Vind jouw toekomstige baan met een Facebook advertentie!
- Pascal Joore
- 4 oktober 2016
Naast Facebook te gebruiken als jouw dagelijks vermaak, kun je het medium ook inzetten om werkgevers te benaderen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een betaalde Facebook advertentie aan te maken en deze Facebook advertentie te koppelen aan de landingspagina van jouw persoonlijk website. Deze landingspagina is de pagina waarop je terecht komt, indien je op de Facebook advertentie klikt.
Het lijkt misschien ongebruikelijk om jouw persoonlijke website te promoten via een betaalde Facebook advertentie. Desondanks is het adverteren via Facebook is een zeer creatieve en onderscheidende sollicitatiemethode. Werkgevers zullen dan ook verrassend opkijken als ze scrollend door dierenfilmpjes en sportartikelen door jou benaderd worden. Je wekt interesse bij de werkgevers waardoor zij op jouw advertentie zullen klikken. De klik is er, nu moet jij de werkgever met jouw persoonlijke website overtuigen.
Door eerst de voordelen van een Facebook advertentie te benoemen, gaan wij jou ervan overtuigen om tot actie over te gaan. Vervolgens nemen we jou stap voor stap mee in het proces om een Facebook advertentie aan te maken. En tenslotte helpen we jou bij het maken van een persoonlijke website, zodat jij jouw toekomstige werkgever overtuigd om contact met jou op te nemen.
Voordelen van een Facebook advertentie
Onderscheidend vermogen
Als werkzoekende is belangrijk om jezelf te onderscheiden en positief op te vallen tussen de andere kandidaten die solliciteren voor de functie. Je wilt immers niet op de stapel van sollicitaties belanden.
Het inzetten van een Facebook advertentie is zeer ongebruikelijk, maar mogelijk wel doeltreffend. Door te solliciteren met een Facebook advertentie onderscheid jij je van anderen. Je toont creativiteit om op te vallen en werkgevers met openstaande vacatures zullen hierdoor eerder geneigd zijn om op deze sollicitatie te klikken.
Open sollicitatie
Bij een open sollicitatie solliciteer je zonder dat een vacature openstaat. Dit doe je als het ware ook door een advertentie op Facebook te plaatsen.
Door open te solliciteren laat je goed zien dat je gemotiveerd bent. Zeker als jij je specifiek op een bedrijf of sector richt, komt dit toegewijd over. Je toont intrinsieke motivatie om te gaan werken, ofwel je motivatie vanuit jezelf, en laat oprecht zien dat je binnen een bedrijf of sector wil werken.
Daarnaast de Facebook advertentie als voordeel dat je ook solliciteert op onzichtbare vacatures (niet openbaar gepubliceerde vacatures).
Het bereik van Facebook
Facebook is het wereldwijd het grootste social media platform. Facebook beschikt over meer dan 1,5 miljard actieve gebruikers, waarvan meer dan 9,6 miljoen Nederlanders zijn. Van deze 9,6 miljoen Nederlanders zijn er dagelijks 6,8 miljoen actief op Facebook. Deze groep van 6,8 miljoen Nederlanders bestaat onder andere uit duizenden HR medewerkers en recruiters die voortdurend op zoek zijn naar kandidaten zoals jij, om een vacature mee in te vullen. Daarnaast groeit het aantal Facebook gebruikers nog steeds.
Door het grote bereik van Facebook, zal jouw advertentie onder de aandacht van vele mensen komen. Hierdoor zullen veel mensen jouw sollicitatie zien en is de kans groot dat je voor een sollicitatiegesprek benaderd wordt.
Doelgericht segmenteren
Segmenteren is het opdelen van de markt in bepaalde groepen. Door te segmenteren kun je alleen de groep benaderen die voor jouw relevant is.
Het doelgericht segmenteren is een groot voordeel van een Facebook advertentie. Zo kun je naast de segmentatie op standaard gegevens zoals locatie, leeftijd en geslacht ook segmenteren op mensen met een bepaalde functie in een bedrijf of sector. Dit kun doen door bij het maken van een Facebook advertentie gegevens in te vullen bij de gedetailleerde doelgroep.
Stel je wilt aan de slag als marketing medewerker bij een multinational. In dit geval kun je bij de gedetailleerde doelgroep de desbetreffende multinational invullen. Door te klikken op het Kopje werkgevers, benader je alleenn de werkgevers van de multinational. Vul vervolgens bij de gedetailleerde doelgroep ook marketing in en klik op Marketing vakgebied. Nu benader je alle werkgevers van de desbetreffende multinational die actief zijn in de marketing.
Let er wel op dat je niet te specifiek segmenteert. Door te specifiek te segmenteren bereik je weinig Facebook gebruikers. Hierdoor zullen er weinig mensen op jouw landingspagina terecht komen.
Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!
Hoe maak je een Facebook advertentie?
In het onderstaande stappenplan worden de stappen voor het maken van een Facebook advertentie beschreven. Ga voordat je een Facebook advertentie maakt, eens na wat je budget is, wie je wil bereiken en wat je gaat vertellen. Door deze punten vooraf vast te stellen, doorloop je het stappenplan gemakkelijker.
- Begin door in te loggen op Facebook. Als je ingelogd bent, ga dan op het naar beneden wijzend pijltje en klik op Advertenties maken.
- Vervolgens gaat jouw Facebook venster automatisch naar Advertentiebeheer. In dit venster begin je met het kiezen van een marketingdoelstelling. Klik aan wat jouw doelstelling is bij het kopje Betrokkenheid. Dit zal in jouw geval een Pagina promoten zijn (jij wilt immers dat men, door op de advertentie te klikken, naar jouw persoonlijke pagina gaat).
- Na je doelstelling gekozen te hebben, ga je een advertentieaccount aanmaken. De instellingen hiervan worden door Facebook zelf ingevuld, waardoor je meteen op doorgaan kan drukken. Je kunt deze instellingen desgewenst wel bewerken.
- Nu wordt de doelgroep bepaald. Een onderdeel van het bepalen van de doelgroep, is het kiezen van een locatie. Deze locatie kun je kiezen door de speld te slepen naar de plaats waar jij wilt werken. Er komt nu een cirkel op deze plaats te staan. Deze cirkel kun jij op basis van jouw gewenste reisafstand verkleinen of vergroten bij het kopje Straal. Naast de locatie kun je ook de leeftijd van je doelgroep bepalen en met een gedetailleerde doelgroepen specifiek in gaan op een bedrijf, branche of functie.
- Nadat de doelgroep bepaald is, kom je bij Plaatsingen terecht. Hier kun je kiezen hoe je de advertentie wilt promoten. Deze plaatsingen staan automatisch ingesteld. Ook deze kun je desgewenst wel bewerken. Zo kun je bijvoorbeeld alle mobiele gebruikers uitschakelen. Daarnaast kun je ook andere social media als Instagram uitschakelen, als je dit geen goed medium vindt om op te adverteren. Door bijvoorbeeld Instagram uit te zetten, wordt jouw budget hier niet aan besteed en richt de advertentie zich alleen op Facebook. Het nadeel hiervan is dat er minder mensen worden bereikt.
- De volgende stap is het maken van een budget en planning. Het minimum budget voor een Facebook advertentie bedraagt een euro per dag. Rechts van het budget is het bereik te zien met jouw budget. Met een groter budget bereik je meer mensen. Bepaal jouw budget op basis van het gewenste bereik en bepaal vervolgens de loopduur van de advertentie. Onder het kopje budget staat het kopje Schema. Klik bij dit kopje op het rondje Een begin- en einddatum instellen. De datum staat automatisch op een maand. Deze kun kun je veranderen naar bijvoorbeeld een week, waardoor je minder betaalt. Wij raden je aan om een budget te kiezen van minimum 50 euro met een looptijd van een week.
- Vervolgens kom je bij het kopje Pagina en bericht terecht. Hier kun je de presentatie van jouw advertentie samenstellen door een advertentiefoto en tekst toe te voegen, zoals een een foto van jezelf met een motivatie.
- Voordat je de advertentie kan plaatsen, moet je een pagina koppelen aan de advertentie. Dit zal jouw landingspagina zijn. Op deze landingspagina promoot jij jezelf en probeer je de lezer ervan te overtuigen om jou te benaderen. Maak hierbij geen gebruik van een LinkedIn- of Facebookpagina. De lay-out van deze pagina’ s staat vast. Gebruik in plaats hiervan een websitebouwer. Veel websites zijn gratis aanmaken. Daarnaast kun jij je eigen lay-out en pagina indeling creëren.
- Als deze stappen zijn doorlopen rest enkel nog de betaling. Na de betaling van de advertentie beschik jij over jouw eigen Facebook advertentie.
Het maken van de landingspagina
#1 De landingspagina
Jouw advertentie is nutteloos zonder een goede landingspagina. De landingspagina is de pagina waarop men terecht komt, nadat ze op jouw Facebook advertentie hebben geklikt. In ons geval is de landingspagina de homepagina van jouw persoonlijke website.
Als deze landingspagina blanco of oninteressant is, zal men het snel wegklikken. Er wordt dan niet naar jouw website gekeken, waardoor jouw Facebook advertentie weinig oplevert. Jouw persoonlijke website moet daarom onderscheidend en boeiend zijn, zodat werkgevers jou willen benaderen voor een sollicitatiegesprek.
Het aanmaken van een website kun je het best doen met websites als weebly.com en wordpress.com. Op deze sites kun je gratis een eigen website bouwen. Je hebt bij deze sites veel meer mogelijkheden om creatief te zijn dan bij een Facebook en LinkedIn pagina. Zo staat de pagina-indeling, lettertype en -grootte al vast bij Facebook en LinkedIn.
#2 De invulling jouw persoonlijke website
De bezoeker van jouw persoonlijke website heeft door te klikken op jouw advertentie zijn interesse getoond. Nu moet je ervoor zorgen dat de geïnteresseerde te overtuigen met jouw persoonlijke website, zodat jij benaderd wordt voor een sollicitatiegesprek. Om te overtuigen moet jouw persoonlijke website onderscheidend, informerend en boeiend zijn. Hierbij zijn de volgende aspecten van belang:
- Maak gebruik van beeldmateriaal. Het gebruikt van beeldmateriaal levert meer paginaviews op. Daarnaast krijgt de werkgever door de verschillende beelden een indruk van jou als persoon. Zorg dat deze indruk past bij wat jij wilt uitstralen. Zo kun je voor een profielfoto kiezen die bij de functie en advertentie past. Ook kun je afbeeldingen van jouw werken laten zien. Als je bijvoorbeeld creatief bent kun je dit laten zien door een creatief werkstuk op de website te plaatsen.
- Naast jouw profielfoto zal je goed moeten verwoorden waarom een werkgever jou moet aannemen. Vertel jouw motivatie en leg jouw toegevoegde waarde uit. Beschrijf onder andere wat jou van onderscheid en over welke competenties jij beschikt. Let er echter wel op dat je niet te zakelijk bent in de overtuigende tekst. Dit kan er voor zorgen dat je te algemeen overkomt en de lezer niet weet te boeien. Ga op zoek naar een creative manier om de werkgever te prikkelen om jou te benaderen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door middel van een video pitch. Een video pitch biedt de mogelijkheid om jouw passie, enthousiasme en creativiteit te delen met de toekomstige werkgever.
- Verwerk jouw persoonlijke stijl in de persoonlijke website. Hierdoor geef je de werkgever signalen over jouw persoonlijkheid, waardoor de werkgever een eerste indruk over je gaat vormen. Als deze eerste indruk overtuigend is, zal je benaderd worden.
- Zorg ervoor dat jouw contactgegevens goed zichtbaar zijn. Zonder gegevens als een e-mailadres, telefoonnummer, etc. kan de werkgever jou niet benaderen. Deze contactgegevens moeten dan ook in een oogopslag te zien zijn. Vermeld daarnaast ook jouw modern cv op de website.
#3 Call-to-action
Het doel van jouw advertentie is het binnenhalen van een baan. Jij wilt dat anderen met jou contact opnemen voor een sollicitatiegesprek. Benadruk dit met een duidelijke call-to-action. Een call-to-action is een oproep aan een ander om actie te ondernemen. In dit geval roep je de werkgever op om jou te benaderen voor een sollicitatiegesprek of baan.
Dit kun je doen met een passende titel, die jouw doel benadrukt. Dit kan bijvoorbeeld met een titel als: “Wil je graag een keer met mij praten over de vacature bel dan ……”. Ook kun je een button onderaan jouw landingspagina plaatsen.
Een button is een attractieve knop waarop men kan klikken. Als men klikt op deze button worden ze doorverwezen naar een andere pagina. Je kunt met deze button de werkgever doorverwijzen naar jouw e-mailadres. Een button is erg uitnodigend om op te klikken. Door een button te plaatsen, verklein je de stap voor de werkgever om jou te benaderen. Daarnaast zijn deze buttons op de eerder genoemde gratis websites makkelijk aan te maken.
Vind jouw toekomstige baan met een Facebook advertentie!
Facebook kan naast het dagelijks vermaak, ook gebruikt worden in de zoektocht naar een baan.
Dit kan bijvoorbeeld door een betaalde Facebook advertentie te koppelen aan jouw persoonlijke website. Door open te solliciteren met een Facebook advertentie onderscheid jij je van andere sollicitanten. Daarnaast kun je zeer specifiek een doelgroep bereiken en duizenden mensen benaderen door het grote bereik van Facebook.
Kortom, jouw persoonlijke website promoten door middel van een Facebook advertentie is zeker het proberen waard!
Stelling: Een sollicitatie door middel van een Facebook advertentie levert eerder een baan op dan een sollicitatie per mail of telefoon!
Eens of oneens? Laat het ons weten in een reactie!
0 Reactie op "Vind jouw toekomstige baan met een Facebook advertentie!"