Solliciteren op een marketingfunctie: 4 tips om meer kans te maken

  • Pascal Joore
  • 22 augustus 2017

Een goede marketeer is creatief, staat open voor verandering, kan zich inleven in de doelgroep en beschikt over de nodige technische kennis.

Wanneer je gaat solliciteren op een marketingfunctie, is het dus belangrijk dat je over de betreffende eigenschappen beschikt. Hoewel dit voldoende kan zijn om een uitnodiging te krijgen, kun je ook een stap verder gaan om de kans op een baan te vergroten.

De eigenschappen van een goede marketeer zijn namelijk op allerlei manieren toe te passen op het sollicitatieproces. Hoe je dat doet, bespreken we aan de hand van 4 tips!

#1 Wees creatief

Als marketeer moet je steeds met iets nieuw komen om klanten te verleiden. Het is jouw taak om met zo weinig mogelijk financiële middelen zoveel mogelijk resultaat te boeken. Hier heb je een gezonde dosis creativiteit voor nodig.

Een goede manier om de kans op een baan te vergroten, is dus door je creativiteit te laten zien. In de context van solliciteren, kan dit op allerlei manieren. We geven drie voorbeelden.

Een creatief cv

De afgelopen jaren hebben de strikte regels van het traditionele cv ruimte gemaakt voor creativiteit en originaliteit. Gebruik deze vrijheid om de werkgever te laten zien wat je in huis hebt.

Voor veel marketingfuncties is kennis nodig van softwareprogramma’s als Adobe Photoshop en Illustrator. Door een creatief cv te ontwerpen val je niet alleen op, maar laat je tevens zien dat je met dergelijke programma’s overweg kunt.

Het maken van een cv in Adobe Photoshop of Illustrator kost tijd, maar je krijgt er wel iets voor terug. Je beschikt nu over een origineel cv, waarmee je opvalt tussen de andere sollicitanten. Hiermee maak je de werkgever nieuwsgierig, waardoor de kans groter is dat je wordt uitgenodigd voor een gesprek.

Mocht je niet vaardig zijn in Adobe Photoshop of Illustrator, dan kun je ook gebruik maken van onze cv templates die gemakkelijk aan te passen zijn in Word.
Video cv

Wanneer je in je nieuwe functie veel moet presenteren, kun je ook overwegen om een video cv op te nemen. Hiermee presenteer je je vaardigheden en kwalificaties op een persoonlijke manier in een korte video.

Het grote voordeel is dat je tussen de andere sollicitanten uitsprint, dat je je presentatievaardigheden direct kunt tonen en dat je letterlijk je enthousiasme en passie voor het vak kunt laten zien.

Lees hier hoe je een video pitch maakt.

QR-Codes

QR codes zijn barcodes die gedecodeerd kunnen worden met een QR reader app. Vrijwel iedere mobiele telefoon of tablet beschikt over een dergelijke app. Door de app te openen en de camera op de code te richten, wordt QR code omgezet in leesbare tekens.

Een eigen QR code is gemakkelijk aan te maken (maak hier je eigen QR code). Deze QR kun je linken aan je persoonlijke website of LinkedIn profiel, waarop jouw cv vindbaar is. Vervolgens stuur je jouw QR code naar de desbetreffende werkgever. Met deze code trigger je de werkgever om meer over jou te weten te komen.

Out of the box

Vind je een gepersonaliseerd cv of een cv met QR codes niet origineel genoeg? Denk in dit geval out-of-the-box en verzin iets unieks. Solliciteer je bij een organisatie in de regio Eindhoven? Koop dan het shirt van de plaatselijke voetbalclub en strijk jouw cv met transferpapier op het shirt.

Over the top? Wellicht, maar saai is anders!

#2 Toon empathie en inlevingsvermogen

Een goede marketeer begrijpt zijn doelgroep en kan hier op inspelen. Hiervoor heb je empathie en inlevingsvermogen nodig. Door deze soft skills te benadrukken tijdens het solliciteren, kun je een sterke indruk maken op de werkgever.

Zowel in je cv als in je motivatiebrief kun je vermelden dat je over de betreffende soft skills beschikt. Vergeet niet om je uitspraken te onderbouwen met een praktijkvoorbeeld, zodat je geloofwaardig overkomt.

Tijdens het sollicitatiegesprek kun je empathie tonen door goed te luisteren naar anderen, respect te tonen, de juiste houding aan te nemen, interesse te tonen en inhoudelijk op de juiste manier te reageren. Je moet laten zien dat je je gesprekspartner begrijpt en daar adequaat op in kunt spelen.

#3 Voeg je werk toe in de bijlage

Het marketingvak bestaat uit zoveel verschillende aspecten dat het vaak onmogelijk is om in je cv en motivatiebrief te laten zien wat je allemaal in huis hebt. Het voordeel van marketing is dat veel afgerond werk wordt gepubliceerd.

Het werk dat je in het verleden hebt gedaan, is geen bedrijfsgeheim en is vaak voor iedereen beschikbaar. Je kunt je uitspraken in je cv en motivatiebrief dus onderbouwen door je geleverde werk letterlijk te laten zien.

Wees niet bang om in de bijlage een aantal pronkstukken toe te voegen die goed hebben gepresteerd. Beschrijf in de bijlage aan de hand van de STAR-methode wat je hebt gedaan en wat het concreet heeft opgeleverd.

Hiermee laat je alvast zien wat je in je mars hebt. Je geeft jezelf de kans om de werkgever van jouw capaciteiten te overtuigen en je schept bepaalde verwachtingen die kunnen leiden tot een sollicitatiegesprek.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

#4 Blijf op de hoogte van nieuwste trends

De marketingwereld verandert razendsnel. Door de technologische ontwikkeling komen er maandelijks nieuwe communicatiemiddelen op de markt. Daarnaast veranderen bestaande platformen als LinkedIn of Facebook ook continu.

Om kans te kunnen maken op een marketingfunctie, dien je van dergelijke ontwikkelingen op de hoogte te zijn. Wanneer je weet wat er mogelijk is en hoe je iets toe moet passen, wordt je beter in het herkennen en aangrijpen van kansen in de markt.

Wanneer je in je motivatiebrief of tijdens het sollicitatiegesprek een verbetervoorstel kunt doen, zul je vanzelfsprekend een goede indruk maken op de werkgever. Daarnaast toon je je passie en oprechte interesse voor het marketingvak, waarmee je laat zien dat je een geschikte kandidaat bent voor de openstaande functie.

Ook als je de baan aangeboden krijgt, is het van belang om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen binnen jouw functie en branche. Dit verhoogt namelijk de kans op het behouden van je baan. Zo kun je ook in de toekomst eerder inspelen op mogelijkheden in de markt en laat je aan je werkgever zien dat jij geen eendagsvlieg bent!

Hoe blijf ik op de hoogte?

  • Word lid van groepen op LinkedIn en Facebook.
  • Meld je aan voor diverse marketing- of branche gerelateerde bijeenkomsten.
  • Schrijf je in voor (gratis) vakbladen en nieuwsbrieven.
  • Bezoek regelmatig een aantal erkende niche websites.

Solliciteren op een marketingfunctie

Een goede marketeer kan zich inleven in de doelgroep, is creatief, staat open voor verandering en beschikt over de nodige technische kennis. Door deze kenmerken toe te passen op het sollicitatieproces, kun je de kans op een baan aanzienlijk vergroten.

Laat je creativiteit zien in je cv, toon empathie tijdens het sollicitatiegesprek, voeg pronkstukken uit het verleden toe in de bijlagen, blijf op de hoogte van de nieuwste trends en vergroot jouw kans op een baan!

Stelling: Voor een marketeer is creativiteit belangrijker dan inlevingsvermogen!

Eens of oneens? Laat het ons weten in een reactie!

1 Reactie op "Solliciteren op een marketingfunctie: 4 tips om meer kans te maken"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent

    • Eric Boers
    • 25 augustus 2017

    Creativiteit zonder inlevingsvermogen kan de plank knap mis slaan… 1. Wát brengt je doelgroep in beweging (waar worden ze beter van en waarom)? 2. In welke boodschap en via welke media breng je je creatieve, onweerstaanbare call to action?