Blijf up-to-date en behoud je baan: 10 tips

  • Pascal Joore
  • 19 mei 2015

Uit onderzoek blijkt dat een proactieve houding op de werkvloer een belangrijke rol zou moeten spelen in jouw carrière. Een proactieve houding heeft namelijk een positief effect op zowel objectieve als subjectieve indicatoren van succes. Door continu op zoek te zijn naar verbeteringen en op de hoogte te blijven van veranderingen en ontwikkelingen binnen jouw bedrijf/branche maak je jezelf onmisbaar.

Met de flexibilisering van de arbeidsmarkt en de werkomgeving die steeds dynamischer wordt is het van belang dat je continu aan jezelf werkt, dat je op de hoogte bent van ontwikkelingen binnen jouw bedrijf/branche en dat je weet wat jouw collega’s doen.

Hoe je dat doet lees je deze week aan de hand van 10 tips & tricks.

#1 Persoonlijke ontwikkeling

Op de hoogte blijven van veranderingen is belangrijk, maar de belangrijkste verandering is die van jezelf. Persoonlijke ontwikkeling is een levenslang proces waarin je onder andere vaardigheden opdoet en kennis vergaart.

Om richting te geven aan jouw persoonlijke ontwikkeling is het belangrijk te weten wat je wilt. Het is daarom noodzakelijk dat je weet wat jouw doel is en waarom dat zo is.

Het volgen van een cursus of opleiding is een goede manier om jezelf te ontwikkelen. Houd trends binnen jouw branche in de gaten, zodat je erop kan anticiperen. Door als één van de eersten een nieuwe opleiding te volgen ben jij ook één van de eersten die over de nieuwe kennis zal beschikken. Daarnaast ontmoet je tijdens een cursus of opleiding mensen die een vergelijkbaar doel voor ogen hebben. Iedereen brengt andere ervaringen en inzichten met zich mee. Van deze mensen kun je leren terwijl je tegelijkertijd jouw netwerk uitbreidt.

#2 Drink veel koffie

Wat we hiermee proberen te zeggen is dat je op de hoogte moet zijn van alle ontwikkelingen binnen het bedrijf. Zowel zakelijk als sociaal. En in koffie- en lunchpauzes worden dit soort zaken vaak besproken.

Waarom krijgen Henk en Ingrid een opleiding aangeboden en ik niet?

Welke technologische veranderingen kunnen we in de nabije toekomst verwachten?

Waarom heeft Jan geen promotie gekregen?

Door actief bezig te zijn met dergelijke vragen kom je nooit voor verassingen te staan. Je weet wat er binnen het bedrijf speelt. Beperk je niet tot jouw eigen afdeling. Praat met juniors en seniors. Soms hebben jonge werknemers namelijk erg goede ideeën, maar hebben ze niet zoveel zeggenschap als oudere werknemers.

Door attent te zijn, actief deel te nemen in het bedrijfsleven, ideeën uit te wisselen en mensen te helpen blijf je niet alleen op de hoogte van alle ontwikkelingen, je verdient tevens het respect van andere collega’s en jouw baas. 

#3 Abonneer jezelf op een vakblad

Sommigen zullen het ouderwets noemen, maar een vakblad is de ideale manier om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen binnen jouw vakgebied. Door jezelf te abonneren op één of twee toonaangevende vakbladen krijg je maandelijks informatie van hoge kwaliteit.

Het kost vaak wat geld, maar wees nou eerlijk, een geprint vakblad leest toch veel lekkerder dan een digitaal document van een beeldscherm?!

Een overzicht van alle vakbladen vind je hier.

#4 Gebruik je netwerk

Up-to-date blijven draait om het bewust zijn van marktontwikkelingen, het zien van nieuwe kansen, het krijgen van informatie over concurrenten en nieuwe producten en nog veel meer. Een belangrijke bron voor dit soort informatie is jouw netwerk.

Jouw netwerk bestaat voornamelijk uit mensen waarmee jij bevriend bent en mensen die dezelfde interesses delen. Door actief te participeren in jouw netwerk krijg je vanzelf relevante informatie. Je hoort wie nieuwe producten aan het ontwikkelen is, je hoort welk bedrijf een reorganisatie doorvoert of je ontdekt dat concurrenten een nieuw concept onderzoeken.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

#5 Volg ontwikkelingen via social media

Social media zijn de snelste verspreiders van nieuws. Er zijn echter verschillende media te onderscheiden en afhankelijk van jouw persoonlijke voorkeur kun je kiezen van welke je gebruik wilt maken. Hieronder behandelen we een aantal bekende social media en handige toepassingen ervan:

Facebook Op Facebook kun je zoeken naar bepaalde pagina’s van bijvoorbeeld bedrijven of branches. Door een dergelijke pagina te ‘liken’ wordt je automatisch op de hoogte gehouden door middel van updates.

LinkedIn LinkedIn is een social medium dat gericht is op de zakelijke wereld. LinkedIn biedt, naar ons inziens, dan ook de meest relevante informatie. Je hebt de mogelijkheid om lid te worden van groepen waarin vacatures, discussies en andere updates geplaatst worden. Het aanbod is zo groot dat er voor elke branche of interesse wel een groep te vinden is.

Twitter Twitter is waarschijnlijk de snelste verspreider van nieuws. Door mensen of bedrijven te volgen wordt je op de hoogte gehouden van de updates die zij plaatsen. Het is aan te raden experts binnen jouw branche te volgen en ook te kijken wie hem/haar nog meer volgen. Op die manier kan je op een eenvoudige manier andere experts vinden met dezelfde interesses.

#6 Lees blogs

Het internet biedt oneindig veel blogs over allerlei onderwerpen. Sommige zijn informerend, terwijl andere weer amuserend zijn. Het interessante van blogs is dat de schrijver een onderwerp presenteert in een bepaalde context. Vaak bevatten ze relevante statistieken die vertaald zijn in een leesbaar verhaal.

Doordat dat blogs vaak een subjectieve ondertoon hebben zetten ze je aan tot denken, brengen ze je op nieuwe ideeën of zetten ze je aan tot actie. Door bloggers te zoeken die over relevante onderwerpen schrijven krijg je dus informatie voorgeschoteld vanuit verschillende invalshoeken.

En dat is precies waar het om draait bij zelfontwikkeling. Door te relativeren en te reflecteren werk je steeds verder aan jouw visie. Blogs kunnen je daarbij de goede kant op duwen.

#7 Ga naar congressen en beurzen

Congressen en beurzen zijn zakelijke evenementen waar deskundigen lezingen, presentaties en workshops geven. Het is een ideale plek op kennis op te doen en te netwerken. Mensen delen hun interesses en wisselen gedachten uit over relevante onderwerpen uit de branche.

Een overzicht van alle congressen in Nederland vind je hier.

#8 Luister naar podcasts

Ben je voor je werk veel onderweg? Sta je vaak in de file? Of wil je tijdens het hardlopen op de hoogte worden gesteld van het laatste nieuws? Overweeg dan eens om podcasts te luisteren. Het is een relatief nieuwe methode om op de hoogte te blijven en jezelf te ontwikkelen.

Een podcast is een audioprogramma dat aangeboden wordt via het internet. Dat kan een muziekprogramma zijn, maar ook een gesproken boek, een lezing of simpelweg het nieuws. Er zijn oneindig veel geluidsfragmenten die je op elk moment van de dag kan downloaden en beluisteren.

#9 Observeer concurrenten

Concurrenten zijn niet alleen bedrijven die dezelfde producten en/of diensten leveren als het bedrijf waar jij voor werkt. Jouw collega’s zijn ook jouw concurrenten. Het is dan ook belangrijk beiden in de gaten te houden.

Een eenvoudige, maar toch effectieve manier om op de hoogte te blijven van zowel concurrerende bedrijven als mensen is het lezen van updates op social media. Tegenwoordig is het namelijk gebruikelijk dat zowel bedrijven als mensen regelmatig online updates plaatsen. Updates over dagelijkse activiteiten, maar ook over behaalde prestaties. Mensen zijn trots op hetgeen ze behaald hebben en laten dit graag aan de rest van de wereld weten.

Denk bijvoorbeeld aan een bedrijf dat een product gaat lanceren en wekelijks een update stuurt over de geboekte vooruitgangen. Het doel is om mensen te informeren en klanten te binden aan de organisatie.

Echter, kun jij dit soort informatie ook gebruiken om op de hoogte te blijven en jouw concurrenten een stap voor te blijven. Het enige wat je hoeft te doen is af en toe op Facebook en LinkedIn kijken!

#10 Filter de informatie

Het moeilijkste gedeelte van het up-to-date blijven is om niet te veel te lezen. Elke dag worden tal van artikelen, blogs, en andere updates gepubliceerd. 

Het is natuurlijk erg handig dat tegenwoordig grote hoeveelheden informatie gratis beschikbaar zijn voor het publiek. Echter kunnen jouw hersenen maar een deel van al die informatie verwerken en opslaan.

Het is daarom belangrijk dat je de informatie voor jezelf filtert. Het filteren van informatie(bronnen) is makkelijker wanneer je een duidelijk doel hebt. Afhankelijk van de informatiebron kun je tegenwoordig zelf makkelijk bepalen van wie je informatie wilt ontvangen en van wie niet. Je kunt bijvoorbeeld filteren op onderwerp, social medium, schrijver, bedrijf of persoon. Probeer voor jezelf te bepalen welke kanalen overeenkomen met jouw interesses en waarvan de kwaliteit goed is.

Al met al kunnen we concluderen dat er tal van manieren zijn om jezelf te blijven ontwikkelen en om op de hoogte te blijven van de trends binnen jouw branche. Met het schrijven van dit artikel proberen we jou bewust te maken van het belang van een proactieve houding. Echter, is alleen het lezen van dit artikel niet genoeg. Begin vandaag nog met het toepassen van de genoemde tips & tricks, want: Stilstaan is achteruitgaan!

Actieplan

Volg het onderstaande actieplan en blijf vanaf vandaag al op de hoogte van relevante ontwikkelingen binnen jouw branche:

  • Word lid van vijf LinkedIn groepen in jouw branche
  • Abonneer jezelf vandaag nog op een krant of vakblad
  • Schrijf je in voor twee wekelijkse nieuwsbrieven/blogs
  • Noem twee connecties uit jouw netwerk die experts zijn in jouw vakgebied en plan een afspraak met ze
Welke vakbladen lees jij? Hoe houd jij jouw concurrenten in de gaten? Hoe blijf jij up-to-date van ontwikkelingen in jouw branche? Laat het ons weten in een reactie!

0 Reactie op "Blijf up-to-date en behoud je baan: 10 tips"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent