De voor- en nadelen van het gebruik van LinkedIn
- Iris Douwes
- 23 augustus 2022
Inhoudsopgave
- De voordelen van LinkedIn
- #1 Jezelf zakelijk profileren
- #2 Je bouwt je eigen netwerk op
- #3 Vacatures
- #4 Informatie verzamelen
- #5 Vindbaarheid
- De nadelen van LinkedIn
- #1 Veel persoonlijke informatie
- #2 Voeg niet zomaar iedereen toe
- #3 Irrelevante informatie
- #4 Kost veel tijd
- De voor- en nadelen van LinkedIn!
In de vakantie heb je misschien nagedacht over jouw carrière. Indien je een volgende stap in je carrière wilt zetten is het gebruik van LinkedIn de afgelopen jaren misschien wel essentieel geworden. Echter, is het de vraag of je het écht nodig hebt, want wat is nu het voordeel of misschien wel het nadeel van het gebruik van LinkedIn. In ons blog bespreken we de voor- en nadelen van LinkedIn.
De voordelen van LinkedIn
In de zoektocht naar een nieuwe baan wordt vaak LinkedIn gebruikt, maar wat zijn nu eigenlijk de voordelen ten opzichte van andere platformen om een nieuwe baan te vinden? We bespreken de voordelen hieronder.
#1 Jezelf zakelijk profileren
Op LinkedIn heb je de mogelijkheid om jezelf zakelijk te profileren. Bij andere platformen is dit niet het geval en gaat het vooral over sociale gebeurtenissen, vakanties of gebeurtenissen in je leven. LinkedIn is een platform waar jij je zakelijke oogpunt, passie en visie tot uiting kunt brengen. Deel op LinkedIn welke stappen je maakt in je carrière of welke gebeurtenissen of mijlpalen je meemaakt tijdens je werk.
Tevens heb je op LinkedIn de mogelijkheid om elkaar referenties te geven. Vaak is dit een (oud) collega of een werkgever die vertelt waarom ze jou aanbevelen. Hierdoor wordt jouw kans op een baan groter en wordt jouw profiel professioneler.
#2 Je bouwt je eigen netwerk op
Vanaf de periode dat je jouw eerste baantje hebt of een opleiding volgt kun je een LinkedIn profiel aanmaken. Plaats je werkervaring op je profiel en nodig jouw collega’s, leidinggevende en eventueel baas van je huidige of vorige werk uit. Zo start je met het opbouwen van jouw eigen netwerk.
Door middel van LinkedIn kun je ook bedrijven volgen waar je in de toekomst wilt gaan werken. Tevens is het maken van connecties niet alleen relevant voor je eigen netwerk, maar de mensen waar je een connectie mee hebt, hebben ook weer connecties. Wie weet kunnen zij een goed woordje voor je doen bij het zoeken naar een nieuwe baan.
Door de jaren heen kom je met steeds meer zakelijke relaties in contact. Door je eigen netwerk op te bouwen op LinkedIn is het gemakkelijker om een nieuwe baan te vinden. Je hebt namelijk al jouw zakelijke relaties bij elkaar op één platform.
#3 Vacatures
Naast vacaturewebsites is LinkedIn een platform waar je verschillende vacatures vindt, zelfs vacatures die niet altijd vindbaar zijn op Google. Voor zzp’ers is dit het ideale platform om op zoek te gaan naar opdrachten of werk.
Ook zoeken recruiters en werkgevers naar geschikte kandidaten op LinkedIn voor vacatures die nog niet eens uit staan, maar die bijvoorbeeld onder de radar worden gezocht. Dit gebeurt bijvoorbeeld als iemand nog niet weet dat die wordt ontslagen of wanneer er een functie gecreëerd wordt in een bedrijf die nog niet bekend is bij de werknemers. Door het gebruik van LinkedIn kun je zomaar in contact komen met iemand voor een nieuwe baan, zelfs als je niet actief op zoek bent.
#4 Informatie verzamelen
Het vierde voordeel van LinkedIn is het vergaren van zakelijke informatie. Je hebt natuurlijk de werken-bij websites van een bedrijf, maar dit is ook niet altijd het geval. Door het gebruik van LinkedIn kun je informatie verzamelen over bedrijven of personen. Zo kun je op LinkedIn referenties lezen op een persoonlijk profiel. Daarnaast plaatsen bedrijven en de mensen die er werken uitingen op LinkedIn, zo krijg je meer inzicht in wat voor bedrijf het is en wat voor bedrijfscultuur er heerst. Gebruik LinkedIn daarom om informatie te verzamelen voordat je gaat solliciteren op een nieuwe baan.
#5 Vindbaarheid
Door LinkedIn te gebruiken word je vindbaar voor werkgevers of recruiters. Zij doen namelijk zoekopdrachten op bepaalde vakgebieden, functietitels en competenties. Zo word jij vindbaar voor eventuele nieuwe vacatures waar zij jou voor kunnen benaderen. Indien jij geen LinkedIn gebruikt vinden zij jou niet. Deel jouw mijlpalen, het switchen van baan en gebeurtenissen op het werk, zodat je beter vindbaar bent.
De nadelen van LinkedIn
Naast de voordelen van LinkedIn, bestaan er natuurlijk ook nadelen. Zo is het gebruik van sociale media niet altijd prettig. Wij benoemen de nadelen hieronder.
#1 Veel persoonlijke informatie
Indien je LinkedIn gaat gebruiken, maak je jouw profiel compleet met jouw werkverleden en persoonlijke informatie. Het nadeel hiervan is dat iedereen jouw profiel kan bekijken en dus zo ook alles van jou te weten komen. Dit is niet altijd prettig. Op elk platform zitten onbetrouwbare gebruikers die niet altijd discreet omgaan met persoonlijke informatie. Let er dus op wat je allemaal op jouw profiel zet.
Ook bedrijven kunnen afknappen van onprofessionele berichten op je social media kanalen. Wanneer jij dingen deelt die in strijd zijn met hun normen en waarden, word jij niet snel gekozen voor de baan.
#2 Voeg niet zomaar iedereen toe
Op LinkedIn krijg je verzoeken om je netwerk uit te breiden. Het is aan jou om deze wel of niet te accepteren. Er zijn mensen die iedereen gewoon maar accepteren. Echter is het niet verstandig om dit te doen, zo heeft je netwerk straks niet veel waarde meer. Zorg er voor dat connecties betekenis hebben, die je echt kunnen helpen bij het vinden van een nieuwe baan. Doe je dit niet, dan vervuil je eigenlijk je eigen zakelijke netwerk. Beslis dus of de connectie écht van toegevoegde waarde is.
#3 Irrelevante informatie
Het platform LinkedIn wordt steeds populairder. Hierdoor komt er ook meer irrelevante informatie op het platform terecht. Veel mensen delen steeds meer persoonlijke dingen. Daarnaast is er ook spam aanwezig op LinkedIn. Volg daarom alleen bedrijven die je écht interessant lijken voor een volgende stap in je carrière en houdt je bijdrages puur zakelijk.
#4 Kost veel tijd
Een sterk profiel kost veel tijd. Zo is het van belang om bijdrages te delen en activiteiten uit te voeren op LinkedIn. Hierdoor wordt jouw profiel beter vindbaar. Echter, gaat hier veel tijd in zitten. Het is zelfs zo dat profielen waar veel activiteit op plaats vindt, dat die beter vindbaar zijn voor recruiters en werkgevers. Houd hier rekening mee indien je op LinkedIn goed zichtbaar wilt zijn. Zo niet, dan is het stil gebruik van LinkedIn ook goed. Zo ben je meer een aanschouwer.
De voor- en nadelen van LinkedIn!
Mocht je gebruik gaan maken van LinkedIn bij het zoeken naar een nieuwe baan, houd dan rekening met de volgende voor- en nadelen. LinkedIn is een fantastisch platform om je zakelijk te profileren en je eigen zakelijke netwerk op te bouwen. Zo kun je gemakkelijk informatie verzamelen en vacatures vinden die bij jou passen. Door actief deel te nemen op het platform word je goed vindbaar voor nieuwe werkgevers en recruiters.
Echter, staat er veel persoonlijke informatie op je profiel waar je mee op moet letten. Voeg niet zomaar iedereen toe. Voeg alleen maar mensen toe of volg alleen bedrijven die jou écht interesseren. Zo krijg je geen irrelevante informatie. En wil je écht een goed profiel? Dan kost het veel tijd.
Stelling: het gebruik van LinkedIn is essentieel bij het vinden van een nieuwe baan.
Eens of oneens? Laat het ons weten in de reacties.
0 Reactie op "De voor- en nadelen van het gebruik van LinkedIn"