8 essentiële vaardigheden in de sales
- Natasja van Wijk
- 22 november 2022
In de sales staat het verkopen van producten en diensten centraal, maar dat is niet het enige dat belangrijk is om succesvol te zijn in de branche. Sterker nog, om te verkopen heb je veel verschillende vaardigheden nodig die je helpen om klanten aan te trekken, te binden en te behouden.
Wil jij je sales vaardigheden verbeteren om een (nog betere) verkoper te worden? In ons blog geven we 8 essentiële vaardigheden die jij nodig hebt om een sales topper te worden.
#1 Communicatievaardigheden
Eén van de belangrijkste vaardigheden in de sales is communicatie. Of je nu in de binnendienst werkt en voornamelijk per telefoon of e-mail communiceert, of als accountmanager (potentiële) klanten face-to-face spreekt: als verkoper is communiceren een groot deel van je job. Verkopers moeten voortdurend hun verbale en schriftelijke communicatie verbeteren om goed te blijven presteren.
Hoewel het heel verleidelijk is om je prospects te overladen met redenen waarom ze je product moeten kopen, is dit niet de beste manier van verkopen. Iedereen heeft andere behoeften, wat het nog belangrijker maakt om actief naar je gesprekspartners te luisteren. Actief luisteren helpt je met het binden van klanten. Wanneer anderen zich gehoord voelen, schept dit vertrouwen.
Laat merken dat je naar de ander luistert: stel de juiste vragen en onderbreek degene niet als hij of zij aan het woord is. Maak daarnaast goed gebruik van non-verbale communicatie, bijvoorbeeld door af en toe te met je hoofd te knikken en een houding van een aandachtige luisteraar aan te nemen.
Op zoek naar een nieuwe functie in de sales? Check onze vacatures!
#2 Zelfverzekerdheid
Als je zelfverzekerd bent over wat je verkoopt, wekt dat vertrouwen bij anderen op. Maar ook al zijn je communicatievaardigheden nog zo goed, niet elke prospect zal je product of dienst willen kopen. Als verkoper dien je goed om te kunnen gaan met tegenslagen. Je hebt misschien wel veel moeite gedaan om een klant binnen te halen, en een afwijzing is nooit fijn, maar laat dit je niet demotiveren!
Blijf optimistisch en neem een afwijzing niet persoonlijk: om te slagen in de sales branche moet je vertrouwen hebben in jezelf, net als in hetgeen wat je verkoopt.
#3 Relaties opbouwen
Sales vaardigheden gaan niet alleen over de verkoop zelf. Naast het binnenhalen van klanten is het van groot belang om hen ook te binden. Het vermogen om relaties op te bouwen is - vooral in de B2B-sector - essentieel. Bij het opbouwen van een goede relatie moet je een goed evenwicht vinden: sla uw (potentiële) klanten niet om de oren met aanbiedingen, maar laat wel vaak genoeg iets van je horen zodat ze niet vergeten wie je bent.
Zorg ervoor dat de prospect vertrouwen in je heeft om een langdurige relatie op te bouwen. In plaats van direct over zaken te praten in een verkoopgesprek, stel je anderen op hun gemak door een off-topic gesprek aan te gaan, maar vind ook een goede balans tussen zakelijk en off-topic.
#4 Timemanagement
Door je tijd op een effectieve en efficiënte manier in te delen, werk je slimmer en productiever. Sales medewerkers hebben vaak meerdere (potentiële) klanten tegelijk, wat het alleen maar belangrijker maakt dat je over goede organisatorische vaardigheden beschikt.
Probeer echter niet met meerdere dingen tegelijk bezig te zijn. Door te multitasken leid je jezelf af van een taak door een andere taak te doen. Harder werken betekent dus niet direct slimmer werken. Stel prioriteiten, leer grenzen te stellen en leer nee te zeggen. Zo haal jij het meeste uit je werkdag.
#5 Emotionele intelligentie
Zoals we eerder al aangaven: communicatie is key. Om goed met je prospects te communiceren, is het belangrijk dat jij je in hen kunt inleven. Emotionele intelligentie omvat het vermogen om andermans emoties te herkennen en daarmee vertrouwen op te bouwen en je invloed te vergroten. Met deze vaardigheid ben je in staat om de emoties van een prospect op te pikken. Zo ben je beter in staat je aan te passen aan veranderingen, en maakt het voor jou makkelijker in te schatten hoe je het gesprek moet voortzetten. Je bent in staat om boven alle verkooppraatjes uit te steken waar prospects mee te maken krijgen. Emotionele intelligentie kan jou dus onderscheiden van je concurrenten.
#6 Kritisch denken
Kritisch denken omvat het zelfstandig analyseren en beoordelen van informatie, waardoor je tot een weloverwogen conclusie komt. Kritisch denken is iets wat in het gehele sales proces voorkomt, bijvoorbeeld wanneer je de aandacht wilt trekken van prospects, tijdens het voeren van verkoopgesprekken en bij het koppelen van hun behoeften aan jouw oplossingen.
Kritisch denken, in combinatie met grondige kennis over de behoeften van de prospects, helpt je als sales medewerker verder bij het bereiken van je verkoopdoelstellingen.
#7 Flexibiliteit
De wereld van de sales is continu aan het veranderen. Mensen kopen niet meer op dezelfde manier als vroeger, waardoor jij als sales medewerker je manier van verkopen hier op moet aanpassen. Flexibiliteit is cruciaal in het sales proces mee te gaan met de steeds veranderende voorkeuren van je (potentiële) klanten.
Flexibiliteit betekent ook het aanpassingsvermogen naar de prospect toe. Wees niet te veel aan het woord in een gesprek met een gereserveerd persoon, net zoals dat je niet afstandelijk en koel moet zijn tegenover een betrokken, geïnteresseerd persoon.
#8 Integriteit
Eerlijkheid duurt het langst, en zeker in de sales is integriteit belangrijk om klanten te binden. Om integriteit te behouden, is de eerste stap om te geloven in het product of de dienst die je verkoopt. Als je iets verkoopt waar je niet in gelooft, heb je snel ‘nietszeggende verkooppraatjes’, waardoor mensen mogelijk gaan twijfelen aan je oprechtheid.
Blijf ook altijd eerlijk tegen je prospects. Overdrijf je verkoopverhaal niet, en verkoop niet iets aan iemand die - om welke reden dan ook - niet geschikt is voor een product of dienst. Maak geen beloftes die je niet kunt waarmaken: zo eindig je met ontevreden klanten, en is de kans groot dat ze negatieve recensies plaatsen.
Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!
Welke vaardigheden heb je nodig in de sales?
In de sales is goede communicatie van groot belang. Luister actief naar de behoeften en wensen van anderen, en wees zelfverzekerd en eerlijk over wat u verkoopt. Zo wek je vertrouwen bij anderen op, en bouw je langdurige klantrelaties op.
Pas je aan naar je (potentiële) klanten toe en wees empathisch in de communicatie met hen.
Probeer je tijd als sales medewerker efficiënt in te delen door prioriteiten te stellen en nee te leren zeggen. Kritisch denken tijdens het hele sales proces zal je helpen je doelstellingen te bereiken.
Stelling: Een goede verkoper moet zelfverzekerd zijn.
Eens of oneens? Laat het weten in de reactie!
object(stdClass)#4014 (3) { ["status"]=> int(401) ["error"]=> string(8) "sequence" ["msg"]=> string(21) "Sequence is not valid" }
0 Reactie op "8 essentiële vaardigheden in de sales"