6 arbeidsmarkt trends van 2023
- Natasja van Wijk
- 3 januari 2023
Het jaar 2023 is van start gegaan. Het afgelopen jaar zagen we dat veel organisaties last hadden van de krapte op de arbeidsmarkt. Werkzoekenden kregen daardoor steeds meer ruimte om kritischer te zijn bij de zoektocht naar een nieuwe baan. Werkgevers legden de focus meer op de vaardigheden van kandidaten, en minder op werkervaring en opleidingen.
Welke veranderingen gaan we zien en welke trends zien we ook dit jaar weer terug? In ons blog verdiepen we ons op de 6 arbeidsmarkt trends die we dit jaar verwachten te zien.
#1 De arbeidsmarkt blijft krap
Afgelopen jaar zagen we dat de krapte op de arbeidsmarkt het toppunt bereikte. Terwijl het aantal vacatures toenam, daalde het aantal werkzoekenden. Waren er in het tweede kwartaal van 2021 nog 100 werklozen per 106 vacatures, een jaar later was dat zelfs 143 vacatures per 100 werkzoekenden. In 2022 piekte het aantal open vacatures!
In 2023 verwacht het UWV dat het aantal vacatures met 7% daalt. Hoewel dit al een hele verbetering is, lost dit bij lange na nog niet alle problemen op. Voor de meeste beroepsgroepen blijft het moeilijk om voldoende mensen te vinden. Mede de vergrijzing en economische groei zijn oorzaken voor de krappe arbeidsmarkt.
Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!
#2 Employer branding
Employer branding is een trend die we ieder jaar terug zien komen. Er wordt door werkgevers dan ook steeds meer aandacht besteed aan het hebben van een sterk werkgeversmerk. Zeker nu wervingscampagnes steeds creatiever moeten zijn om toptalent aan te trekken en vast te houden.
We zullen meer bedrijven gaan zien die op diverse kanalen, zowel online als offline, hun werkgeversmerk laten zien. De focus van deze uitingen gaat vooral liggen op het welzijn en de ontwikkeling van de werknemers.
#3 Een update van de arbeidsvoorwaarden
Het leven is het afgelopen jaar aanzienlijk duurder geworden. Om personeelsverloop tegen te gaan, is het cruciaal dat werkgevers hun werknemers voldoende compenseren. Dit doen ze bijvoorbeeld door middel van loonsverhogingen of bonussen.
Maar enkel een wijziging van de primaire arbeidsvoorwaarden is niet voldoende. Werkgevers gaan steeds meer onderzoeken wat voor extras zij hun werknemers kunnen bieden. We gaan in 2023 meer aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden zien waardoor werkgevers strijden om het behoud van personeel. Door bijvoorbeeld persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden te bieden, krijgen werknemers echt de kans om mee te groeien met het bedrijf.
#4 Creatievere werving
Nu de concurrentie om toppersoneel blijft toenemen, betekent dit dat werkgevers nieuwe manieren moeten vinden om personeel te werven. Met daarbij de torenhoge prijzen van gas en elektra, blijft hier echter minder geld voor over. Dit vraagt om creativiteit!
In 2023 zullen werkgevers en recruiters nieuwe, creatieve strategieën bedenken om personeel te werven. Werving gaat nog meer gericht zijn op het potentieel en de soft skills van mensen. Het gaat er niet om wat je allemaal hebt gedaan, maar om welk potentieel talent jij bezit. Werkgevers verruilen de focus op diploma en ervaringseisen voor ontwikkelings- en doorgroeimogelijkheden.
We hebben twee voorbeelden van creatieve werving uitgelicht die we in 2023 meer gaan zien, namelijk hypertargeting en referral recruitment.
#4.1 Hypertargeting
Recruiting wordt steeds persoonlijker en er wordt steeds meer gekeken naar de beleving vanuit de kandidaat. Het zo persoonlijk mogelijk maken van de wervingscampagne wordt hypertargeting genoemd. Er wordt voornamelijk vanuit de kandidaat gedacht. Op deze manier wordt de wervingscampagne op een specifieke doelgroep gericht.
#4.2 Referral recruitment
Een andere manier om nieuw personeel aan te trekken, is referral recruitment. Dit houdt in dat werknemers binnen het bedrijf bijdragen aan nieuwe medewerkers, door hun eigen netwerk in te schakelen. Je vindt als het ware je eigen collega. Door werknemers op deze manier als ambassadeurs van de organisatie in te zetten, halen werkgevers sneller en goedkoper nieuw personeel binnen. Dit maakt referral recruitment een efficiënte manier om een employer brand op te bouwen.
#5 Bredere doelgroep
Door de krappe arbeidsmarkt willen veel werkgevers dat hun personeel meer uren maakt. Dit jaar werden parttimers al gestimuleerd om meer te gaan werken. Een voltijdsbonus is een veelbesproken onderwerp. De Kamermeerderheid ziet dit als een oplossing voor het personeelstekort in het onderwijs en de zorg. Op dit plan is echter al veel kritiek gekomen. Het zou discriminerend zijn om onderscheid te maken tussen het aantal uren dat mensen werken.
Niet iedereen kan namelijk fulltime werken. Werkgevers moeten ook rekening houden met het werk-privébalans van hun werknemers. Het is dus niet slim om je als werkgever volledig te richten op het meer uren laten werken van je huidige werknemers. In plaats daarvan moeten werkgevers het voor een grotere doelgroep aantrekkelijk maken om bij hen te komen werken. Op die manier blijft de balans tussen werk en privé van de huidige werknemers behouden en wordt het voor organisaties gemakkelijker om nieuw personeel te krijgen.
Een verwachting voor 2023 is dat er tijdens het werven van nieuw personeel breder gekeken gaat worden naar de doelgroepen. In plaats van één iemand fulltime aan te nemen, kunnen twee parttimers komen werken. Ook kunnen werkgevers het aantrekkelijk maken voor zzp'ers om in loondienst te gaan werken. De overheid doet dit al door de zelfstandigenaftrek vanaf 2023 af te bouwen. Dat betekent dat zzp’ers vanaf dit jaar een steeds lager bedrag van hun winst kunnen aftrekken, waardoor werken in loondienst aantrekkelijker wordt.
#6 Het nieuwe werken
Het afgelopen jaar was hybride werken al een trend en wij verwachten dat het een blijvertje is. Steeds meer werkzoekenden verwachten dat werkgevers hen deze flexibiliteit bieden. Een goed thuiswerkbeleid helpt organisaties bij de zoektocht naar nieuw personeel. Zo moeten werkgevers ervoor zorgen dat mensen op een verantwoorde manier vanuit huis kunnen werken. Denk aan ergonomisch kantoormeubilair en een tweede scherm, maar ook een goede handhaving van de werk-privébalans is belangrijk om het nieuwe werken goed uit te kunnen voeren.
Het (gedeeltelijk) thuiswerken wordt als steeds normaler gezien, wat betekent dat het kantoor een andere functie krijgt. In plaats van de achterhaalde kantoortuin, wordt het steeds meer een ontmoetingsplek waar je met elkaar samenwerkt en brainstormt over nieuwe projecten.
Arbeidsmarkt trends die we dit jaar gaan zien
Eén van de trends op de arbeidsmarkt die in 2023 zal aanhouden is de krapte op de arbeidsmarkt, maar de piek lijkt al voorbij. Om toptalent aan te trekken en te behouden, gaat er ingezet worden op steeds creatievere wervingsvormen. Naast de salarisverhogingen krijgen ook de secundaire arbeidsvoorwaarden een update. Steeds meer werkzoekenden verwachten (gedeeltelijk) op afstand te kunnen werken.
Ook maken werkgevers en de overheid werken in loondienst aantrekkelijker. Door employer branding op de juiste manier in te zetten, wordt het voor werkgevers makkelijker om het juiste personeel te werven èn maken werknemers een goede afweging om bij een organisatie in dienst te treden.
Al met al richten de trends op de arbeidsmarkt zich dit jaar vooral op het op een aantrekkelijke manier van werven en behouden van personeel.
Stelling: De arbeidsmarkt trends van 2023 maken het voor werkzoekenden makkelijker om een baan te vinden die ècht bij hen past.
Eens of oneens? Laat het weten in de reacties!
0 Reactie op "6 arbeidsmarkt trends van 2023"