4 trends op de arbeidsmarkt die tekenend gaan zijn voor 2019
- Pascal Joore
- 18 december 2018
Er hebben nog nooit zoveel vacatures opengestaan als in het derde kwartaal van 2018. Er kwamen maar liefst 60.000 banen bij en het aantal werklozen nam af met 6.000 (bron). De spanning op de arbeidsmarkt is hiermee ongekend hoog en dat brengt de nodige gevolgen met zich mee, ook voor 2019.
Werkgevers moeten alles op alles zetten om nieuwe mensen te vinden en te behouden, werknemers zullen steeds vaker worden benaderd met interessante voorstellen en werkzoekenden hebben een betere onderhandelingspositie tijdens het solliciteren.
Dit en allerlei andere ontwikkelingen hebben we vertaald naar 4 trends. Trends die tekenend gaan zijn voor 2019.
#1 De groei van recruitment marketing
De vraag naar arbeid overstijgt het aanbod, waardoor mensen niet meer actief opzoek zijn naar een baan. Voor werkgevers is het niet meer voldoende om een vacature te promoten op een vacaturewebsite.
Videomarketing, Social Media en zelfs artificial intelligence worden ingezet om vacatures bij de juiste mensen onder de aandacht te brengen. Met behulp van deze technologie krijgt een ICT’er bijvoorbeeld een vacature voorgeschoteld op een forum voor webdevelopers.
Het toenemende gebruik van doelgroepgerichte advertenties en campagnes zorgen ervoor dat het vak recruitment aan het verschuiven is richting online marketing. Verwacht wordt dat deze trend zich voortzet in 2019.
Adblocker: ja of nee?
Een Adblocker is een tool die ervoor zorgt dat advertenties niet worden getoond tijdens het surfen. Maar liefst 4,5 miljoen Nederlanders maakt er gebruik van (bron).
Hoewel Adblockers de internetervaring verbeteren, weerhouden ze je in deze context ook van nieuwe kansen. Advertenties met relevante vacatures zullen simpelweg niet meer worden getoond.
Als je ambitieuze voornemens hebt voor 2019, kun je dus overwegen om je Adblocker uit te schakelen.
Ben je te gehecht geraakt aan je Adblocker? Dan zijn er gelukkig voldoende andere tools voor passief werkzoekenden. Denk bijvoorbeeld aan een vacature alert die je op veel vacaturewebsites kunt activeren.
#2 Employer branding steeds belangrijker
Door de krapte op de arbeidsmarkt wordt er relatief weinig gesolliciteerd en als er iemand solliciteert dan heeft hij/zij vaak keuze uit meerdere werkgevers.
Voor werkgevers betekent dit dat ze niet alleen moeite hebben met het vinden van geschikte kandidaten, maar ook dat ze een aantrekkelijke werkgever moeten zijn. Alle moeite van de zoektocht naar een kandidaat kan voor niets zijn geweest als je in de ogen van de kandidaat geen interessante werkgever bent.
Het is dus belangrijk om:
- Een goede basis te bieden (arbeidsvoorwaarden);
- De juiste bedrijfscultuur te creëren;
- Werknemers goed te behandelen;
- Transparantie te bieden;
- Als eenheid naar de buitenwereld te communiceren.
Voor de sollicitant betekent dit dat je in 2019 niet naïef moet zijn bij het kiezen van je volgende werkgever. Sommige bedrijven zullen zich beter voordoen dan dat ze zijn. Bereid je dus goed voor en doe onderzoek naar het bedrijf. Houd ook deze 9 red flags in je achterhoofd bij het maken van je keuze.
Voor de huidige werknemers is de groeiende aandacht voor employer branding een positieve ontwikkeling. Het stimuleert werkgevers om de werkomgeving en het beleid omtrent werknemers eens goed onder de loep te nemen.
#3 Gestroomlijnde sollicitatieprocedures
Het gebrek aan goede kandidaten zorgt ervoor dat werkgevers zich geen fouten kunnen permitteren. Je wilt geen topkandidaat verliezen, omdat de kwaliteit van het wervingsproces te wensen overlaat. Door het wervingsproces laagdrempelig te maken en de kandidaat tegemoet te komen, haken er minder mensen af.
Deze trend vertaalt zich onder andere in:
- Meer reactiemogelijkheden bij vacatures (denk aan WhatsApp of video);
- Goede vacatureteksten;
- Snelle reacties op sollicitaties;
- Flexibele houding vanuit werkgevers;
- Mogelijkheid om de eerste screening via een video-gesprek te doen.
Vraag en aanbod zorgt er dus voor dat de kandidaat wat meer centraal komt te staan in het wervingsproces.
#4 Nóg meer focus op het behoud van personeel
Naarmate de krapte op de arbeidsmarkt toeneemt, azen meer werkgevers op personeel bij concurrenten. Met interessante arbeidsvoorwaarden en leuke extra’s proberen ze werknemers te verleiden.
Wanneer je als werkgever tijd, geld en moeite hebt geïnvesteerd in het vinden van nieuw personeel is het belangrijk om te voorkomen dat werknemers snel weer vertrekken.
Verwacht wordt dat werkgevers in 2019 meer moeite zullen doen om de loyaliteit onder werknemers te vergroten. Dit zal zich onder andere vertalen in meer verantwoordelijkheden, doorgroeimogelijkheden en interessante voorwaarden.
Wanneer je als werknemer het gevoel hebt dat dit niet het geval is, moet je niet bang zijn om het met je leidinggevende te bespreken. Deel je ambities en doe eventueel een voorstel in de vorm van een persoonlijk ontwikkelingsplan.
Het is voor een werkgever prettig om een kans te krijgen om personeel te behouden. Wanneer er niet naar je wordt geluisterd, kun je altijd nog de keuze maken om te vertrekken.
Trends op de arbeidsmarkt in 2019
De grote vraag naar arbeid op de arbeidsmarkt zorgt ervoor dat werkgevers alles op alles moeten zetten om personeel te vinden en te behouden. Hierdoor wordt verwacht dat recruitment marketing en employer branding standaard onderdeel worden van het wervingsproces.
Daarnaast profiteren kandidaten en werknemers van de krapte op de arbeidsmarkt in de vorm van betere arbeidsvoorwaarden, sollicitatieprocedures en doorgroeimogelijkheden.
2019 biedt kansen voor iedereen, ga jij er de vruchten van plukken?
Stelling: De krapte op de arbeidsmarkt is in geen enkele vorm nadelig voor de werkzoekende!
Eens of oneens? Laat het ons weten in een reactie.
0 Reactie op "4 trends op de arbeidsmarkt die tekenend gaan zijn voor 2019"