5 Tips Om De Leukste Werkgevers Te Vinden

  • Pascal Joore
  • 8 juli 2014
Wat wil jij later gaan doen?   Ongetwijfeld heb je een lijstje met beroepen die je graag wilt gaan uitoefenen; de één misschien wat realistischer dan de ander.   Laten we je vervolgens ook dit vragen:   Waar wil jij later gaan werken?   Ongetwijfeld zal deze vraag voornamelijk beantwoord worden met een generiek antwoord: "Bij een leuke werkgever!"   Dat wil iedereen natuurlijk wel, maar weet je ze ook te vinden?   Dat is de truc! Eentje waar wij je graag mee helpen!   Deze vijf methodes helpen je om een toffe werkgever te vinden.  

Beurzen en evenementen

  Allereerst: waarom is het zo belangrijk om een goede werkgever te vinden? Als je een toffe baan hebt, komt de rest toch ook wel goed?   De waarheid is echter omgekeerd. Een baan kan pas tof zijn als je op een plek zit waar je ook daadwerkelijk met plezier je werk kunt doen.   Daarom is het vinden van een goede werkgever heel belangrijk. Als je een aanbod krijgt bij een bedrijf waar je geen goed gevoel bij hebt zul je toch even heel goed moeten nadenken voordat je er op ingaat.   Maar hoe kom ik er dan achter of een bedrijf leuk is om voor te werken?   Om te beginnen zijn beurzen en evenementen natuurlijk een inkoppertje.   Elk jaar worden talloze carrière beurzen en vergelijkbare beurzen georganiseerd, waar vervolgens ook weer talloze werkgevers te vinden zijn.   Als jij vermoedt van een bepaalde werkgever dat ze wel eens een potentiële zouden kunnen zijn, kun je hier vrij gericht zoeken.   De echte waarde van deze events zit hem echter in het blind er in gaan. Als jij namelijk gericht naar stands gaat tijdens zo een beurs, dan mis je zeker een paar van de goede.   Het beste is dan ook om gewoon zonder plan of vastgestelde intenties naar een evenement te gaan, en gewoon je gevoel te volgen.   Let op: waar je wel rekening mee moet houden op dergelijke beurzen is dat bedrijven zich heel goed realiseren dat ze hun beste beentje voor moeten zetten.   Oftewel, alles wat je gaat zien en horen is subjectief; de deelnemende bedrijven weten precies wat ze laten zien…   …en wat niet.   Een beurs is daarom een goede manier om nieuwe interessante bedrijven te vinden, om er vervolgens nog wat meer research in te steken.   Kijk hier ook eens voor een agenda van een hoop van deze evenementen.  

Programma’s (TV en internet)

  Een andere methode, vergelijkbaar met beurzen en evenement, is een reeks programma’s op tv en internet volgen.   Voor deze hoef je echter je stoel niet uit.   Tegelijkertijd is het wel wat minder gecentreerd, oftewel je moet zelf wat meer moeite doen om de werkgevers te vinden.   Of je moet al werkgevers op het oog hebben.   Een voorbeeld van een dergelijk programma is Business Class. Vervolgens kun je op Youtube zoeken naar het bedrijf.   Hier moet je echter wel weer rekening houden met het feit dat de werkgevers jou laten zien wat ze jou willen laten zien.   Subjectief dus.   Tegelijkertijd is het wel de makkelijkste methode: je vindt snel makkelijk verteerbare brokken informatie zonder je stoel er voor uit te hoeven komen.  

Rondleidingen

  Wanneer je al wat verder bent in jouw zoektocht, en je hebt al wat bedrijven op het oog, dan is een rondleiding een aardige optie.   Een rondleiding geeft jou een goed idee over wat en hoe een bedrijf zijn zaken doet. Het grooste voordeel is echter dat je een heel goed beeld krijgt van waar je zou komen te werken.   Bovendien geeft het jou de mogelijkheid een waarheidsgetrouwer beeld te vormen in vergelijking met programma’s en evenementen.   Hoewel de bedrijven ongetwijfeld hun best gaan doen om jou de beste aspecten van het bedrijf te laten zien, kun jij via jouw eigen impressies een goed beeld vormen.   Sommige bedrijven bieden zelf standaard rondleidingen aan, zoals Heineken in de brouwerijen, en PostNL in de sorteercentra.   De meest waardevolle rondleidingen zijn echter de spontane rondleidingen. Ga eens naar het bedrijf toe en vraag simpelweg om een rondleiding (wel een goede reden opgeven natuurlijk).   Het zal niet altijd lukken, zeker niet op het moment zelf, maar het kan de moeite waard zijn.   Hier ga jij het meest accurate beeld mee vormen, mits je jezelf naar binnen kunt praten.  

Eigen research

  Tot nu toe hebben we gezien dat bij elke methode de informatie die je ontvangt gekleurd is.   Beurzen, programma’s, rondleidingen; het zijn allemaal dingen waar de betreffende werkgever de informatie controleert. Zodoende krijg je eigenlijk nooit een écht waarheidsgetrouw beeld.   De meest betrouwbare methode is daarom om zelf Sherlock Holmes uit te gaan hangen. Dat wil zeggen: zelf of onderzoek uit gaan, en overal een kijkje te nemen.   De vraag is nu, waar kun je rond gaan snuffelen?   een aantal voorbeelden:
  • LinkedIn groepen en andere sociale media
  • Blog op de website volgen
  • Google Alert instellen op het bedrijf
  • Werknemers via sociale media volgen
  • Jaarverslagen doornemen
  • Vakbladen in de gaten houden
  • Het personeelsblad proberen te verkrijgen
  • Indien mogelijk, het algemeen reglement proberen in handen te krijgen
  Hoe ver je hier in gaat hangt van jezelf af. Je kunt er ongelooflijk veel tijd in steken, om een écht goed beeld te krijgen.   Tegelijkertijd kun je ook zonder veel moeite relatief veel te weten komen.   De eerste drie punten zijn bijvoorbeeld allemaal binnen een paar minuten op de computer in te stellen.   De andere vereisen iets meer inzet, maar hoeven ook niet altijd erg veel moeite te kosten.   Hoe je het uiteindelijk precies gaat aanpakken, hangt met name af van wat jij wilt weten.   Wil jij meer weten over de cultuur en tradities? Kijk dan in meer officiële documenten.   Wil jij simpelweg weten wat het bedrijf doet? Dan is de website en ander promotiemateriaal voldoende.   Werp ook eens een blik op deze tabel! Ook heel handig als je een sollicitatiegesprek aan het voorbereiden bent. Bekijk en gebruik ook de handige checklist: voorbereiden sollicitatiegesprek!  

Spreek met de mensen

  Wil jij meer weten over de sfeer? Volg dan de werknemers.   De makkelijkste manier om dit te doen is om ze simpelweg te volgen op Twitter of LinkedIn.   Ongetwijfeld zullen bij velen updates over het werk voorbij komen.   Echter, de meest effectieve methode is om direct met ze in gesprek te gaan.   Ken jij al mensen die bij het bedrijf in kwestie werken? Dan is het simpelweg een belletje doen en vraag maar los!   Is dit niet het geval, dan kun je rondkijken in jouw omgeving. Bijvoorbeeld via LinkedIn, waarmee jij vrij simpel via jouw eigen netwerk indirect met een enorme hoeveelheid mensen verbonden bent.   Je hoeft echter niet bij al jouw contacten te gaan checken of er iemand bij het bedrijf werkt.   Veel bedrijven hebben een eigen Group op LinkedIn, waar vervolgens bij staat welke connecties  (directe en indirecte) daarmee verbonden zijn.   Et voilà, je hebt een lijst van zowel mensen die er nu werken, als mensen die er gewerkt hebben.   Waarom dit onderscheid? Omdat beide groepen jou een apart verhaal kunnen vetellen.   Mensen die er nu werken kunnen jou vertellen wat er nu speelt, en hoe de sfeer op dit moment is.   Echter, mensen die er al vertrokken zijn kunnen jou ook een ander verhaal vertellen; hoe de sfeer vroeger was, wat er veranderd is, waarom ze zijn weggegaan.   Je ziet hem al aankomen: hier krijg je zowel de positieve als negatieve verhalen te horen.   Zolang je in het achterhoofd houdt dat deze verhalen allemaal vanuit een enkel perspectief komen, en je meerdere mensen hun verhaal laat doen, kun jijzelf een goed beeld creēren.   Om uiteindelijk echt bekend te raken met een leuk bedrijf zul je meerdere van deze methodes moeten gebruiken om een echt goed beeld van ze te krijgen.   Zoals je al ziet, is de ene manier meer gericht op het vinden van een mogelijk interessant bedrijf, en de ander meer op het graven in de cultuur van het bedrijf.   Zodoende kun je zeggen dat als je deze 5 methodes in volgorde toepast je een zeer goed beeld moeten kunnen hebben van een interessant bedrijf.   En vervolgens kunnen we aan de slag met daadwerkelijk binnenkomen bij het bedrijf.   Weet jij nog goede manieren om meer te weten te komen over toffe bedrijven? Of weet jij een goede methode om ze er tussen uit te plukken? Laat het iedereen dan weten via een reactie!

0 Reactie op "5 Tips Om De Leukste Werkgevers Te Vinden"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent