Hoe schrijf je een originele openingszin voor je motivatiebrief?
- Natasja van Wijk
- 23 januari 2024
Om iemand goed te leren kennen, heb je soms jarenlang de tijd nodig. Toch krijg je in een motivatiebrief slechts een klein stukje tekst om jezelf te presenteren aan je toekomstige werkgever. In dit kleine stukje tekst moet je laten zien wie je bent, wat je te bieden hebt en waarom je de baan wilt. Als je indruk wilt maken, moet je direct de aandacht van de lezer trekken en je toegevoegde waarde laten zien. Dit begint al bij de eerste zin! Laat je creativiteit de vrije loop gaan bij het schrijven van de openingszin van jouw motivatiebrief. Er zijn twee basistips die je kunt gebruiken bij het schrijven van een originele openingszin. De persoon die jouw sollicitatie in behandeling neemt, beoordeelt misschien wel meerdere sollicitaties op een dag. Door de lezer wakker te schudden met een opvallende openingszin, zal hij of zij meer aandacht aan jouw motivatiebrief besteden en je ook minder snel vergeten. Het tegenovergestelde geldt voor standaard openingszinnen. Cliché uitspraken als “Naar aanleiding van de advertentie wil ik reageren op de functie van…” worden zoveel gebruikt dat ze hun kracht zijn verloren. Probeer dergelijke uitdrukkingen dus te vermijden! In een goede openingszin laat je tevens je toegevoegde waarde zien. Ga dus op zoek naar een voordeel voor de werkgever en verwerk het in de introductie van je motivatiebrief. Een voorbeeld voor een openingszin die opvalt en indruk maakt, is: "In een wereld waarin [belangrijk aspect van de branche] steeds meer cruciaal wordt, ben ik enthousiast om mijn expertise als X in te zetten om bij te dragen aan de innovatieve visie van bedrijf X." Een handig hulpmiddel bij het schrijven van een originele openingszin is betrokkenheid. Dit kan betrokkenheid zijn bij het bedrijf, maar ook bij de functie/werkzaamheden. Een groot voordeel is dat iedereen in zekere mate betrokken is bij de functie of het bedrijf waar hij/zij solliciteert. Betrokkenheid leent zich dus goed voor het bedenken van een onderwerp voor je openingszin. Een ander voordeel is dat je met betrokkenheid direct je toevoegde waarde laat zien aan de werkgever. Om dit te illustreren, geven we voor beide soorten betrokkenheid een toelichting en een aantal voorbeelden. Betrokkenheid bij een bedrijf leidt tot een hoge mate van toewijding en loyaliteit. Hierdoor zijn (potentiële) werknemers niet alleen gemotiveerder, maar ook minder snel geneigd om te vertrekken dan werknemers die niet betrokken zijn. Dit is vanzelfsprekend een groot pluspunt voor de werkgever. Als je gaat solliciteren bij een bedrijf dat je al een tijdje op het oog hebt, kun je dit gegeven dus gebruiken bij het schrijven van de introductie van je motivatiebrief. Jouw betrokkenheid bij een bedrijf kan door allerlei factoren zijn ontstaan. Onderzoek het bedrijf en zet voor jezelf een aantal kenmerken op papier die geschikt zijn voor de opening van je motivatiebrief. Denk hierbij aan een product, een merk, de cultuur of de visie van het bedrijf. Probeer, indien mogelijk, de introductie van je motivatiebrief in verhaalvorm te vertellen. Mensen onthouden verhalen namelijk 22 keer beter dan alleen feiten. Creëer context door bijvoorbeeld te refereren naar een gebeurtenis uit het verleden. Betrek elementen in de introductie die de lezer nieuwsgierig maken. Wijk echter niet te ver af van de kern van de motivatiebrief. Een goede motivatiebrief is immers kort en relevant! Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief! Wanneer je betrokken bent bij de functie, haal je energie uit de werkzaamheden die je verricht. Je ben trots op wat je doet en hebt passie voor het vak. Betrokkenheid bij de functie leidt dan ook tot een hoge mate van productiviteit, toewijding en bevlogenheid. Door je betrokkenheid bij de functie te gebruiken in de opening van je motivatiebrief, laat je direct jouw toegevoegde waarde zien. Doe dit bijvoorbeeld door te openen met een passie of een uitzonderlijke prestatie bij je vorige werkgever. Als je besluit om met een passie te openen is het aan te raden om te refereren naar het verleden. Een passie heb je namelijk voor de lange termijn en ontstaat vaak in je jeugd. Uitdrukkingen als “Van kinds af aan…” of “Tijdens mijn studententijd…” zetten je uitspraken kracht bij. In een motivatiebrief krijg je slechts een klein stukje tekst om jezelf te presenteren aan je toekomstige werkgever. Zorg ervoor dat je opvalt en elke mogelijkheid aangrijpt om een goede indruk te maken. Laat cliché uitspraken achterwege en bedenk een originele openingszin waarmee je de lezer wakker schud. Maak indruk door je toegevoegde waarde te laten zien en zorg ervoor dat je niet wordt vergeten! Vraag: Welke originele openingszin in jouw motivatiebrief heeft een gesprek opgeleverd? Laat het ons weten in een reactie!#1 Opvallen en indruk maken
Opvallen
Indruk maken
#2 Open met betrokkenheid
Betrokkenheid bij het bedrijf
In verhaalvorm schrijven
Voorbeelden:
#3 Betrokkenheid bij de functie
Voorbeelden:
Maak indruk met een originele openingszin in je motivatiebrief
0 Reactie op "Hoe schrijf je een originele openingszin voor je motivatiebrief?"