Hoe blijf je energie halen uit een buitendienst functie tijdens corona?
- Iris Douwes
- 27 oktober 2020
De wereld verandert. Geen handen meer schudden en een afstand bewaren van 1,5 meter is het nieuwe normaal. Bijna iedereen die kan werkt vanuit huis en bedrijven houden de deuren gesloten. Is het op deze manier voor sommige functies nog wel mogelijk om het werk goed en met plezier uit te voeren?
Denk bijvoorbeeld aan een buitendienst functie, hier staat klantcontact centraal. Hoe is het mogelijk om klanten nog persoonlijk te benaderen of samen een kop koffie te drinken?
Ook tijdens de coronacrisis is het belangrijk dat je nog altijd met plezier aan je werk begint! Toch wordt dit voor een functie in de buitendienst misschien wel onmogelijk gemaakt. Om hierbij te helpen geven we in ons blog 6 tips over hoe jij energie blijft halen uit je buitendienst functie in tijden van corona!
#1 Behoud persoonlijk contact
In een buitendienstfunctie is het belangrijk dat je het contact met jouw klanten/netwerk blijft onderhouden. Dit klantcontact is onmisbaar in het goed uitvoeren van jouw werk en het is iets waar iedereen in de buitendienst plezier uit haalt! Nu fysieke afspraken bijna niet meer mogelijk zijn, is het nuttig om andere manieren te zoeken hoe het contact of de betrokkenheid met jouw klanten/netwerk blijft doorgaan.
Waarschijnlijk bereik je jouw klanten/netwerk telefonisch of via een videocall en dit is ook van belang om te blijven doen! Toch komt tijdens een videocall of telefoontje non-verbale communicatie niet altijd goed over en dit is 55% van de communicatie. Vandaar dat een videocall of een telefoontje niet altijd als persoonlijk wordt ervaren.
Je werkt nog altijd met mensen en mensen houden van persoonlijk contact. Het kan daarom nuttig zijn om andere manieren te bedenken om in contact te komen.
Bedenk met je team ludieke acties om persoonlijk contact mogelijk te maken. Stuur je klanten een persoonlijk kaartje of een kleinigheidje waardoor de klant aan jou blijft denken. Dit goed voor de klantrelatie en het blijft jouw werk uitdagend houden!
Indien er klachten zijn bij je klanten kun je nagaan of er toch een mogelijkheid is om bij de klant langs te gaan. Spreek duidelijk met je leidinggevende af wat hierin mogelijk is en overleg dit eveneens met je klant.
#2 Reflecteer op jouw werkzaamheden
Tijdens de coronacrisis zullen niet alle werkzaamheden volledig kunnen worden uitgevoerd en heb je wellicht tijd voor andere dingen. Reflecteer eens op je werkzaamheden van het afgelopen jaar. Wat is er de afgelopen tijd goed gegaan en wat kan er worden verbeterd? Dit geeft je de kans om aan verbeterpunten te werken.
Maak een plan voor de aankomende periode; hoe ga je dingen verbeteren of hoe pak je dingen aan waar je geen tijd voor hebt gehad? Kijk naar wat jij belangrijk vindt om juist nu te doen.
Daarnaast kan je kijken of je een plan kan maken voor na de coronacrisis. Indien je nu alle activiteiten vooruitschuift kan je later in de knoei komen met je werkzaamheden. Het is juist nu de tijd voor om alvast een plan te bedenken hoe je dit gaat aanpakken.
Als je reflecteert op je werkzaamheden bij het bedrijf waar je nu werkt, is het ook goed om te reflecteren op je arbeidsverleden. Wellicht heb je tijdens je carrière vaker in een dip gezeten of voor moeilijke situaties gestaan. Bekijk hoe je hier toen mee om bent gegaan en wat jou de kracht heeft gegeven om weer met plezier je werk uit te voeren.
#3 Onderzoek andere werkzaamheden
Het zal voorkomen dat je nu veel meer vanuit huis werkt en niet de weg op kan. De valkuil is dan ook om thuis je werkzaamheden niet volledig uit te voeren. Zorg ervoor dat je genoeg te doen hebt, zoek hiervoor werkzaamheden waar je nu juist tijd voor hebt. Dan ga je niet de fout in om jezelf meer bezig te houden met randzaken dan jouw daadwerkelijke werkzaamheden.
Dit is de kans om je administratieve taken bij te werken, een nieuw idee te ontwikkelen of potentiële klanten te zoeken die je na de coronacrisis kan benaderen. Overleg met je directe collega’s wat voor nieuwe ideeën je kan ontwikkelen. Hierdoor kan je weer energie en voldoening uit je werk halen.
Een van onze kandidaten heeft bijvoorbeeld bij zijn collega’s een balletje opgegooid om productvideo’s te gaan maken en deze online te publiceren via een YouTube kanaal. Zo kunnen klanten hun vragen via een online platform stellen en krijgen ze gelijk uitleg door middel van een video. Lees hier het gehele ervaringsverhaal van Duncan!
Ook is het bijvoorbeeld mogelijk om met je klant een videocall te doen waarin je jouw schermen deelt. Zo kun je tijdens het gesprek gelijk producten laten zien. Dit zou kunnen via Zoom of Microsoft Teams.
#4 Praat met je collega’s
Je zit niet als enige in dit schuitje, jouw collega’s ervaren hetzelfde. Praat met elkaar en probeer samen tot oplossingen te komen. Het is juist nu de tijd om creatief te denken en nieuwe ideeën te bewerkstelligen.
Trap elke dag of elke week af met een teammeeting. Zo kun je even een klein praatje maken over hoe het met jou collega’s gaat of hoe zij hun routine aanpakken. Je leert van elkaar en het brengt jezelf ook weer op nieuwe ideeën.
Normaal in jouw functie zie je jouw collega’s van de buitendienst even snel tijdens een sales meeting of op kantoor, maar misschien heb je door corona jouw collega’s nu al 4 maanden niet gezien. Het is belangrijk om in tijden van corona de band met jouw collega’s te onderhouden. Lees hier meer over hoe je dit doet ondanks het thuiswerken!
#5 Investeer in je carrière
Nu je niet al je werkzaamheden meer kunt uitvoeren en het bedenken van nieuwe werkzaamheden een keer ophoudt is het juist nu slim om te investeren in je carrière. Volg bijvoorbeeld een cursus of leer een nieuwe taal. Deze kennis kun je gebruiken wanneer de coronacrisis weer voorbij is.
Het is altijd goed om je te blijven ontwikkelen, want als jouw ontwikkeling stil staat kan dit leiden voor desinteresse in jouw werkzaamheden en een gebrek aan uitdaging. Zorg er daarom voor dat jij de lead neemt en zelf de uitdaging op zoekt. Stel jezelf de vraag: Wat is er mogelijk?
Door juist te bekijken wat er mogelijk is en jezelf te ontwikkelen neemt je plezier in hetgeen wat je doet toe. De groei die je hiermee doormaakt kan vervolgens zorgen voor meer voldoening, iets wat je tijdens de coronacrisis minder voelt. Hierdoor zal je werkgeluk toenemen!
Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!
#6 Blijf positief in een buitendienst functie tijdens corona
Tijdens je carrière zijn er altijd positieve en negatieve momenten. De coronacrisis is voor niemand leuk en kan ervaren worden als een diep dal in je carrière, maar het is belangrijk dat je positief blijft. Er komt ook weer een tijd na corona, probeer je hier op te focussen.
Gedraag je positief en je zult vanzelf merken dat jij en je collega’s om je heen positiever worden. Met een optimistische en enthousiaste houding ten opzichte van het werk en je collega’s, kun je een positieve werksfeer creëren, zelfs op afstand.
Probeer actief bezig te zijn met je ‘mindset’; Think positive, stay positive! Denk niet in problemen, maar in oplossingen en uitdagingen. Door positief te denken en dit te uiten naar anderen zorg je ervoor dat je gerespecteerd wordt en anderen wellicht aansteekt. Hierdoor wordt het een stuk prettiger om te werken
Plezier in je werk is ontzettend waardevol. Het zorgt ervoor dat je gemotiveerd bent, dat collega’s je leuk vinden en dat je minder stress ervaart.
Stelling: een buitendienst functie met plezier uitvoeren in tijden van corona is vrijwel onmogelijk? Eens of oneens?
Laat het ons weten in de reacties!
0 Reactie op "Hoe blijf je energie halen uit een buitendienst functie tijdens corona?"