5 Sollicitatieblunders – en wat we er van kunnen leren

  • Pascal Joore
  • 21 oktober 2014
“Learn from the mistakes of others. You can’t live long enough to make them all yourself. ” ~ Eleanor Roosevelt Ben jij ook altijd zo voorzichtig en paranoïde als je aan het solliciteren bent? ’Wie niet?’ zeg je dan misschien. Solliciteren is belangrijk; het kan zomaar bepalend zijn voor jouw toekomst. Vrijwel iedereen gaat bloedserieus om met elk aspect: een stevig CV, een scherpe motivatiebrief en een duidelijke begeleidende mail erbij. Op gesprek zijn we altijd op ons best. Haarscherp aangekleed, strak in het pak of foutloze makeup. Om je hier nog een beetje mee te helpen hebben we vorige week een artikel geschreven over hoe je een sollicitatiegesprek beter kunt laten verlopen. En toch kom je nog wel eens van die gevallen tegen waarbij je jezelf afvraagt waar die mensen in godsnaam met hun gedachten zaten. Daarom vind je hieronder een lijst met sollicitaties waarvan je bijna niet kan voorstellen dat mensen het zo aanpakken. En wat we hier van kunnen leren.

1. Curriculum Vitae - letterlijk

CV is een afkorting voor Curriculum Vitae. Op zijn beurt is dit weer Latijn voor ’levensloop’. Een sollicitant nam dit wel heel erg letterlijk op en stuurde een goed geschreven, goedlopend verhaal van een paar kantjes richting verbaasde vergever. De verwarring? De sollicitant dacht dat men met een Curriculum Vitae letterlijk wilde weten hoe hun leven verliep. Deze sollicitant had dus heel uitgebreid beschreven wat hem/haar bezig hield, en wat er dag op dag zo een beetje gebeurde. Onder andere kwam naar voren dat hij/zij graag op zaterdagochtend met de hond ging wandelen. Ook ging hij/zij graag met moeder lunchen, en werd hij/zij gepest op de middelbare school. Uiteindelijk kwam de werkervaring en educatie van de sollicitant wel aan het licht, maar omgeven door een waslijst aan irrelevante informatie. De ironie was dat de sollicitant niet eens heel ongeschikt was. Toen eenmaal de onduidelijkheid was opgehelderd, en een traditioneel document alsnog werd afgeleverd, bleek dat de gevraagde kennis en ervaring wel degelijk aanwezig waren. Helaas heeft het echter niet meer mogen baten. Jammer, want het was een mooie icebreaker. Wat kun jij hier nou van leren? Allereerst natuurlijk dat je de werkgever moet voorzien van alle belangrijke en relevante informatie, en ook niet meer dan dat. Tijdens een selectieprocedure wordt er maar een beperkte hoeveelheid tijd in elke sollicitatie gestoken. Jij wilt ervoor zorgen dat ze in de korte tijd die ze hebben voor jouw sollicitatie, zoveel mogelijk relevante informatie opnemen. Presenteer jouw informatie dus met dit doel in het achterhoofd! Overigens, wat blijkt is dat een opvallende sollicitatie er wel voor zorgt dat je in het geheugen van de werkgever blijft hangen. De werkgever uit het voorbeeld zal deze sollicitant niet snel vergeten. Als je de bovenstaande les met dit gegeven kunt combineren, en een onvergetelijke sollicitatie kunt creëren, dan heb je wellicht goud in handen. Overigens is de pestkop wel vergeven.

2. Kwantiteit boven kwaliteit

Op een blauwe maandag werd een sollicitant opgebeld door een recruiter. De recruiter had het CV voor zijn neus liggen, en zag wel mogelijkheden. Maar hij wilde eerst graag wat meer weten over de sollicitant. Zodoende wilde hij graag even via de telefoon praten. Zo gezegd, zo gedaan. De sollicitant werd, na een korte introductie van de recruiter, gevraagd waarom hij/zij graag de functie zou willen invullen. De sollicitant begon uitgebreid te vertellen over aanwezige kennis en ervaringen. Echter, na een aantal minuten onderbrak de recruiter de sollicitant. ”Hebben we het wel over dezelfde vacature?” vraagt de recruiter. Waarop de sollicitant reageert: ”Wie zijn jullie ook alweer? Ik heb zoveel sollicitaties gestuurd dat ik de meeste ben vergeten.” Duidelijk was dat deze sollicitant het daarna wel kon vergeten. Welke les kun jij hier uit trekken? Je kunt beter voor kwaliteit gaan dan voor kwantiteit; zeker als het om sollicitaties gaat. De kans op een nieuwe baan is vele malen groter wanneer je een paar goede verstuurd, dan een hoop sollicitaties die eigenlijk maar matig zijn. Daarnaast moet je altijd voorbereid zijn voor het moment dat je terug gebeld wordt. Bovenstaande sollicitant had geluk met zijn/haar aanpak en werd teruggebeld door de recruiter, maar was er totaal niet op voorbereid. Zodra je een sollicitatie verstuurd, moet je voorbereid zijn op het belletje van de recruiter of werkgever. Soms is het simpelweg een kwestie van een afspraak maken, maar nog vaker zullen ze graag al een en ander met je doornemen. Zorg er dus voor dat je je verhaal klaar hebt staan.

