Onderneming beëindigen op de juiste manier: 6 tips

  • Marjolein Gubbens
  • 20 december 2022

Je start je onderneming met een bepaald doel, een droom. Helaas komt het voor dat het niet helemaal loopt zoals je van tevoren hoopte. Het loopt slecht met je bedrijf en je bent genoodzaakt te stoppen en terug te gaan in loondienst. Daarnaast is er ook de mogelijkheid dat je na een tijd een baan in loondienst krijgt aangeboden die perfect bij je past waardoor je wilt stoppen met ondernemen.

Bij het stoppen als ondernemer komt veel kijken. De overheid gaat ervan uit dat je er zelf voor zorgt dat het allemaal goed en netjes wordt afgehandeld. Wij geven je 6 tips waar je rekening mee moet houden bij het beëindigen van je onderneming.

#1 Personeel op tijd inlichten over de onderneming beëindiging

Ben je van plan om te stoppen met je bedrijf? Zorg ervoor dat jij je personeel vroegtijdig inlicht over je plannen. Het is natuurlijk erg vervelend om je medewerkers te ontslaan omdat het bedrijf stopt. Daarom is het belangrijk dat je jouw personeel hierin begeleidt.

Geef ze de ruimte om op tijd naar iets nieuws te zoeken. Schrijf een referentie voor je personeel wat hun sollicitatie versterkt. Daarnaast is het belangrijk ze de mogelijkheid te geven om naar sollicitatiegesprekken te gaan. 

Voor het ontslag van je personeel moet je een goed onderbouwde ontslagaanvraag indienen bij het UWV. Als je moet stoppen vanwege bedrijfseconomische redenen, dan vraag je een verkorte procedure aan. Geef vervolgens het ontslag ook door aan de Belastingdienst.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

#2 Breng klanten op de hoogte over de onderneming beëindiging

Tijdens je ondernemerschap heb je een flink netwerk opgebouwd en een grote klantenkring ontwikkeld. Zodra je stopt moeten klanten op zoek naar een andere partij. Het is netjes als je ze hierbij helpt. Rond lopend werk netjes af en draag het overzichtelijk over wanneer nodig. Daarnaast kun je meedenken of je connecties hebt met ondernemers die ze verder kunnen helpen. 

Heb je een contract bij je klanten? Kijk dan voordat je ze inlicht goed wat er is afgesproken in de contracten. Schakel eventueel een advocaat in die je hierbij helpt. 

Communiceer ook op je website en je social media kanalen dat je gaat stoppen. Laat deze kanalen nog een tijd na de einddatum van je bedrijf online staan om miscommunicatie te voorkomen. Daarna sluit je deze kanalen.

#3 Kamer van Koophandel uitschrijven

Als je wilt stoppen met je bedrijf moet je het bedrijf uitschrijven bij de KvK. Dit kan zowel schriftelijk als bij de KvK aan de balie. 

Wil je jouw bedrijf schriftelijk opzeggen? Dan download je een formulier op de website van KvK. Vervolgens ontvang je een bewijs van uitschrijving. Dat bewijs moet je nog 7 jaar na de beëindiging bewaren. Zodra je bij KvK bent uitgeschreven, geven zij dit door aan de Belastingdienst. Dit hoef je niet zelf te doen. 

#4 Belastingdienst afronden bij de onderneming beëindiging

Zodra de Belastingdienst bericht krijgt van de KvK over de uitschrijving van jouw bedrijf, ontvang je een brief over de btw-aangifte die je moet doen. Na de laatste btw-aangifte ontvang je een definitieve bevestiging van de Belastingdienst over de uitschrijving van jouw bedrijf. Hier kan enige tijd overheen gaan. 

Je kunt op elk moment in het jaar jouw bedrijf beëindigen. De administratie rond je pas af aan het einde van het belastingjaar.

Voorbeeld:

Beëindig jij jouw bedrijf in mei? Dan ben je verplicht om tot het einde van dat jaar aangifte te doen van omzetbelasting. Dit moet ook gebeuren als je na mei geen omzet meer hebt gedraaid. Na 31 december van dat jaar sluit je de administratie af. 

Daarna moet je het jaar erop nog een keer inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting doen. Dit gebeurt altijd in maart of april. Bewaar alle cijfers van je bedrijf dus overzichtelijk bij de hand en noteer dit goed in je agenda, zodat het niet vergeten wordt. 

#5 Beëindigen van contracten, verzekeringen en abonnementen

Maak een lijst van alle contracten, abonnementen en verzekeringen die je hebt lopen en wat hiervan de opzegtermijnen zijn. Zo zie je overzichtelijk voor wanneer je alles op moet zeggen en voorkom je onnodige kosten.

Sommige abonnementen en contracten kun je niet privé gebruiken. Wil je bijvoorbeeld jouw telefoon privé gaan gebruiken? Zoek dan goed uit of je jouw zakelijke abonnement privé mag blijven gebruiken. Zo niet? Zet dit dan op tijd om in een privé abonnement. Voor verkeerd gebruik kun je boetes krijgen, dus zoek dit goed uit.

Heb je een zakelijke lening bij de bank? Los deze ook op tijd af. Lukt dit niet in een keer? Ga in gesprek met de bank en probeer op tijd een regeling te treffen. Er is namelijk niks vervelender dan na het beëindigen van je bedrijf nog een hele tijd achterna te worden gezeten door schuldeisers.

#6 Financiële gevolgen na de onderneming beëindiging

Na de beëindiging van je onderneming is het belangrijk dat je alle administratie goed bewaart. Scan alles eventueel in om vervaging van bonnetjes te voorkomen. Je moet je papieren namelijk 7 jaar bewaren. 

Daarnaast heb je kans dat je na het beëindigen van je onderneming nog belasting moet betalen. Heb jij bijvoorbeeld een oudedagsreserve, een spaarpotje in je bedrijf, dan moet je hierover belasting betalen. Dit geldt ook voor spullen van je bedrijf die je privé wilt gaan gebruiken. Bij de aankoop van deze spullen heb je de btw afgetrokken en deze btw moet je terug betalen als je ze privé gaat gebruiken.

Wil je weten hoeveel je aan belasting moet betalen na het beëindigen van je onderneming? Bereken dan je laatste winst of verlies. Je laatste winst heet stakingswinst. Hierover krijg je een stakingsaftrek. Je mag maximaal € 3630,- van je stakingswinst aftrekken bij de belastingaangifte. Het berekenen van je stakingswinst is erg ingewikkeld. Schakel daarom de hulp in van een een belastingadviseur of boekhouder.

Beëindig je onderneming op de juiste manier!

Er komt veel kijken bij het beëindigen van je onderneming. Je moet rekening houden met je personeel, klanten en leveranciers. Zij moeten niet de dupe worden van het beëindigen van je onderneming. Help ze dus zoveel mogelijk door deze tijd heen. 

Daarnaast moet jij jouw onderneming uitschrijven bij KvK en de Belastingdienst. Om onnodige kosten te voorkomen moet je alle contracten, verzekeringen en abonnementen opzeggen. 

Ten slotte moet je ook nog rekening houden met alle financiële gevolgen. 

Er zijn genoeg organisaties die je hierbij kunnen helpen. Kom je er zelf niet uit? Vraag om hulp bij de KvK of schakel een advocaat of boekhouder in.

Stelling: het beëindigen van je onderneming is gemakkelijk, daar heb je geen hulp bij nodig.

Eens of oneens? Laat het weten in de reacties!

Interessant blog? Blijf op de hoogte van alles omtrent solliciteren via onze social media kanalen. Volg ons op:

0 Reactie op "Onderneming beëindigen op de juiste manier: 6 tips"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent