Gen Z aantrekken: wat zoekt deze generatie in een werkgever?
- Natasja van Wijk
- 26 januari 2023
Gen Z, de groep mensen geboren tussen 1995 en 2010, begint langzamerhand de arbeidsmarkt te betreden. Ongeveer 16% van de mensen in Nederland behoort tot deze generatie, en dat percentage zal de komende jaren alleen maar toenemen. Werkgevers zien het belang in van het aantrekken van Gen Z, maar hoe bereik je deze generatie? En wat motiveert hen om bij een bedrijf te solliciteren? Wij geven 7 tips die werkgevers helpen bij het aantrekken van Gen Z-toptalent. Gen Z verschilt van de vorige generaties op vele gebieden, maar het belangrijkste is dat zij de eerste generatie zijn die volledig in het digitale tijdperk zijn opgegroeid. Het aantrekken en behouden van Gen Z is een heel ander spel dan bij de vorige generaties. Bedrijven zijn zich bewust van de trends om deze groep aan te trekken en te behouden, aangezien zij een hele andere denkwijze hebben dan de vorige generaties. Inzichten in de achtergrond, de voorkeuren en het gedrag van Gen Z helpt werkgevers en recruiters strategieën te ontwikkelen om hen aan te trekken. Gen Z is vertrouwd met technologie. Ze zijn opgegroeid met smartphones, social media en zelfs virtual reality is niks nieuws meer voor hen. Door de digitale wereld waarin Gen Z zich bevindt, moeten werkgevers hen op een andere manier aantrekken dan de vorige generaties. Een groot deel van de dag besteedt Gen Z online. Zij gebruiken vooral social media, waarvan Instagram, Snapchat en TikTok het meest populair zijn. Het is dus zonde om bij je werving geen gebruik te maken van deze kanalen. Deel vacatures op social media of stuur sollicitanten DM’s om direct te solliciteren. Om van het sociaal werven een succes te maken, is het slim om jouw employer brand op social media goed in te richten. Moedig jouw huidige werknemers aan om de vacatures op hun eigen kanalen te delen. Heb je hulp nodig bij het uitdragen van jouw employer brand op social media? Lees hier 6 tips die jou helpen een sterk werkgeversmerk te creëren. Leren is de sleutel tot een succesvolle carrière. Gen Z vindt ontwikkelings- en doorgroeimogelijkheden erg belangrijk. Een bedrijf dat continu leren omarmt, heeft al een stapje voor. Gen Z is niet bang om verder te zoeken als hun baan hen niet bevalt. Als je als werkgever te hoge verwachtingen van de werknemer hebt en te weinig mogelijkheden biedt om te leren, is de kans groot dat je ze kwijtraakt. De coronapandemie, protesten en de klimaatverandering: de afgelopen jaren heeft Gen Z doen bewijzen dat de toekomst onzeker is. Zij verwachten veel zekerheid van de werkgever. Bied jij duidelijke carrièrepaden, interne opleidingsmogelijkheden of cursussen aan werknemers? Benadruk dit dan in je online kanalen en vacatures! Natuurlijk is het goed om in je vacaturetekst aan te geven wat jij verwacht van de toekomstige werknemer, maar wees hier niet al te streng in. Het is vaak de eerste of tweede “echte baan” voor deze generatie. Ze hebben vast al het een en ander geleerd op school, maar de ervaring ontbreekt nog. Vragen om "minstens één tot drie jaar ervaring" in een startersfunctie is niet realistisch voor iemand die net uit de collegebanken komt. Zo loop jij misschien wel een topkandidaat mis, omdat hij of zij niet aan alle voorwaarden voldoet. Loop dus jouw vacatures voor instapfuncties goed na en bedenk of jouw eisen realistisch zijn. Bij het zoeken naar een baan wordt er veel vaker rekening gehouden met de werk-privébalans dat het bedrijf biedt. De coronapandemie heeft hier een grote impact op gehad. Hybride werken wordt als steeds normaler gezien: veel Gen Z’ers verwachten gedeeltelijk thuis te kunnen werken. Maar flexibiliteit kan ook betekenen dat werknemers hun eigen werktijden mogen kiezen. Bedrijven die flexibel werken aanbieden, moeten een goed plan hebben om dit soepel te laten verlopen. Op welke manieren ondersteun jij werknemers vanuit huis? In hoeverre kunnen werknemers kiezen welke tijden en dagen zij werkzaam zijn? En krijgt het kantoor een andere functie en indeling? Geef in jouw vacatures en op de online kanalen aan hoe jij een goede balans tussen werk en privé bevordert. Gen Z werkt graag voor een bedrijf die dezelfde principes deelt als zijzelf. Het beoordelen van kandidaten op basis van vaardigheden en kennis wordt steeds meer achterhaald. Kijk daarentegen naar de culturele fit tussen de kandidaat en het bedrijf. Gen Z wil het gevoel hebben dat ze een verschil maken. Als jouw bedrijf belang hecht aan een maatschappelijk doel, laat dit dan zien in de vacature! Geef je bijvoorbeeld om duurzaamheid? De jongere generatie geeft veel om de impact op het klimaat zal jou zien als een interessante werkgever. Gen Z is de meest diverse generatie. Zij hebben dan ook diversiteit en inclusiviteit hoger in het vaandel staan dan voorgaande generaties. Een bedrijf dat hieraan veel waarde hecht, draagt bij aan een betere en eerlijke samenleving. Evalueer je wervingsstrategie opnieuw en pas waar nodig je selectiecriteria aan. Richt je niet alleen op werkervaring en opleiding, maar ook op vaardigheden die van pas komen in een diverse werkomgeving. Mentale gezondheid speelt een steeds grotere rol in het dagelijks leven, zo ook op de werkvloer. Gen Z’ers zijn zich meer bewust van de impact van stress, een burn-out en het belang van een goede werk-privébalans. In een werkomgeving waar welzijn een hoge prioriteit heeft, voelen zij zich veiliger en gewaardeerd. Met een bedrijfscultuur gericht op welzijn trek je niet alleen nieuwe mensen aan, het vermindert ook nog eens de personeelsverloop. In een eerdere blog schreven we over verschillende manieren om jouw werknemers te ondersteunen in hun mentale gezondheid. Gen Z is opgegroeid in een wereld van digitale technologie. Ze spenderen een groot deel van de dag achter een scherm, scrollend door social media. Wil jij als werkgever deze generatie aantrekken? Wees dan ook actief op deze kanalen! Maak je vacatures aantrekkelijker door de nadruk minder te leggen op ervaring en opleiding en juist meer op de culturele fit. Benadruk welke leer- en groeimogelijkheden je aanbiedt en of er de optie is om flexibel te werken. Als laatste heb jij met een focus op diversiteit en mentale gezondheid een stapje voor bij het aantrekken van deze generatie. Na het aantrekken van Gen Z, wil je hen natuurlijk ook zo lang mogelijk bij je bedrijf houden. De eerste werkdagen zijn van groot belang bij het behoud van je werknemers. Zorg dus voor een goede onboardingsstrategie. Lees hier meer het belang van een goede onboarding. Stelling: Het aantrekken van Gen Z gaat niet op dezelfde manier als het aantrekken van Millennials. Eens of oneens? Laat het weten in de reacties!Waarom Gen Z aantrekken?
7 tips voor werkgevers die Gen Z willen aantrekken
#1 Gen Z is de digitale generatie
#2 Benadruk leren en groei
#3 Pas je vacatures aan
#4 Flexibiliteit
#5 Waar sta jij voor?
#6 Laat diversiteit zien
#7 Focus op mentale gezondheid
Het aantrekken van Gen Z doe je zo
0 Reactie op "Gen Z aantrekken: wat zoekt deze generatie in een werkgever?"