3. Niet weten wat je kunt

Het is niet helemaal duidelijk of we deze wel mogen kwalificeren als blunder. Het kan namelijk zijn dat dit opzet was. Jullie mogen beslissen. Een werkgever kreeg een geschreven brief in de bus als reactie op een vacature. De schrijver had interesse in de vacature, maar helaas geen ervaring en training in dit veld. De belangrijkste motivatie van de schrijver was dan ook dat het wel leuk leek om te doen. Op zich niet heel raar tot nu toe; elke werkgever ontvangt dit soort sollicitaties. De werkgever was echter een huisartsenpraktijk, die een nieuwe huisarts zochten! Eventuele reden voor diskwalificatie is dat de schrijver aan het einde van de brief vroeg of de huisarts, in het geval van afwijzing, wel een bewijs van solliciteren wilden terugsturen. Voor het UWV. Wellicht gaat het hier dus om iemand met een goede dosis humor. Zo niet, dan over een jaar of 11 nog maar een keer proberen. Deze keer wel met benodigd diploma. Als jij een vacature vindt die jou aanspreekt, maar waarvan je zelf al weet dat je niet aan de kwalificaties voldoet, moet je realistisch blijven. Tenzij jij een werkgever écht kan overtuigen van jouw motivatie, zul je gewoon niet door de selectie heen komen. Dit klinkt negatief, maar het is ook eerlijk richting jezelf. Je moet je nou eenmaal realiseren dat de werkgever ook voor de best mogelijke optie zal gaan.

4. Té persoonlijk

Een klassieker als het op blunders tijdens het solliciteren aankomt: flirten tijdens een sollicitatiegesprek. Het is zeker niet de meest originele; je hoort het vaker. Wat ons betreft is het echter de grootste blunder die je kunt maken. Eerdere voorbeelden bevatten een dosis humor, ironie of misschien beide. Flirten is echter iets waar maar weinig recruiters om zullen kunnen lachen. Het resultaat is juist tegenovergesteld: je krijgt ze boos of gaan zich ongemakkelijk voelen. In één klap is al het vertrouwen verdwenen. Het is dan ook vanzelfsprekend dat de persoon die deze uitspraak deed vriendelijk werd bedankt en de deur werd gewezen. De les die je hieruit kan halen is dat je professioneel moet blijven. Hoewel het niet verkeerd is om te proberen een connectie met iemand te maken, moet je hier niet te ver mee gaan. Het doel van het gesprek blijft om jou te leren kennen als professional. Flirt dus NOOIT, maar dan ook echt NOOIT tijdens een sollicitatiegesprek. Tenzij je misschien aan de slag gaat als professionele wingman.

5. Het slechte voorbeeld

Wederom een geval waar niet veel speciaals aan de hand leek. Ditmaal uit de Verenigde Staten. De sollicitant volgde de normale procedure: prima CV en motivatie, uitgenodigd voor het gesprek, representatief voorkomen, vlot in het gesprek. Echter, halverwege het gesprek werd gevraagd of de telefoon even gebruikt mocht worden. Vervolgens werd de huidige werkgever van de kandidaat opgebeld. De kandidaat meldde zich doodleuk, in bijzijn van de recruiter, ziek bij de huidige baas. Inclusief kuchende geluiden. Niet echt wat de recruiter verstond onder ’rolemodel of exellence’. Door een dergelijke blunder verlies je elk greintje geloofwaardigheid dat je opgebouwd hebt. En daarmee elke kans. De les hieruit is dat je met alles wat je doet tijdens een sollicitatie een signaal verstuurd. Zodra je een keer een verkeerd signaal verzend (zoals bovenstaande een extreem verkeerd signaal is), loop je het risico dat de andere kant dit oppikt en meeneemt in de beslissing. Je wilt er dus voor zorgen dat je nooit negatieve signalen verstuurd; de duivel zit hem hierbij in de details. Denk bijvoorbeeld aan slecht bereikbaar zijn, of laat reageren op berichten. Dit kan meerdere verkeerde signalen sturen: dat je het een lage prioriteit vindt, of dat je iemand bent die niet zo stipt is etc. Voorkom dit soort negatieve signalen. We kunnen waarschijnlijk allemaal hartelijk lachen om de bovenstaande blunders. Er zullen maar weinig onder ons zijn die dergelijke fouten gemaakt hebben, of ooit zullen maken. Dat betekent niet dat we dergelijke blunders zomaar af kunnen doen als iets stoms; er zit wel degelijk een les in. In deze gevallen, een les voor alle sollicitanten! Ken jij nog meer enorme blunders? Heb je ze misschien zelf wel eens gemaakt? Of heb je wel eens aan het andere eind gestaan? Laat het ons weten!

0 Reactie op "5 Sollicitatieblunders – en wat we er van kunnen leren"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent