenteren? Wat wil je laten zien? Wat wil je uitstralen? Hoe je óverkomt op anderen is iets dat je naar mijn mening niet makkelijk kunt beïnvloeden; dat ligt namelijk bij de ander. Laat een foto zien aan mensen in je directe omgeving en vraag hoe je op hen overkomt. Klopt dit met jouw eigen beeld? Is hoe je op de ander overkomt ook hoe jij je wilt presenteren? Zo ja, dan heb je een ‘goede’ foto.