Wat is onboarding en wat maakt het zo waardevol?

  • Lars Tertoolen
  • 17 maart 2021

Onboarding is een breed begrip waar je zeer waarschijnlijk al van gehoord hebt, maar wat is het nu precies? En waarom investeren steeds meer organisaties hier zoveel tijd en geld in?

Onboarding is al jaren een terugkerende trend binnen organisaties, HR en de arbeidsmarkt. En dat is niet voor niets, een goede onboarding heeft enorm veel voordelen. Zowel voor de nieuwe medewerker als voor jouw organisatie. Reden genoeg om ons eens goed te verdiepen in onboarding en de voordelen ervan, lees het in ons blog!

Wat is onboarding?

Onboarding is een proces dat nieuwe medewerkers doorlopen wanneer zij starten aan een nieuwe baan. Onboarding is een doordachte manier waarop mensen onderdeel worden van de organisatie, hoe ze “aan boord gaan”.

Onboarding gaat een flinke stap verder dan inwerken. Inwerken omvat eigenlijk het geven van werkinstructies en het uitleggen van de basics die nodig zijn om hun nieuwe werkzaamheden uit te kunnen voeren. Onboarding is veel breder, het is de complete integratie van een nieuwe medewerker binnen jouw organisatie.

Het omvat alle informatie en activiteiten die ervoor zogen dat een nieuwe medewerker vertrouwd raakt met zijn of haar functie, werkomgeving en organisatie. Het is het proces waarmee nieuwe medewerkers zo efficiënt en effectief mogelijk de benodigde kennis, vaardigheden en gedrag eigen maken.

Waarom is onboarding van belang?

Binnen een organisatie wil je dat nieuwe werknemers snel onderdeel worden van de organisatie. Een goede onboarding draagt hieraan bij. Zo heeft het een aantal grote voordelen:

#1 Warm welkom

Iedere nieuwe werknemer verdient het om zich snel welkom te voelen binnen een nieuwe werkomgeving. Als werkgever heb je voor een groot deel in de hand hoe de nieuwe aanwinst zijn of haar eerste dag ervaart.

Een onderdeel van onboarding is het snel welkom laten voelen van de werknemer. Door een proces te doorlopen, wordt er op een betrokken en professionele manier voor gezorgd dat de werknemer zijn of haar eerste dag als een fantastische start ervaart. Onboarding begint vaak zelfs al vóór een werknemer zijn startdatum! Doordat de werknemer zich welkom voelt, ervaart hij of zij een hoge werktevredenheid!

#2 Productiviteit

Het kost tijd voordat een nieuwe medewerker helemaal aan zijn of haar nieuwe baan gewend is. In veel gevallen hebben mensen bijna een jaar nodig om tot volledige productiviteit te komen. Door een onboarding programma kan dit proces worden versneld. Daarbij zijn werknemers die een onboarding programma hebben gehad 54% productiever vergeleken met nieuwe werknemers zonder onboarding.

Een goed onboarding proces helpt jouw nieuwe werknemer om te wennen aan de organisatie en het vergemakkelijkt het opbouwen van relaties in de organisatie. Het omvat ook het stellen van doelen, regelmatige evaluaties en de ontwikkeling van medewerkers. Op die manier stijgt de productiviteit sneller ten opzichte van mensen zonder onboarding.

#3 Stressniveau

Voor een nieuwe werknemer is een nieuwe baan iets om naar uit te kijken, maar ook erg spannend. Het kan erg stressvol zijn, want er is veel te overwegen. Bijvoorbeeld of ze erbij passen en of ze hun taken en verantwoordelijkheden wel aan kunnen. 

Als werkgever kun je deze angst en stress verminderen door een goede onboarding. Door iemand snel op zijn of haar gemak te laten voelen en snel van toegevoegde waarde te laten zijn, integreert diegene goed binnen het team. Indien je in een vroeg stadium investeert in goede teamrelaties zal dit in de toekomst leiden tot een productief team!

#4 Feeling met bedrijfscultuur

De invloed van de bedrijfscultuur is groot, zo maakt de bedrijfscultuur het verschil of mensen graag bij jouw bedrijf willen werken of juist helemaal niet. Een positieve bedrijfscultuur draagt dan ook bij aan betrokken en productieve werknemers. Tevens draagt het bij aan een hecht team en zelfs hoe succesvol de organisatie is.

Aan de hand van onboarding worden werknemers gemakkelijker in de bedrijfscultuur opgenomen. Het verhoogt de loyaliteit en betrokkenheid bij de organisatie. Dit komt doordat de nieuwe werknemer de missie, visie en strategie beter begrijpt. Daarnaast krijgt diegene ook een beter inzicht in de producten of diensten en de gewenste dienstverlening. 

Verder zorgen investeringen in de onboarding voor inzicht in jouw bedrijfscultuur, wat helpt met het aantrekken en behouden van de juiste mensen! Lees meer over het binden en boeien van werknemers!    

#5 Behoud van werknemers

Personeelsverloop is duur als je kijkt naar de kosten die erbij komen kijken als je een functie wilt vervullen. Door een sterke onboarding verbeter je het behoud van nieuwe medewerkers! Meer dan de helft van nieuwe medewerkers gaan al na minder dan een jaar weg. Het is 58% waarschijnlijker dat nieuwe medewerkers die een gestructureerd onboarding programma hebben doorlopen, na 3 jaar nog bij de organisatie zijn.

Onboarding begint direct na het tekenen van het contract. Als de onboarding soepel verloopt vanaf het begin totdat de werknemer helemaal is geïntegreerd zal de werknemer sneller tevreden zijn. Twijfels in een vroeg stadium worden hierdoor vaak voorkomen. 

#6 Employer Branding

Tijdens en na een succesvol onboarding programma is de kans groot dat de nieuwe medewerker jou als werkgever zal aanbevelen aan een vriend of een familielid. Sterker nog, wanneer het inwerkingstraject tegenvalt is de kans nog veel groter dat hij of zij dit deelt. Tegenwoordig wordt een veel groter publiek bereikt door het gebruik van social media of andere kanalen zoals Glassdoor of InHerSight.

Het is voor jou als werkgever belangrijk dat je jezelf zo aantrekkelijk mogelijk maakt, zodat de beste werknemers bij jou willen werken en blijven werken. Alle moeite van de zoektocht naar een kandidaat kan voor niets zijn geweest als je in de ogen van de kandidaat geen interessante werkgever bent. Een goede onboarding draagt bij aan een sterke Employer Branding.

Maandelijks op de hoogte blijven van alles omtrent werkgeluk? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

#7 Betrokken en tevreden

Als werkgever wil je niets liever dan voorzien in het werkgeluk van je werknemers. Door vanaf het begin in de ontwikkeling en het succes van nieuwe medewerkers te investeren, laat je zien dat je hen waardeert. Dit maakt dat zij zich met jouw organisatie en jouw doelen verbonden voelen. 

Nieuwe medewerkers zijn meer betrokken als ze een goede onboarding hebben gehad. Onboarding zorgt op die manier voor een hoge mate van toewijding, passie en werktevredenheid!

 

Stelling: een goede onboarding levert uiteindelijk meer op dan dat het kost!

Eens of oneens. Laat het ons weten in de reacties!

0 Reactie op "Wat is onboarding en wat maakt het zo waardevol?"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent