Moeilijke gesprekken voeren met je werkgever? 6 tips

  • Iris Douwes
  • 10 december 2019

Het is enorm lastig om moeilijke gesprekken te voeren met je werkgever, maar iedereen loopt wel eens tegen problemen aan op het werk.

Je bent langdurig ziek, je ervaart veel stress, je zit tegen een burn-out aan of je hebt een arbeidsconflict. Het zijn niet altijd gebeurtenissen waar je zelf wat aan kunt doen, het overkomt je.

Toch is het noodzakelijk dat je jouw werkgever op de hoogte stelt. Jouw werkgever krijgt tenslotte ook te maken met de gevolgen van jouw probleem.

Uiteindelijk wil jij als werknemer dat het probleem wordt opgelost, hiervoor moet je het moeilijke gesprek met je werkgever aangaan. In ons blog geven we 6 tips hoe je moeilijke gesprekken voert met je werkgever.

Wat is het belang van moeilijke gesprekken aangaan?

Wat kan er gebeuren wanneer je het moeilijke gesprek niet aangaat? Je bent misschien banger dan nodig is of het wordt alleen maar moeilijker wanneer je langer wacht. Indien je het gesprek maar blijft uitstellen, laat je het probleem doorlopen. Wacht bijvoorbeeld niet pas tot je functioneringsgesprek om je situatie duidelijk te maken.

Het is wel noodzakelijk om te communiceren over het probleem. Het zorgt voor een betere samenwerking en een hogere mate van betrokkenheid. Gebrekkige communicatie kan leiden tot wantrouwen, frustraties en conflicten.

#1 De afspraak maken

De eerste stap is meestal het moeilijkst, het plannen van het gesprek met je werkgever. Het aangeven dat je iets moet vertellen vergt doorzettingsvermogen. Je moet even door de zure appel heen bijten. Als je het gesprek eenmaal gepland hebt kom je er niet meer onderuit en heb je de grootste stap genomen.

Bedenk van te voren hoeveel tijd er nodig is om je voor te bereiden op het gesprek. Kijk wanneer je klaar bent voor het gesprek. Is dat binnen een paar dagen of heb je nog een week nodig om je voor te bereiden? Zorg dat je een datum plant die voor jou goed voelt.

#2 Voorbereiding

Nu je de datum hebt gepland, kan je jezelf goed voorbereiden op het gesprek. Zet voor jezelf op een rijtje wat je wilt zeggen en vooral ook op wat voor manier je het gaat zeggen. Schrijf dingen op, dit helpt om dingen gemakkelijk te onthouden en helder voor jezelf te krijgen.

Schrijf voor jezelf op wat je klachten van bijvoorbeeld je ziekte, zwangerschap of burn-out zijn. Je hoeft niet in detail te treden, maar je wilt ook niet dat je werkgever het onderschat. Probeer verschillende situaties op je werk uit te lichten wanneer de klachten ontstaan, dit maakt het makkelijker om deze situaties te bespreken met je werkgever.

Misschien vind je het fijn om het gesprek van te voren een keer te oefenen met iemand die je vertrouwt op je werk of iemand in je nabije omgeving. Praat ook met collega’s die al eens in dezelfde situatie hebben gezeten. Hierdoor bouw je zelfvertrouwen op, zo wordt het makkelijker om het te vertellen. 

Geef ook aan als je hulp nodig hebt. Mocht je het gesprek niet alleen durven voeren, vraag dan of er een vertrouwenspersoon of iemand van HR aansluit.

Ga voor het gesprek na waar je recht op hebt als werknemer of welke regels er gelden. Zoek ook uit waar jouw werkgever recht op heeft of waar jouw werkgever zich aan moet houden. Zo is dit voor beide partijen duidelijk.

#3 Schets de situatie

Doe geen aannames over wat je werkgever van de situatie zal vinden voordat je het gesprek in gaat. Aannames zeggen vaak meer iets over degene die de aannames doet. Check daarom je aannames eerst voordat je verder gaat met het gesprek. Je kan bijvoorbeeld gedurende het gesprek een reactie aan je werkgever vragen.

Je wilt natuurlijk weten hoe jouw werkgever erin staat en wat voor hem/haar de gevolgen zijn. Vraag daarom ook dingen aan je baas zoals:

Wat voor effect heeft dit op het team?

Zo weet je ook de mening over de situatie van je werkgever.

Geef zelf ook je eigen mening over de situatie. Door je mening te geven laat je zien dat je betrokken bent en een passende oplossing wilt vinden samen. Ook kan je achteraf spijt krijgen wanneer je jouw mening niet geeft.

Het is belangrijk dat je niet over je heen laat lopen, kom voor jezelf op. Zo kom je zelfverzekerder over en laat je merken dat het belangrijk voor je is. Het kan zelfs zo zijn dat het jou en je werkgever dichter bij elkaar brengt.

#4 Stel oplossingen voor

Voordat je het gesprek in gaat is het belangrijk dat je voor jezelf bedenkt wat je wilt bereiken met het gesprek. Wat is het doel van het gesprek. Transparantie helpt om een goed gesprek te voeren, deel het doel van het gesprek met je werkgever.

Je hebt zelf al nagedacht over een eventuele oplossing. Kom met voorbeelden hoe jullie het samen gaan oplossen. Benadruk in het gesprek ook het voordeel voor je werkgever. 

#5 Gun je baas wat tijd

Je baas hoeft natuurlijk niet gelijk mee te gaan met jouw voorgestelde oplossingen of een eigen uitkomst te bedenken. Wellicht zit hij/zij ook even met de handen in het haar. Gun je baas daarom wat tijd.

Kom je er tijdens het gesprek achter dat het in één gesprek niet opgelost gaat worden, stel dan voor een vervolggesprek te houden. Wanneer je voor het moeilijk gesprek met je werkgever al denkt dat dit nodig is, spreek je dit van te voren af. Op die manier geef je de werkgever wat ruimte.

In het eerste gesprek vertel je wat er gaande is en in het tweede gesprek zorg je dat jullie beide nagedacht hebben over een oplossing. Zo kunnen jullie beiden rustig na denken en gemakkelijk terugkomen op hetgeen wat eerder is besproken.

#6 Maak afspraken

Indien je de moeilijke gesprekken met je werkgever hebt gevoerd, kunnen jullie concrete afspraken maken. Bespreek wat de vervolgstappen zijn en wie, wat, wanneer gaat doen. Leg deze afspraken vast, zodat er geen misverstanden ontstaan.

Zorg er ook voor dat de afspraken die worden gemaakt, passen bij jou. Laat merken of de afspraken voor jou goed voelen. Zo voorkom je dat je gaat piekeren of dat je te veel spanningen krijgt.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

Ga moeilijke gesprekken aan met je werkgever!

Het is belangrijk dat je lastige onderwerpen bespreekbaar maakt wanneer het voor jou goed voelt.  Praat wel tijdig want het probleem loopt wel steeds door. Als je er aan toe bent om het probleem bespreekbaar te maken, is het noodzakelijk dat je jezelf goed voorbereidt op het gesprek. Oefen, schrijf dingen op en ga na wat je rechten zijn.

Tijdens het gesprek kan je een oplossing voorstellen waar je zelf al over nagedacht hebt. Overleg met je werkgever hoe hij/zij hier tegenover staat. Vraag om een reactie, maar gun je werkgever wel wat tijd om te kunnen reageren op de situatie. Indien het probleem en de oplossing helder zijn is het verstandig om duidelijke afspraken te maken.

Stelling: Ik vind het moeilijk om lastige onderwerpen te bespreken met mijn werkgever.

Eens of Oneens? Laat het ons weten in de reacties!

0 Reactie op "Moeilijke gesprekken voeren met je werkgever? 6 tips"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent