Haal het maximale uit je sollicitatie met de STARR-methode
- Daan Panis
- 31 oktober 2017
“Beschrijf eens een probleem dat je bent tegengekomen, en hoe je het hebt opgelost.”
“In je cv staat dat leiderschap één van jouw sterke punten is. Kun jij mij vertellen waarom?”
Dit zijn vragen die je altijd kunt verwachten tijdens een sollicitatiegesprek.
Recruiters stellen dit soort vragen om jouw soft skills te achterhalen en om te beoordelen of jij de juiste persoon bent voor het bedrijf. Jouw antwoord op deze vragen geeft een goed beeld van de manier waarop jij (lastige) situaties in het verleden hebt aangepakt en in de toekomst aan gaat pakken. Gedrag uit het verleden wordt immers gezien als voorspeller van gedrag in de toekomst.
Het is jouw taak om deze vragen op een overtuigende manier te beantwoorden, zodat je laat zien dat jij de juiste persoon bent voor het bedrijf. Dit kun je het beste doen aan de hand van de STARR-methode.
In dit artikel leggen we uit wat de STARR-methode precies is, waarom je deze methode moet gebruiken en hoe je de methode het beste toepast.
Wat houdt de STARR-methode in?
STARR staat voor: Situatie, Taak, Actie, Resultaat en Reflectie. Je gebruikt de methode om een voorbeeld te geven van de manier waarop jij je in het verleden hebt gedragen in een bepaalde situatie. Zo toon je aan dat jij over de juiste competenties beschikt die nodig zijn voor de functie waarop jij solliciteert.
Je kunt de STARR-methode toepassen tijdens het sollicitatiegesprek, maar je kunt de methode ook gebruiken om uitspraken en competenties te onderbouwen in je motivatiebrief.De STARR-methode pas je toe door de volgende stappen te volgen:
Stap 1. Situatie: Beschrijf de situatie waar je in zat.
Stap 2. Taak: Wat was jouw taak daarin?
Stap 3. Actie: Welke acties heb je ondernomen?
Stap 4. Resultaat: Wat was het resultaat van jouw acties?
Stap 5. Reflectie: Was je tevreden met het resultaat?
Waarom moet je de STARR-methode gebruiken?
Je gebruikt de STARR-methode om je soft skills te benadrukken. Als je een taal spreekt (hard skill), dan kun je dit aantonen door het te spreken of door certificaten te laten zien. Als je empathisch bent (soft skill), kun je dit niet aantonen met hard bewijs. Je zult dan voorbeelden moeten gebruiken om dit aan te tonen. De STARR-methode is de ideale manier om deze voorbeelden specifiek, doordacht en bondig te beschrijven.
Wil je meer tips lezen over het benadrukken van je soft skills? Lees dan dit blog.
Ten eerste wordt je verhaal veel geloofwaardiger als je praktijkvoorbeelden uit het verleden gebruikt. Simpelweg zeggen dat je proactief bent, is niet voldoende om de werkgever te overtuigen. Hoe concreter je voorbeelden zijn, hoe geloofwaardiger je overkomt.
Daarnaast wordt tijdens het sollicitatiegesprek vaak gevraagd waarom je kiest voor de betreffende functie of waarom ze jou aan moeten nemen. Dit is het ideale moment om een aantal relevante voorbeelden te geven en daaraan jouw competenties te koppelen. Je kunt bijvoorbeeld praktijkvoorbeelden geven waaruit blijkt dat je betrokken bent bij je werkzaamheden. Het is ook een goede manier om je talenten te koppelen aan je werkzaamheden.
In dit blog geven we meer tips om een goed antwoord te geven op de vraag "Waarom moeten we jou aannemen?".
Waar moet ik op letten?
Het is belangrijk dat jouw antwoorden kort en krachtig zijn. Daarnaast moet je zo concreet mogelijk zijn, omdat dit je geloofwaardigheid vergroot. Gebruik bijvoorbeeld omzetcijfers uit een jaarrapport of procentuele verbeteringen uit een procesanalyse. Bovendien is het belangrijk dat je een actueel verhaal beschrijft. Werkgevers zitten niet te wachten op een anekdote van 10 jaar geleden.
Als je de STARR-methode gebruikt bij het sollicitatiegesprek, is aan te raden om voor de tijd een aantal van deze situaties voor jezelf op te schrijven en voor te bereiden. Als je in de aanloop naar het gesprek een aantal voorbeelden op papier hebt gezet, kom je niet met een mond vol tanden te staan. Het is namelijk lastig om on-the-spot met relevante voorbeelden te komen.
Let er wel op dat je het verhaal niet van a tot z uit je hoofd leert. Wanneer je antwoorden gaat opdreunen, kom je onnatuurlijk en ongeloofwaardig over. Daarnaast is de kans groot dat een vraag net iets anders wordt gesteld dan jij had voorzien. Wanneer je een antwoord uit je hoofd leert, loop je het risico dat dit niet aansluit bij de context waarin de vraag wordt gesteld.
Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!
Voorbeeld
Om je op weg te helpen, geven we een voorbeeld van het toepassen van de STARR-methode. Dit voorbeeld lijkt misschien een grote lap tekst, maar in werkelijkheid zal het hooguit 2 minuten duren. Let op: dit is een voorbeeld voor het sollicitatiegesprek. Je kunt de STARR-methode ook gebruiken voor een motivatiebrief.
Vraag van de recruiter:
“In je cv staat dat klantgerichtheid één van jouw sterke punten is. Kun jij mij vertellen waaruit dat blijkt?”
Jouw antwoord:
S: “Een maand of vijf geleden, was ik accountmanager bij Bedrijf X. Ik had een klant aan de lijn om te informeren hoe hij de samenwerking met ons vond en of hij tevreden was met de kwaliteit van product Y. In de loop van het gesprek kwam ik erachter dat hij niet helemaal tevreden was.”
T: “Het was mijn taak als accountmanager om de relaties met klanten te onderhouden en te versterken. Toen ik merkte dat de klant niet helemaal tevreden was heb ik dus gelijk actie ondernomen.”
A: “Ik heb een vervolgafspraak gemaakt voor een persoonlijk gesprek. In dit gesprek heb ik uitgebreid bevraagd wat hij bedoelde met zijn opmerkingen en waarover hij niet tevreden was. We hebben een goed gesprek gehad en zijn tot oplossing Z gekomen.”
R: “Na dit persoonlijk gesprek hebben we vier weken later weer een gesprek gehad. Hierin vertelde hij mij dat hij tevreden was over oplossing Z. Ook zei hij blij te zijn dat ik zijn signaal aan de telefoon zo serieus had genomen.”
R: “Achteraf ben ik blij dat ik gelijk actie heb ondernomen. Als ik het telefoongesprek niet zo serieus had genomen, was deze belangrijke klant misschien bij ons weggegaan.”
Stelling: Hoe jij bepaalde situaties hebt aangepakt in het verleden is een goede indicatie van hoe jij vergelijkbare situaties in de toekomst zal aanpakken!
Eens of oneens? Laat het ons weten in een reactie!
René Neele
Goede bruikbare tips. Ben deze al eerder tegengekomen op amerikaanse werving en selectie buro sites. In je eigen taal is nog begrijpelijker, beter te verstaan. En met de stelling eens over: Hoe jij bepaalde situaties hebt aangepakt in het verleden is een goede indicatie van hoe jij vergelijkbare situaties in de toekomst zal aanpakken!
Nana
Mooi artikel, helder. Dank.
Wat de stelling betreft:
Ik ben het niet eens met de stelling.
Voor mij geldt: Al doende leer ik. Een bepaalde aanpak die gisteren werkte, hoeft morgen helemaal niet te werken. De wereld is in hoog tempo in ontwikkeling. Veranderende omstandigheden, mogelijkheden, inzichten horen daarbij. Anticiperen op wat is, vanuit voortschrijdend inzicht, vraagt eerder om een evolutiair (werk-/aanpak)model dan om terug blijven grijpen op wie ik was en hoe ik zaken aanpakte in het verleden.
Sarah De Ridder
Ik heb al enorm veel tips gelezen op jullie site wat soms moeilijk is om dit in de praktijk te brengen maar bij deze uitleg stond ook een duidelijk voorbeeld waardoor ik mezelf helemaal kon inleven en een gelijkaardige situatie herinneren die ik zelf in het verleden heb meegemaakt en dus ook kan meenemen naar toekomstige werkgevers om dit als voorbeeld te geven .bedankt