Employer branding op social media: 6 tips
- Natasja van Wijk
- 30 juni 2022
Maak jij al gebruik van employer branding? Dit fenomeen helpt jouw bedrijfsimago een boost te geven! Employer branding draagt bij aan het behoud van je huidige werknemers, maar ook bij het aantrekken van potentiële kandidaten en het verhoogt de tevredenheid van klanten. Employer branding draagt dus bij aan het succes voor de organisatie op lange termijn. In ons blog bespreken we waarom werkgevers social media kiezen voor employer branding en geven we 6 tips waarmee jij op social media de identiteit van jouw organisatie laat zien. Employer branding helpt jouw bedrijf naar een sterk werkgeversmerk. Eén van de belangrijkste redenen om te kiezen voor employer branding op social media is het werven van de juiste mensen. De motivatie van een kandidaat om te solliciteren is vele malen groter wanneer ze via social media het bedrijf interessant zijn gaan vinden dan wanneer ze alleen de bedrijfsinformatie bij de vacature zelf hebben gelezen. Daarnaast kun je geld besparen met employer branding op social media. Door het bedrijf te promoten op social media, hoef je minder geld uit te geven aan het promoten van vacatures op verschillende vacaturebanken. Omdat je meer betrokken werknemers aantrekt, hoef je minder vaak werknemers te vervangen, wat de wervingskosten verlaagt. Tot slot maakt het tonen van je bedrijf op social media je betrouwbaarder voor mensen die zaken met je willen doen, wat goed is voor de verkoop van je diensten of producten. Er zijn vele soorten posts die de employer branding van een organisatie versterken. Wij geven 6 tips voor social media posts die je helpen met employer branding. De bedrijfscultuur is één van de belangrijkste elementen van employer branding. De mensen in het bedrijf maken de cultuur. Het is een verzameling van de gedragingen, normen en waarden die door de mensen in het bedrijf worden gedeeld. De cultuur binnen een bedrijf heeft invloed op het werkgeluk, de prestaties en de motivaties van de werknemers. Zie jij het belang van de bedrijfscultuur in en heb je een cultuur gebouwd waar vertrouwen en respect op de voorgrond staan? Dan is social media dé plek om je bedrijfscultuur te laten zien aan de wereld. Het tonen van de cultuur vermenselijkt als het ware je bedrijf. Potentiële werknemers willen graag weten waar ze aan beginnen, maar ook (potentiële) klanten willen graag zien hoe het er binnen je bedrijf aan toe gaat. Het tonen van de cultuur geeft mensen de juiste indruk van het bedrijf, waardoor je ook de juiste werknemers aantrekt. Hierbij is het van belang om veel beeldmateriaal te gebruiken. Kies hierbij niet voor stockfoto’s, maar laat de werknemers in actie zien. De cultuur van het bedrijf kunnen zien heeft meer impact dan erover lezen. Je werknemers een goede werkruimte bieden is zeker iets om te communiceren op social media. Dit kan door middel van een tour door het pand, een 360-graden foto van de werkplek of een ander soort behind-the-scenes post. Heb je een kantoorhond? Wordt het kantoor verder gevuld met mooie planten? Of hebben alle werknemers ergonomische zit/sta bureaus? Laat dit zien aan je volgers. Het laten zien van de werkplek motiveert mensen: toekomstige kandidaten zien het bedrijf als een aantrekkelijke plek om te werken, maar een fijne werkplek motiveert ook huidige werknemers. Mensen houden van een realistisch beeld van de organisatie. Hebben je werknemers de mogelijkheid om (deels) thuis te werken? Communiceer dit dan ook online! Maak bijvoorbeeld een foto van je thuiskantoor om je flexibiliteit te laten zien. Wanneer jij je werknemers kansen geeft om zich te ontwikkelen binnen het bedrijf, is dit goed voor de employer branding. Laat zien wat voor mogelijkheden er binnen het bedrijf zijn om te groeien. Is een huidige werknemer als stagiair bij het bedrijf begonnen? Of is iemand gegroeid in zijn of haar functie door een opleiding binnen het bedrijf te volgen? Laat deze werknemer een persoonlijk verhaal hierover schrijven. Dit komt geloofwaardig over