Zet jouw talent als merk in de markt met behulp van personal branding
- Pascal Joore
- 23 februari 2016
Iedereen beschikt over talent, daar is geen ontkomen aan. Sommigen zullen het nog moeten ontdekken terwijl anderen het al jarenlang benutten.
Het mooie van talent is dat het jou onderscheidt van anderen op basis van jouw persoonlijke drijfveren en unieke kwaliteiten. Met andere woorden, het maakt je authentiek en dat heeft een meerwaarde.
Authentieke mensen zijn namelijk origineel, integer en staan dicht bij zichzelf. Ze stralen vertrouwen uit, omdat hun handelingen aansluiten bij wat ze zeggen en waar ze voor staan. Dit is veel waard voor jezelf, maar dit kan ook veel waard zijn voor de mensen om je heen.
Iemand die handelt vanuit zijn/haar persoonlijke drijfveren werkt namelijk met passie, is intrinsiek gemotiveerd en zal als gevolg daarvan uitblinken in hetgeen hij/zij doet. Wie wil daar nu niet mee samen werken?
Om het meest uit je talent te halen, moet het dus erkend worden door anderen. Wanneer je dit goed doet, creëer je je eigen markt en je eigen mogelijkheden. Een handige tool hiervoor is personal branding.
Personal branding
Bij personal branding beschouw je jezelf als merk. Een merk waarmee je jezelf onderscheidt en waarmee je associaties oproept bij mensen. Het merk zorgt op die manier voor erkenning en herkenning bij anderen. Je kijkt dus niet alleen naar wie je bent en wat je kunt, maar ook naar de manier waarop je dit het best communiceert naar de buitenwereld.
Denk bijvoorbeeld aan de verschillende smartphone merken die er tegenwoordig zijn. Bij elk merk heb je waarschijnlijk een ander beeld, maar het beeld dat jij hebt van een merk kan afwijken van het beeld dat iemand anders ervan heeft.
Het verschil wordt niet alleen veroorzaakt door de feitelijke kenmerken zoals de productattributen (die iemand belangrijk kan vinden, of niet), maar ook de door de communicatie van het merk.
Jouw persoonlijke merk is dus een representatie van jouw waarden, ambities, vaardigheden en unieke talent(en), maar de manier waarop je het communiceert, bepaalt uiteindelijk welke associaties mensen hebben met het merk.
Waarom personal branding?
Het hebben van een eigen merk biedt allerlei voordelen, ongeacht je huidige carrièredoel. Of je nu moet solliciteren, een investeerder zoekt, een onderneming moet runnen, een team moet managen, producten moet inkopen of simpelweg dagelijkse werkzaamheden moet uitvoeren. Het hebben van een merk is in alle gevallen nuttig:
- Een merk zorgt voor duidelijkheid over wie je bent, wat je wilt en waar je voor staat. Het hebben van een merk geeft dus richting aan je carrière en je dagelijkse werkzaamheden/activiteiten.
- Door je persoonlijke drijfveren in kaart te brengen en vanuit deze te handelen, zul je jezelf onderscheiden (door beter te zijn dan anderen op dat gebied).
- Je bent betrouwbaar, omdat mensen het merk kennen en weten wat ze van je kunnen verwachten.
- Jouw persoonlijke merk neem je met je mee. Ook als je switcht van werkgever.
- Een merk maakt het makkelijker voor anderen om je te herinneren (logo, slogan, expertise of andere kenmerken waarmee je jezelf onderscheidt).
- Door te weten waar je voor staat, kun je consistent zijn in de communicatie naar de buitenwereld.
- Wanneer je een moeilijke beslissing moet maken, kun je terugvallen op je merk.
Naast alle voordelen is er echter ook een nadeel. Een merk kan je beperken in het dagelijks leven. Wanneer je bijvoorbeeld een bepaalde reputatie nastreeft, kun je sommige werkzaamheden die je leuk vindt, maar die niet in lijn liggen met het merk, niet uitvoeren omdat ze voor verwarring kunnen zorgen bij andere mensen. In sommige gevallen zul je dus concessies moeten doen.
Aan de slag met personal branding
#1 Creëer je eigen merk
Personal branding is niet een soort optreden dat je geeft aan anderen. Jouw persoonlijke merk moet representeren wie jij bent en waar je voor staat.
Door talent als uitgangspunt te nemen, focus jij je op jouw unieke kwaliteiten en drijfveren. Hiermee creëer je authenticiteit en daarmee kun je jezelf aanprijzen.
Zelfkennis vormt dus het fundament voor een goed persoonlijk merk. Ga op zoek naar je talent en gebruik hierbij jouw directe omgeving. Soms zie je zelf namelijk niet waar je goed in bent, omdat dergelijke werkzaamheden/activiteiten jou geen energie kosten. Juist daar ligt vaak je talent.
In het blog over de ontdekkingsreis naar je talent kun je hier meer over lezen.
Het is belangrijk om voldoende tijd te besteden aan zelfreflectie, omdat je iets (in dit geval jezelf) pas goed kunt verkopen wanneer je er alles over weet.
#2 Bepaal je doelgroep
Jouw kwaliteiten en talent(en) vertalen zich in een bepaald product dat jij gaat aanbieden op een markt naar keuze. Dit kan de arbeidsmarkt zijn wanneer je op zoek bent naar een baan, maar het kan bijvoorbeeld ook de investeringsmarkt wanneer je op zoek bent naar financiering.
Iedereen heeft verschillende kwaliteiten, verschillende doelen en dus ook verschillende doelgroepen. Het kiezen van de juiste doelgroep is cruciaal voor de efficiëntie van het verkoopproces, omdat je dan beter in staat bent om jouw talent en vaardigheden in de juiste context te plaatsen.
Vraag jezelf af voor wie jij interessant zou kunnen zijn. Wat voor type mensen zijn op zoek naar jouw diensten? Zijn die mensen bereid te betalen voor jouw diensten? En wat doen mijn concurrenten?
Wanneer je op zoek bent naar een baan is het schrijven van je eigen vacature een handige tool om te bepalen wat jouw doelgroep is. Hiermee vertaal je jouw wensen, vaardigheden, passies, ambities en talent naar een concreet functieprofiel met een functietitel.
Vervolgens kun je bepalen welke bedrijven interessant zijn voor jou, welke mensen in jouw netwerk je gaat benaderen en op welke vacatures je gaat reageren.
Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!
#3 Communiceer je merk
Nu jouw merk is gecreëerd en de doelgroep in kaart is gebracht, moet je de mensen laten weten dat je bestaat.
Consistentie is hierbij erg belangrijk! Wanneer je continu andere posities inneemt of tegenstrijdige uitspraken doet, neemt het vertrouwen in je merk af. Zo lang je weet wie je bent en waar je voor staat (en dit ook écht meent), zal dit echter geen probleem vormen.
Qua communicatie zijn de mogelijkheden eindeloos. Zowel online als offline zijn er talloze kanalen waarin je jouw visie kunt uitdragen en je merk aan de man kunt brengen. Hieronder een aantal voorbeelden ter inspiratie:
- Bezoek beurzen om potentiële klanten of werkgevers te ontmoeten.
- Publiceer blogs op Social Media om merkbewustzijn te creëren.
- Maak gebruik van een logo op je website of visitekaartje zodat je makkelijker wordt herkend.
- Zet je merk kracht bij door jouw (online) voorkomen erop aan te passen. Denk bijvoorbeeld aan de kleding die je draagt, de profielfoto die je kiest of de auto waarin je rijdt.
- Maak je eigen website om je diensten aan te bieden en je visie uit te dragen.
De effectiviteit van de verschillende kanalen en communicatiemiddelen zal verschillen per doelgroep. Probeer op voorhand dus vast te stellen via welke kanalen jouw doelgroep het best bereikbaar is.
Denk daarnaast na over de persoonlijke stijl die je gaat hanteren. Deze moet in lijn liggen met jouw persoonlijkheid, omdat dit de authenticiteit ten goede komt. Het mag echter ook niet te ver afwijken van de norm, omdat je daar klanten/werkgevers mee kunt afschrikken.
Tot slot dien je rekening te houden met de lange termijn impact die online uitspraken kunnen hebben. Het internet vergeet niet. Doe dus geen uitspraken die de toekomstige jij kunnen benadelen.
#4 Ontwikkel je merk
Naar mate je meer kennis vergaart (over de markt of jezelf) en jouw vaardigheden verder ontwikkelt, groeit jouw merk. Jouw strategie en communicatie moeten met deze ontwikkeling meegroeien.
Ook wanneer je succesvol bent en alles goed verloopt, is het belangrijk om de communicatie niet te verwaarlozen. Controleer regelmatig alle kanalen die je gebruikt en voer wijzigingen door die van invloed zijn op het merk.
Een klassieke fout is het verwaarlozen van online kanalen. Wanneer je bijvoorbeeld bent doorgegroeid van junior tot senior werknemer, kun je kansen mislopen wanneer je jouw titel niet aanpast op bijvoorbeeld je LinkedIn profiel.
Jouw talent als merk in de markt zetten
Om jouw talent optimaal te benutten, moet je er erkenning voor krijgen. Met behulp van personal branding kun je jouw kwaliteiten identificeren en deze op een heldere en consistente manier communiceren.
Met een personal brand weet je wat je wilt en waar je voor staat. Hierdoor kun je consistent zijn in de communicatie met de buitenwereld en keuzes maken die echt bij je passen.
Wees authentiek, creëer je eigen merk en geef richting aan je carrière door je eigen markt en mogelijkheden te creëren!
Stelling: Personal branding is zo wijd inzetbaar dat je er gebruik van kunt maken bij elk beroep of in elke branche.
Eens of oneens? Laat het ons weten in een reactie!
object(stdClass)#4083 (3) { ["status"]=> int(401) ["error"]=> string(8) "sequence" ["msg"]=> string(21) "Sequence is not valid" }
0 Reactie op "Zet jouw talent als merk in de markt met behulp van personal branding"