Bestrijd onzekerheid op de werkvloer: 4 tips
- Daan Panis
- 19 september 2017
Heb je een nieuw project toegewezen gekregen en twijfel je of je de juiste persoon bent? Ben je bang dat je bepaalde deadlines niet gaat halen? Of krijg je meer verantwoordelijkheid dan je eigenlijk aankunt?
Op de werkvloer krijgt iedereen te maken met situaties die zorgen voor onzekerheid. Hoewel het vervelend is, hoort het bij het leven. Als je wilt groeien, moet je uit je comfort zone stappen en je grenzen verleggen.
Een voordeel van onzekerheid is dat je extra oplettend bent en goed nadenkt voordat je iets doet. Het zorgt ervoor dat je rekening houdt met anderen. Echter, onzekerheid kan ook voor problemen zorgen op de werkvloer.
Op de lange termijn kan onzekerheid je prestaties en werktevredenheid negatief beïnvloeden. Dit is erg jammer, want onzekerheid is vaak onnodig en in veel gevallen makkelijk om te voorkomen.
In dit blog bespreken we 4 oorzaken van onzekerheid op de werkvloer en geven we tips om het te bestrijden.
Oorzaak #1: jezelf onderschatten
Het gebrek aan zelfkennis is een van de belangrijkste oorzaken van onzekerheid. Je twijfelt over keuzes die je moet maken of over je eigen capaciteiten. Beschik je eigenlijk wel over de vaardigheden die nodig zijn voor het uitvoeren van deze taak?
Tip: breng je zwakke en sterke punten in kaart
Twijfels over je eigen vermogen en vaardigheden zijn te voorkomen. Bijvoorbeeld door jezelf beter te leren kennen. Als je je eigen sterke en zwakke punten kent, zul je in de toekomst beter om kunnen gaan met onbekende of onverwachte situaties, waardoor je dus minder onzeker wordt.
Door middel van een persoonlijke SWOT-analyse kun je je sterke en zwakke punten in kaart brengen en achterhalen hoe deze jouw doelstellingen beïnvloeden.
SWOT staat voor Strengths (sterktes), Weaknesses (zwaktes), Opportunities (kansen) en Threats (bedreigingen). Met behulp van deze analyse breng je jouw doelstellingen in kaart en maak je een indicatie van de factoren die gunstig en ongunstig zijn voor de realisatie van deze doelstellingen.
Met de resultaten kun je in de toekomst een goede inschatting maken van de haalbaarheid van je doelstelling. Je weet hoe je je sterke en zwakke punten in kunt zetten om het gewenste resultaat te bereiken en de kans op mislukking te verkleinen. Hierdoor neem je onzekerheden omtrent de haalbaarheid weg en zul je zelfverzekerder aan je taak beginnen.
Oorzaak #2: je huidige baan/functie past niet bij jou
Wanneer jouw huidige baan niet bij je past, ga je er vaak met tegenzin naartoe. Of misschien doe je wel iets waar je helemaal niet zo goed in bent. Dit zijn allebei oorzaken waardoor je jezelf onzeker kan gaan voelen.
Tip: benut jouw talent
Wanneer je jouw talent gebruikt bij het uitvoeren van je werkzaamheden, kun je de kans op fouten verkleinen. Als je iets doet waar je van nature goed in bent, maak je simpelweg minder fouten dan wanneer je iets doet waar je niet goed in bent. Hierdoor zul je je minder onzeker voelen en meer plezier uit je werk halen.
Wanneer jouw huidige werksituatie geen ruimte biedt om je talent te gebruiken bij het uitvoeren van de werkzaamheden, kun je daar verandering in brengen met behulp van job crafting. Wat dit precies is en hoe je dit het beste kunt toepassen, lees je hier.
Oorzaak #3: gebrek aan controle
Onzekerheid ontstaat ook door nieuwe en uitdagende situaties. Als er plotseling een nieuwe of onbekende situatie ontstaat, verlies je de controle en daarmee ook je zelfvertrouwen.
Tip: zorg voor overzicht
Als je de controle over je werkzaamheden verliest, is het aan te raden om overzicht te creëren. Bijvoorbeeld door een to-do-list te maken.
Een to-do-list geeft houvast en een goed overzicht van wat je nog moet doen en wat er allemaal al is gedaan. Wanneer je onderscheid maakt tussen korte en lange termijn taken en daar een prioriteitsscore aan koppelt, houd je het overzicht en weet je waar de prioriteiten liggen.
Dit geeft je een gevoel van controle, wat je dus zoekt als je je zelfvertrouwen wilt vergroten. Wanneer je geen grip hebt op de situatie, kun je minder goed inspelen op veranderingen, wat onzekerheid en stress veroorzaakt.
Wil je meer tips om stress te verminderen? Lees dan dit blog.
Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!
Oorzaak #4: je voelt jezelf niet thuis op het werk
Veel mensen kunnen niet helemaal zichzelf zijn op hun werk. Door een mismatch met de bedrijfscultuur of door spanningen op de werkvloer, kan jouw zelfvertrouwen een flinke deuk oplopen.
Als gevolg daarvan durf je bijvoorbeeld geen goede ideeën meer te delen met de groep of haal je minder plezier uit je werk. Op de lange termijn is dit funest voor je motivatie en dus ook je baanzekerheid.
Tip: zorg voor een goede relatie met collega’s
Een goede band met je collega’s is in deze situatie de oplossing. Een goede band met je collega’s heeft namelijk allerlei positieve effecten. Ze kunnen je steunen in moeilijke tijden of advies geven over bepaalde situaties. Lees hier meer over het belang van een goede relatie tussen jou en je collega’s.
Maar hoe creëer je nu een goede relatie met je collega’s? Op deze vraag zijn allerlei verschillende antwoorden te geven. Het belangrijkste is dat je vertrouwen moet opbouwen bij je collega’s. Toon respect, wees positief en ondersteun je collega’s waar en wanneer je kunt.
Een goede relatie met je collega’s is een van de factoren die een positieve invloed heeft op werktevredenheid. Een hoge mate van werktevredenheid heeft een positief effect op productiviteit, motivatie en loyaliteit. Met andere woorden, het zorgt ervoor dat je met plezier naar je werk gaat!
Bekijk in deze infographic de 6 factoren die jouw werktevredenheid beïnvloeden.
Het bestrijden van onzekerheid op het werk
Er zijn verschillende oorzaken die leiden tot onzekerheid op de werkvloer. Deze onzekerheden zijn vaak onnodig en gemakkelijk te voorkomen.
Bestrijd onzekerheid door jezelf beter te leren kennen, jouw talent optimaal benutten bij je werkzaamheden, een to-do-list te maken en de band met jouw collega’s te versterken!
Stelling: Wanneer je iets doet waar je talent ligt, maak je minder fouten en ben je dus minder onzeker.
Eens of oneens? Laat het ons weten in een reactie!
0 Reactie op "Bestrijd onzekerheid op de werkvloer: 4 tips"