en schetst een goed beeld van de ontwikkelingsmogelijkheden binnen het bedrijf. Wie kan beter een beeld schetsen over het bedrijf en hoe het is om er te werken dan de werknemers zelf? Werknemers zijn dagelijks betrokken bij de processen binnen het bedrijf, wat hen een betrouwbare bron maakt. Het plaatsen van content die de werknemers zelf creëren wordt Employee Generated Content (EGC) genoemd en is een belangrijk onderdeel van employer branding op social media, aangezien mensen steeds meer de menselijke kant van bedrijven willen zien. Om het perspectief van de werknemers op social media te laten zien, zijn er vele soorten posts mogelijk. Denk aan een live video waarbij de volgers vragen kunnen stellen over het bedrijf en de werkzaamheden, een werknemer die het bedrijfsaccount overneemt en de gehele dag door Instagram Stories plaatst of een verhaal van een werknemer die het langst in dienst is en over de geschiedenis van het bedrijf praat. Door je werknemers in de schijnwerpers te zetten, laat je aan je volgers zien hoe betrokken en verbonden de werknemers zich voelen met het bedrijf. Op deze manier betrek je bestaande werknemers en bereik je de juiste potentiële kandidaten. Een mijlpaal behaald binnen het bedrijf? Naast dit intern te vieren is dit een goed moment om iets op social media te plaatsen. Een post gericht op werknemers die een prestatie hebben behaald laat aan de werknemer zelf zien dat hij of zij gewaardeerd wordt, maar het laat ook aan anderen zien dat de organisatie steun biedt aan de werknemers. Ook leuke evenementen, zoals beurzen en bedrijfsfeesten, maar ook vrijdagmiddagborrels en feestdagen die in het bedrijf gevierd worden zijn interessant voor je volgers. Zorg ervoor dat er voldoende foto’s of video’s gemaakt worden en laat op social media zien dat jullie meer doen dan alleen maar werken! Plezier en successen delen met je volgers maakt onderdeel uit van een goede employer branding. Als een sollicitant bij meerdere bedrijven een baan aangeboden krijgt, dan zullen zij vaak mede aan de hand van de voordelen van het bedrijf een keuze maken. Ook hierbij is het mogelijk social media in te zetten. Communiceer via social media de voordelen en extra’s die het bedrijf de werknemers biedt. Probeer deze voordelen, op een ‘niet-opschepperige manier’, onder de aandacht te brengen. Wanneer je op social media communiceert dat je werknemers goed worden behandeld, zullen ook potentiële kopers sneller geneigd zijn om zaken met je te doen. Alle social media posts die inzicht geven in het bedrijf en de mensen binnen het bedrijf kunnen de beslissingen van potentiële afnemers en kandidaten en hun mening over het bedrijf beïnvloeden. Een sterk employer brand is cruciaal voor jouw bedrijf. Door middel van social media creëer je online een sterk werkgeversmerk. Het helpt je met het aantrekken van betrokken werknemers en het maakt je betrouwbaarder voor potentiële klanten. Laat op social media de cultuur en de werkplek van het bedrijf zien om zo een kijkje in het bedrijf te geven aan toekomstige kandidaten. Ook het laten zien van ontwikkelingsmogelijkheden binnen het bedrijf draagt bij aan een goede employer branding. Wanneer werknemers zelf content plaatsen over het bedrijf, wordt dit als betrouwbaarder gezien. Mensen willen namelijk de menselijke kant van bedrijven zien. Deze menselijke kant laat je ook zien door plezier en successen te delen op social media. Wanneer je op social media de voordelen en extra’s van het bedrijf communiceert, kan dit de beslissingen van potentiële kandidaten en klanten op een positieve manier beïnvloeden. Stelling: social media is de beste manier om jouw employer branding te boosten. Eens of oneens? Laat het ons weten in de reacties.Waarom employer branding op social media?
6 tips voor een sterke employer branding
#1 Bedrijfscultuur
#2 Werkplek
#3 Ontwikkelingsmogelijkheden
#4 Werknemers posts
#5 Plezier en successen
#6 Extra’s en voordelen
Gebruik jij al social media voor employer branding?
0 Reactie op "Employer branding op social media: 6 tips"